התובע הפלסטיני: החקירה העלתה שעיתונאית אל-ג'זירה נורתה ע"י צה"ל

במסיבת עיתונאים בה פורסמו ממצאי התחקיר הפלסטיני על מותה של שירין אבו עאקלה, אמר התובע כי הרשות הפלסטינית לא תעביר לישראל את הקליע, וטען כי הכדור שפגע בראשה הכיל פלדה חודרת שריון, וכי מקור הירי היה מדרום לעמדת העיתונאים - שם עמדו כוחות צה"ל. לפי התחקיר, הירי היה לעבר פלג הגוף העליון במטרה להרוג - ובזמן שהעיתונאית ניסתה לברוח. שר הביטחון גנץ: "שקר גס ובוטה, תחקיר CNN שקרי"

זמן צפייה: 02:11

התובע הכללי הפלסטיני ערך הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים ופרסם את ממצאי התחקיר הפלסטיני על מותה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, ולפיו היא נורתה על ידי כוחות צה"ל. לפי התחקיר, העיתונאים שהיו באזור שהוגדר להם נכנסו לסמטה צדדים והתקדמו כמה מטרים, מבלי שקיבלו סימן מצה"ל כי עליהם לזוז. התובע הכללי הוסיף כי הרשות הפלסטינית לא תעביר לישראל את הקליע שהרג את העיתונאית.

התחקיר קובע כי כוחות צה"ל פתחו באש לעבר העיתונאים, ולכן הם ניסו להסתתר, כאשר בנקודת הזמן הזו נפצע עיתונאי בגבו וכוחות צה"ל המשיכו לירות לעבר העיתונאים. לפי התחקיר, הוכח כי אחד מחיילי צה"ל ירד לעבר אבו עאקלה ופגע בראשה מהצד האחורי השמאלי בזמן שניסתה לברוח. לפי הדו"ח הרפואי, הכדור חדר לראשה מאחור משמאל לימין, מה שמעיד שהיא בדיוק הייתה במנוסה.

העיתונאית שירין אבו עאקלה
העיתונאית שירין אבו עאקלה

לאור השברים בגולגולתה של אבו עאקלה, הדו"ח קבע כי הכדור שפגע בה היה מהיר מאוד, ומבדיקת הכדור, הראש ואזור הירי, התברר כי הכדור שפגע בראשה הכיל פלדה חודרת שריון בצבע ירוק, מה שמנוגד לחוק. עוד עלה כי הכדור לא חדר את הקסדה, ויצא בצורה שונה ממה שנכנס, וכן כי היה זה כדור 5.56 מ"מ של צה"ל.

לפי התחקיר, מקור הירי היה מדרום לעמדה של אבו עאקלה ושאר העיתונאים, שם עמדו כוחות צה"ל. מעקבות הירי על העץ התברר שהירי יצא מאותו מקום שיצא הירי על אבו עאקלה, והתברר כי הירי היה לעבר פלג הגוף העליון במטרה להרוג.

הלווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה
הלווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה | צילום: רויטרס

מכל החקירות שערכו ברשות הפלסטינית התברר בצורה מוחלטת כי היא ושאר העיתונאים נורו באופן ישיר ומכוון, ע"י נשק בשימוש צה"ל. לפי התחקיר, הם נורו במקום פתוח שניתן לראותו, מה גם שהיה זה אזור מיוחד של עיתונאים. התובע הכללי הפלסטיני טוען כי הכוח המשיך לירות לעבר כל מי שניסה לעזור לעיתונאית.

מעקבות הירי על העץ התברר שהירי יצא מאותו המקום שיצא הירי על העיתונאית. התברר כי הירי היה לעבר פלג הגוף העליון במטרה להרוג. מכל החקירות התברר בצורה מוחלטת כי היא ויתר העיתונאים נורו באופן ישיר ומכוון, ע"י נשק בשימוש צה"ל. נורו במקום פתוח שניתן לראותו וזה גם היה אזור מיוחד של עיתונאים. הכוח המשיך לירות לעבר כל מי שניסה לעזור לעיתונאית.

עיתונאים לבנונים מניפים תמונות של שירין אבו עאקלה מול בניין האו''ם בביירות
עיתונאים לבנונים מניפים תמונות של שירין אבו עאקלה מול בניין האו''ם בביירות | צילום: רויטרס

שר הביטחון בני גנץ מסר בתגובה לדו"ח הפלסטיני: "מדינת ישראל מצרה על מותה של שירין אבו עאקלה, צה"ל מבצע תחקיר בנושא בכדי להגיע לחקר האמת. כל טענה שצה"ל פוגע בכוונה בעיתונאים או בבלתי מעורבים היא שקר גס ובוטה. צה"ל פועל מול טרור רצחני, שגבה בשבועות האחרונים את חייהם של 20 בני אדם. רבים מהטרוריסטים יצאו מאזור ג'נין, שהוא האזור בו אירע האירוע המדובר".

"אנחנו פועלים תמיד, תוך התמקדות בפגיעה בטרוריסטים והימנעות ככל שניתן מפגיעה בבלתי מעורבים", הוסיף גנץ, "כך נמשיך לעשות. תחקירים והפקת לקחים לא מבצעים במסיבות עיתונאים, אלא בחדרים הסגורים, ותוך העברת מידע. למרות פניות רבות של הצד הישראלי, הפלסטינים מסרבים לשתף פעולה, מה שמעלה את השאלה האם הם באמת רוצים להגיע לחקר האמת".

בני גנץ שר הביטחון
שר הביטחון בני גנץ בכנסת | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"גם כיום אני קורא לרשות הפלסטינית להעביר לידינו את הקליע ואת כלל הממצאים", המשיך שר הביטחון, "אנו מוכנים ונכונים לקיים תחקיר בשיתוף גורמים בינלאומיים גם כעת. מי שמאמין לעצמו, לא מפחד. מי שיודע שהוא פועל מול הטרור, ונמנע מפגיעה בבלתי מעורבים, רוצה לדעת את האמת, ולחשוב מה ניתן לעשות בכדי לשמור על חיי אדם".

לסיכום מסר גנץ: "החקירה החד צדדית, והניסיונות להאשים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה תוך קידום תחקירים שקריים כמו זה שפורסמו ברשת CNN, פוגעים ביכולת להגיע לשקט וליציבות באזור, ונותנים רוח גבית לטרור. צה"ל הוא צבא מוסרי. אני נותן ללוחמיו את כל הגיבוי וגאה לעמוד בראש מערכת ביטחון שפועלת בכל מקום ובכל זמן, במטרה להגן על אזרחי ישראל".

הרמטכ''ל, רב אלוף אביב כוכבי
הרמטכ''ל, רב אלוף אביב כוכבי | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

גם הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, התייחס לתחקיר ואמר היום כי "לא אנחנו, לא הפלסטינים ואף גורם אחר לא יכול לקבוע דבר. אבל יש דבר אחד שניתן לקבוע בוודאות: אף חייל בצה"ל לא ירה במכוון בעיתונאית. את זה חקרנו, את זה בדקנו, זו המסקנה ואין אחרת. אויבינו ואנחנו נמצאים בשני עולמות שונים שתהום מוסרית פעורה ביניהם. הם עושים הכל לפגוע באזרחינו, אנחנו עושים הכל כדי למנוע פגיעה באזרחים"