דיווח: הקצינים האיראנים שמתו בנסיבות מסתוריות פיתחו נשק לחיזבאללה

ב"איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה באיראן, דווח כי מותם של שני הקצינים האיראנים, מחוד עבוד ועלי כמאני, לא היה תאונה. עוד צוין כי סיבת המוות המדויקת לא ידועה, אך נטען כי הם עבדו בייצור ופיתוח נשק עבור חיזבאללה בלבנון

זמן צפייה: 01:02

אתר החדשות "איראן אינטרנשיונל" המזוהה עם האופוזיציה האיראנית מדווח הבוקר (שלישי) כי מותם של שני הקצינים האיראנים, מחמוד עבדוס ועלי כמאני, שהשתייכו ליחידת התעופה והחלל במשמרות המהפכה של איראן, לא אירע בתאונה כפי שתיארו זאת בכירים במשטר האיראני. המקורות ציינו כי לא ברורה הסיבה המדויקת למותם של השניים, אולם אמרו כי הם עבדו בייצור ופיתוח נשק בעבור חיזבאללה בלבנון.

אתמול דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" על מותו בנסיבות מסתוריות של מוחמד עבדוס, שעבד בתוכנית התעופה והחלל של איראן. הדיווח על אודות מותו של עבדוס מגיע שעות אחרי שדווח בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", שציטטה את הודעת משמרות המהפכה, לפיה עלי כמאני, לוחם ביחידת התעופה והחלל של משמרות המהפכה "מת בתאונת דרכים בעיר ח'ומיין שבמזרח איראן". שניהם הוגדרו כשאהידים.

מוקדם יותר אתמול, בכיר איראני ושני אנשים המקורבים לממשלת איראן מסרו לעיתון ה"ניו יורק טיימס" כי שני המדענים האיראנים שלפני מספר שבועות פורסם דבר מותם, איוב אנתזארי וכמראן אגמולאי, מתו לאחר שישראל הרעילה את האוכל שלהם. עוד נטען בדיווח כי אנתזארי הורעל כאשר נכח בארוחה בעיר יזד ואילו אגמולאי פיתח בחילות ושלשולים, שהחריפו מיום ליום, לאחר שחזר מנסיעת עסקים בעיר תבריז, שבצפון-מערב איראן.

הלווית קצין משמרות המהפכה סיאד חודאיי, טהרן
הלווית קצין משמרות המהפכה סיאד ח'ודאי, טהרן | צילום: רויטרס

כזכור, מאז חיסולו של סיאד ח'ודאי, בכיר בכוח קודס של משמרות המהפכה, דווח על מותם של עוד שבעה אנשי משמרות המהפכה. בתוך כך, על רקע החיסולים האחרונים של בכירים איראנים שיוחסו לישראל - עלה החשש מפיגוע נקמה איראני בטורקיה. במהדורה המרכזית של חדשות 13 פורסם אמש כי תיירים ישראלים שיצאו לחופשה בטורקיה בימים האחרונים קיבלו שיחת טלפון מבכיר בקהיליית המודיעין הישראלית שהורה להם לחזור מיד לישראל.

הבכיר אמר לתיירים בשיחה כי הם אפילו לא יכולים לחזור למלון, מכיוון שמחסלים איראנים מכוח קודס מחכים להם במלון על מנת לרצוח אותם, והודיע להם כי באותו רגע נשלח אליהם מישהו שייקח אותם לשדה התעופה באיסטנבול על מנת שיחזרו לישראל.

חברתה של הבחורה הישראלית שנדרשה לחזור לישראל אמרה לחדשות 13: "ביום שישי בצהריים ביקשו ממנה להישאר איפה שהיא נמצאת בדיוק, באזור השוק. לא לחזור למלון בשום פנים ואופן. הגיע רכב משוריין עם עשרה מאבטחים ישראליים. ליוו אותם, נסעו איתם לשדה התעופה, העלו אותם על טיסה. המזוודות שלהם עם כל הדברים שלהם נשארו במלון".

"הם נחתו בארץ ישר לתחקור ושאלו אותם עם מי הם דיברו, איפה הם היו. ממש תחקור רציני", הוסיפה החברה, "וכשהם ניסו להבין מה קרה, הסבירו להם שחיכו להם פשוט במלון. היא פשוט באמת בחרדה ולא מסוגלת לדבר, ברמה כזאת".

המסגד הכחול באיסטנבול שבטורקיה
המסגד הכחול, איסטנבול | צילום: רויטרס

ההבנה במערכת הביטחון היא כי יש חוליות איראניות שפזורות בכל טורקיה, אך המיקוד הוא איסטנבול, בדגש על התיירים הישראלים, ולכן היום הודיע המטה ללוחמה בטרור על העלאת רמת אזהרת המסע לאיסטנבול לרמה מס׳ 4, המהווה את הרמה הגבוהה ביותר. כבר אתמול רצו בקהיליית המודיעין לפרסם את העלאת רמת אזהרת המסע, אך זה התעכב מכיוון שהיה רצון לכבד את הטורקים ולתאם איתם את הנושא, מכיוון שקהיליית המודיעין והביטחון מאוד צריכה את הטורקים בעניין הזה.