גורם ביטחוני: "לא רוצים לגרור את כל האוכלוסיה הפלסטינית לסנקציות"

בשיחה עם הכתבים הצבאיים אמר הגורם כי לא ננקטים עונשים קולקטיביים בעקבות גל הטרור, דבר שעלול היה להשפיע מאוד על האוכלוסיה ועל הרשות הפלסטינית, וההתמודדות כוללת הגברת הלחץ על משפחות המחבלים בעזרת מניעת היתרי עבודה והיתרים אחרים. "מחבל צריך להבין שיש לו אחריות על מה שקורה סביבו"

פעילות כוחות צה"ל ביהודה ושומרון
פעילות כוחות צה"ל ביהודה ושומרון | צילום: דובר צה"ל

גורם ביטחוני אמר היום (שלישי) בשיחה עם הכתבים הצבאיים כי מערכת הביטחון לא נוקטת בעונשים קולקטיביים כלפי הפלסטינים בעקבות גל הטרור, מכיוון שאין רצון לגרור את כל האוכלוסיה לסנקציות, מה שמשפיע מאוד על האוכלוסיה ועל הרשות הפלסטינית.

"אנחנו בחודש וחצי האחרונים בהסתכלות אחרת על המצב", אמר הגורם הביטחוני, "אנחנו עושים דברים שדומים למה שעשינו בתקופת פיגועי הבודדים ב-2015 ו-2016 - שלילת היתרים ממשפחות וחמולות, או אפילו מכפר שלם, כפי שעשינו ברומאנה, שממנו יצאו המחבלים לאלעד. לדבר הזה יש השפעה לא מבוטלת בסביבת המחבלים".

"ביעבד למשל יש חמולה של מחבל שמונה 15 אלף איש, לכן צריך לפעול בחוכמה", הוסיף הגורם, שעדכן כי אצל המפגעים באלעד בוצעו 206 מניעות היתרי עבודה בישראל והיתרים אחרים, כמו ביקורי משפחות, תפילה בהר הבית והיתרים רפואיים, ובמקרה של המחבלים שביצעו את הפיגוע באריאל בוצעו 215 מניעות.

פעילות כוחות צה''ל ביהודה ושומרון
פעילות כוחות צה''ל ביהודה ושומרון | צילום: דובר צה''ל

"מחבל צריך להבין שיש לו אחריות על מה שקורה סביבו", המשיך הגורם הביטחוני, "זה נועד לייצר לחץ גם על המשפחה, חלק מהמחבלים מסתייעים בבני המשפחה. אנחנו רואים פעילות של הרשות הפלסטינית בכל המרחב הציבורי, התיאום מתבצע באופן מיטבי".

"החמאס בעזה מסית לפיגועים אבל לא מכווין פיגועים", סיכם הגורם, "סגרנו את מעבר ארז, והציבור העזתי כועס על זה ואומר 'הפיגועים בגדה למה סוגרים את המעבר מעזה?'. הלחץ קיים על חמאס, עם הרבה פניות של מתווכים, וזה מראה שהמהלך משפיע".

במקביל לדברים, משרד הביטחון פרסם את הנתונים סביב הסנקציות שהופעלו על בני משפחות המחבלים. בין היתר, נמנעה כניסה של 206 מבני משפחותיהם של המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד, 215 בני משפחתם של המחבלים שביצעו את הפיגוע באריאל ובסך הכול נמנעה כניסתם של 1,100 בני משפחות מחבלים מאז הפיגוע בבני ברק.