ההתרעה הגיעה מהשב"כ, החשש היה לפיגוע חדירה: פרטי הקרב בשטחים

חברי החוליה שחוסלו ע"י כוחות הביטחון תכננו לחדור לשטח ישראל, ולאחר שישבו עליהם במשך שעות יצא כוח ימ"מ לסיכול. מבוקש נוסף הקשור לחוליה נעצר היום כשברשותו נשק ותחמושת. בני משפחתו של הלוחם שמאושפז במצב קשה סיפרו: "משתתף בהרבה מבצעים מהסוג הזה, אמו מאוד חששה בימים האחרונים"

זמן צפייה: 08:29

שעות לאחר קרב היריות הלילה בשטחים, היום (שבת) מתבררים הפרטים על החוליה החמושה ששלושת חבריה חוסלו על ידי כוחות הביטחון, בהיתקלות שהובילה לפציעתו הקשה של לוחם ימ"מ, ולשלושה לוחמים נוספים שנפצעו באורח קל.

ההתרעה על החוליה החמושה הגיעה מהשב"כ, ועדיין לא ברור מה חברי החוליה תכננו. במשך שעות רבות ישבו כוחות הביטחון על המחבלים, וברגע המתאים יצאו לסיכול, ברכב שב"כ עם לוחמי ימ"מ בפנים. מדובר בחוליית ירי נחושה שיכולה הייתה לממש פיגוע בטווח הזמן המיידי, בין אם בירי על מוצב של חיילים ובין אם ברצח של משפחה שנוסעת ברכב על אחד הצירים.

מכיוון שמדובר היה בערב שישי, הייתה היתכנות גם לחדירה לאחד הבתים באזור, ומכיוון שגדר ההפרדה מלאה פרצות, תיאורטית הרכב של המחבלים היה יכול גם להיכנס לשטח ישראל ולבצע פיגוע בתחומי הקו הירוק.

נשק של אחד המחבלים שנתפס בתום הקרב בין טולכרם לג'נין
נשק של אחד המחבלים שנתפס בתום הקרב בין טולכרם לג'נין | צילום: דוברות המשטרה

סנ"צ ש', הלוחם שנפצע בתקרית הלילה, הוא מפקד פלגת לוחמים וותיק ומוערך בימ"מ, שהוביל עשרות מבצעים והיה מעורב בהיתקלויות רבות עם מחבלים. במהלך ההיתקלות ישב ש' במושב הקדמי של הרכב ליד הנהג, וספג כדור אחד בחזהו מאש המחבלים.

בני משפחתו של ש', שמאושפז במצב קשה בבית החולים רמב"ם בחיפה לא עוזבים את מיטתו, והם מספרים שהוא מורדם ומונשם, אבל מצבו יציב. "הוא הרבה שנים ביחידה", סיפרו, "איש מאוד צנוע, לוחם. משתתף בהרבה מבצעים מהסוג הזה. מקור הגאווה של המשפחה, מלח הארץ".

לדברי בני משפחתו הקרובים, הם מודעים לעובדה שהפעולה שלו ושל חבריו הצילה חיים: "הוא לוחם אמיתי, הוא והחברים שלו. זה משהו שהם עבדו עליו, ואנחנו גאים בו ובחברים שלו על מה שעשו. אמא שלו מאוד חששה בימים האחרונים. אנחנו מכירים את המסירות שלו, הוא היה המודל לחיקוי של המשפחה".

שלושת המחבלים שחוסלו בתום קרב יריות בצפון השומרון
שלושת המחבלים שחוסלו בתום קרב יריות בצפון השומרון

הלוחם נפצע כאשר הכוח הגיע הלילה לבצע מעצר של שלושה מחבלים שנסעו ברכב סמוך לעראבה, בשטח שבין טולכרם לג'נין בצפון השומרון, ובעת ניסיון מעצרם בוצע ירי לעבר כוח של לוחמי שב"כ וימ"מ, אשר הגיב באש ובתום קרב יריות השלושה נוטרלו.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2204021150' autoplay='0' credit='' desc='כוחות צה"ל באזור טולכרם' poster='' kid='1_iw3dca6x' duration='26']

בתוך כך, הבוקר דיווחו הפלסטינים כי כוח ישראלי מיוחד של שב"כ ולוחמי דובדבן פשט על הכפר שוויכה, שנמצא צפונית לטולכרם, ומכתר בית מסוים השייך לפלסטיני בשם יוסוף מוחאנה, אשר נעצר במקום. לפי הפלסטינים ירי נשמע באזור, כאשר כוחות נוספים הוזרמו לכפר, ולאחר שבוצע המעצר הכוחות החלו לצאת מהשטח.

מעצר חשודים סמוך לטולכרם
מעצר החשוד בכפר שוויכה סמוך לטולכרם

בתום הפעילות עדכן דובר צה"ל כי הפלסטיני שנעצר על ידי לוחמי דובדבן ושב"כ הוא מחבל החשוד כחבר בחוליית המחבלים שחוסלו במהלך הלילה. המעצר בוצע לאור יום על פי הערכה כי המבוקש ינסה להגיב על חיסול חבריו לחוליה באמצעות פיגוע נוסף. במהלך המעצר איתרו הלוחמים נשק מסוג M16 ותחמושת אשר הייתה ברשותו.

הנשק שנתפס אצל המבוקש בכפר שוויכה
הנשק שנתפס אצל המבוקש בכפר שוויכה | צילום: דובר צה''ל

תנועת חמאס פרסמה היום הודעה באתר שלה, בה הספידה את שלושת המחבלים שחוסלו " בלילה הראשון של חודש הרמדאן בהתנגשות פחדנית שפגעה בהם". עוד נאמר כי החללים "מתקבלים במלוא הרצון" לאחר ש"התעמתו עם כוחות צה"ל, אשר ממשיכים את ההסלמה הנפשעת כנגד האדמה הפלסטינית, העם הפלסטיני והמקומות הקדושים".

כמו כן צוין בהודעת חמאס כי "מדיניות ההרג וההתנקשויות שמובילה ישראל כנגד תושבי העם הפלסטיני בגדה ובירושלים לא יספקו לה את הביטחון שהיא מחפשת, ולא יעניקו לה לגיטימיות בשטחים הפלסטינים, אלה יגבירו את הנחישות והדבקות של העם הפלסטיני לחיזוק ההתנגדות והעימות בכל הזירות, כדי לנקום את דם השהידים ולהגן על האדמה והמקומות הקדושים".

דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר: "אנו מגנים את ההסלמה הישראלית בג’נין, ישראל נושאת באחריות לתוצאות ההסלמה שלה". ראש הממשלה הפלסטיני מחמד שתייה אמר: "אנו מגנים את חיסול שלושת הפלסטינים לפנות בוקר. אנו דורשים מישראל להפסיק את הפשעים ולהחזיר לפלסטינים את גופות המחוסלים".