צה"ל תקף 11 משגרי רקטות ברצועת עזה; ביתו של בכיר בחמאס הופצץ

חיל האוויר ממשיך לתקוף ברצועת עזה: סוכלה חוליה שעמדה לשגר רקטות • הותר לפרסום: חוסל מפקד חיל הים של חמאס • שר החוץ של האיחוד האירופי: יש להביא לסוף ההסלמה • עדכונים שוטפים

זמן צפייה: 03:34

מבצע "שומר החומות" נמשך גם היום (ראשון), כאשר בשעות האחרונות הותקפו 11 משגרי רקטות בסג'עייה וחאן יונס, וכן חוליה שעמדה לשגר רקטה בעיר. כמו כן, הופצצו ביתו של מפקד גדוד כפר ג'בליה בחמאס ומחסן לאמצעי לחימה במחנה המרכז. אחר הצהריים, יוועד הרמטכ"ל אביב כוכבי עם ראשי הרשויות. הקבינט המדיני ביטחוני התכנס לדיון הערכת מצב. לאחר ארבע שעות, הוחלט לפי שעה שלא תהיה הפסקת אש.

בתוך כך, הותר לפרסום כי צה"ל חיסל את מפקד חיל הים של חמאס ותקף את הקומנדו הימי, כאשר בששת הימים הראשונים של המבצע, חיל הים תקף כ-100 פעמים מצבורי נשק של ארגון הטרור לרבות מחסני הציוד של הארגון ומשגרי רקטות ארוכות טווח. בחיל הים העריכו כי רוב המערך הימי של חמאס הושמד וכי ייקח לו לפחות שנתיים לשקם את יכולותיו הימיות. עם זאת, הצפי הוא כי לחמאס יש ציוד ימי נוסף בכמות בודדת, בו הוא ינסה להשתמש.

עד כה חמאס ניסה לבצע פעולות בגזרה הימית אך אלו הסתיימו ללא הצלחה כאשר ניסיונות החדירה מהים סוכלו בשלבים מוקדמים של המבצע. פעילים בכירים במערך הימי של חמאס נפגעו באופן קשה ושלושה מהם חוסלו.

מלבד נסיונות החדירה הלא מוצלחים, חמאס שיגר השבוע עשרות רקטות לעבר אסדת הגז שמול חופי אשקלון, אך אלו לא הצליחו לפגוע. בנוסף, ניסה חמאס לשגר מזל"ט עם חימוש לעבר האסדה, אך זה יורט על ידי מטוס F-16. בכדי להגן על האסדה מתקיפות נוספות, ספינת טילים עם כיפת ברזל הוצבו בסמוך לאסדה.

בשעות הבוקר, הירי לעבר ישראל נחלש מעט ונורו רק כמה רקטות בודדות ליישובי עוטף עזה - אלא שבהמשך, החל מטח כבד לעבר הדרום. בנתיבות זוהו שתי נפילות - לא דווח על נפגעים או על נזק. נוסף על כך, בית במועצה האזורית שער הנגב, רכב באשקלון ובית באשדוד ספגו פגיעה ישירה, אך לא היו נפגעים בגוף. הזרוע הצבאית של חמאס נטלה אחריות על הירי, ומסרה כי הוא בא בתגובה "לתקיפות של ישראל נגד אזרחים בעזה".

במקביל, תושבי אחד הקיבוצים הונחו להישאר בבתים בשל התרעה. זאת, לאחר שהלילה בוצע מטח כבד שבמהלכו נורו כ-50 רקטות. אזעקות נשמעו, בין היתר, בתל אביב, פתח תקווה, ראשון לציון וביישובי העוטף.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2105161323' autoplay='0' credit='מצלמות אבטחה תחנת דלק זגורי' desc='תיעוד: רגע נפילת הרקטה בנתיבות' poster='' kid='1_ln9d5z1a' duration='22']

הפצצת ביתו של מפקד גדוד בחמאס, שומר החומות
הפצצת ביתו של מפקד גדוד בחמאס | צילום: דובר צה''ל

צה"ל הודיע כי תקף גם "נכסים צבאיים" במטה המודיעין של הזרוע הצבאית של חמאס בצפון הרצועה. על פי משרד הבריאות בעזה, עד כה נהרגו 181 בני אדם במבצע, בהם 52 ילדים ו-31 נשים. כ-1,200 נפצעו. בתוך כך, צה"ל ביטל תקיפה ברצועה לאחר שזיהה ילדים סמוך ליעד.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2105161220' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: צה"ל עצר תקיפה בשל חשד להימצאות ילדים עזתיים במבנה ' poster='' kid='1_2b70nh57' duration='15']

את רוב הרקטות ששוגרו לעבר המרכז יירטה כיפת ברזל. רסיסים נפלו בכמה מוקדים. לא דווח על נפגעים, למעט עשרה בני אדם שנחבלו בעת שרצו למרחב המוגן.

רסיס יירוט, שבר יירוט
רסיס מיירוט של רקטה באזור המרכז הרפואי שמיר | צילום: מרכז רפואי שמיר

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם תדון היום בהסלמה. במקביל, שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל מקיים שיחות "דחופות" בנוגע למצב, בניסיון להגיע לרגיעה, ויכנס את שרי החוץ של האיחוד. זאת, לדבריו בשל המספר הגבוה של אזרחים שנהרגו.

הלילה, כזכור, בתגובה למטח למרכז, צה"ל תקף עשרות יעדים, בהם ביתו של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר שבחאן יונס, וגם של אחיו מוחמד - שגם הוא בכיר בארגון. בשיחה עם כתבים, סיפר דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן כי בשל ההפצצות, פעילי הארגון חוששים מלהיכנס ל"מטרו", שהופצץ שוב גם הלילה, ולפעול דרך המנהרות התת-קרקעיות.

בדבריו, הגיב זילברמן לביקורת על תקיפת הבניין שממנו פעלו המשרדים של AP, והסביר: "היו שם נכסים של חמאס ושל הג'יהאד האסלאמי. אני רוצה לראות מה האמריקנים היו אומרים אם היו יורים אפילו רקטה אחת על וושינגטון".