שר הביטחון ליברמן: "המסר מארה"ב - סיפוח ייצור משבר"

בדיון בוועדת חוץ וביטחון התייחס ליברמן לקולות הנשמעים בקואליציה והתריע מההשלכות: "קיבלנו מסר ישיר ולא עקיף שהחלת ריבונות ישראלית על יהודה ושומרון פירושו משבר מיידי עם ממשל חדש"

"אסור שנראה תמונות כאלה עוד פעם" - כך אמר הבוקר (שני) שר הביטחון אביגדור ליברמן, בתגובה לסרטון בו נראים מתפרעים פלסטינים מסתערים על ג'יפ של מג"ב, שעמד בתחנת דלק בשומרון. ליברמן התייחס גם לקולות בממשלה ובקואליציה שקוראים לסיפוח והתריע מההשלכות המדיניות: "קיבלנו מסר ישיר ולא עקיף שהחלת ריבונות ישראלית על יהודה ושומרון פירושו משבר מיידי עם ממשל חדש".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

6gg

"אני אומר בצורה מאוד ברורה - אנחנו צריכים להיפרד מהפלסטינים ולא לקלוט פלסטינים בשטחנו", הוסיף ליברמן שהשתתף בדיון בוועדת חוץ וביטחון. "לקלוט 2.7 מיליון פלסטינים זה אומר שמהיום הראשון נצטרך לשלם להם 20 מיליארד מביטוח לאומי. מי שרוצה גם משבר עם ארה"ב וגם להוציא מיד 20 מיליארד שקל, אז שיעשה את זה. אני קורא לאחריות של חברי הכנסת ובקואליציה וכמו כן פה אני אומר עמדה מאוד ברורה ונחרצת".

התקרית אליה התייחס ליברמן הסתיימה ללא נפגעים לאחר שרעולי הפנים נהדפו באמצעים לפיזור הפגנות, אך בתקשורת הפלסטינית "חגגו" בעקבות התיעוד. ליברמן אמר בדיון בוועדת חוץ וביטחון בכנסת כי "ביומיים האחרונים נחשפנו לתמונות שלא הייתי רוצה לראות בטלוויזיה". ליברמן הסביר כי מדובר ב"עשרות רעולי פנים מסתערים, ואתה לא יודע אם מסתערים עלייך עם בקבוק תבערה או רימון".

שר הביטחון קבע כי "הכוח לא פעל כמו שצריך, יש נוהל ברור מאוד, הייתי מצפה שבמקרה כזה כוחות מג"ב או צה"ל יפעלו בהתאם לנוהל פתיחה באש: קודם כל יורים באוויר ואח"כ ברגליים".

עוד אמר ליברמן כי "זה שכל אותם רעולי פנים יצאו ללא פגע מהתקרית הזאת זה פשוט מצב לא בסדר. אני אומר את זה גם על דעתו של הרמטכ"ל, שהוא אחראי על כל הפקודות". שר הביטחון הדגיש כי "זה לא משנה אם הסרטון ערוך או לא ערוך על ידי פלסטינים, צינזרו או לא צינזרו - התמונות כפי שהיו על המרקע אסור שנראה עוד פעמים. אני מקווה שזה מסר מאוד מאוד ברור גם למפקדים וגם לחיילים שבשטח".

התקרית אירעה ביום שישי בנבי סאלח שבשומרון: ביום שבת פורסם בכלי תקשורת פלסטיניים תיעוד מהעימותים, במהלכם הותקף ג'יפ של מג"ב על ידי רעולי פנים. במג"ב הדגישו: "מדובר בסרטון ערוך ומגמתי, המפגינים נהדפו ונמלטו".

בסרטון נראים פלסטינים רעולי פנים תוקפים רכב חונה ומנסים להוציא את לוחמי מג"ב מהרכב. גם בסרטון ששודר ברשות הפלסטינית לא נראים הלוחמים מוצאים מהרכב, אך התקיפה של הרכב המבצעי זכתה להדים רבים בגדה.

התמונות ששודרו בתקשורת הפלסטינית
התמונות ששודרו בתקשורת הפלסטינית

ממשמר הגבול נמסר בסוף השבוע בתגובה: "מדובר בסרטון ערוך ומגמתי המציג שניות בודדות בהילוך איטי ובהילוכים חוזרים, מתוך פעילות מבצעית שנערכה במקום. במהלך הפעילות שכללה מספר צוותים, התמקמו הלוחמים בתחנת הדלק. בעקבות הפרות הסדר שהיו במקום בוצע ירי של אמצעים לפיזור הפגנות לעבר עשרות המתפרעים שהתעמתו עם הכוחות".

עוד נמסר כי "המתפרעים ניצלו מספר שניות במהלכן הג'יפ כבה, התקרבו אליו תוך יידוי אבנים מסיבי שנמשך שניות בודדות כאמור. בתגובה אחד הלוחמים ביצע ירי של אמצעים לפיזור הפגנות, ובעקבותיו המפגינים נמלטו והצוות נסע מהמקום והמשיך במשימתו. נציין כי במהלך הפעילות נעצר אחד המתפרעים ובהמשך צפויים להתבצע מעצרים נוספים".