"ההסכם ייחתם בעוד 120 יום": רשימת הוויתורים של ארה"ב לאיראן

ערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" פרסם את הרשימה שהופצה בקרב החוגים השמרניים ברפובליקה האסלאמית, ולפי הדיווח הסכם הגרעין מול המעצמות ייחתם בעוד ארבעה חודשים. עד אז ינקטו שני הצדדים בשורה של צעדים בוני אמון, לרבות שחרור של אזרחים. עוד דווח כי בהמשך ארה"ב תסיר חלק מהסנקציות, תשחרר כספים כלואים - ואף תתחייב ל"פטור" מסנקציות במקרה של נסיגה אמריקנית מההסכם. ארה"ב הכחישה את הדיווחים

זמן צפייה: 02:11

ערוץ הטלוויזיה האיראני המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, "איראן אינטרנשיונל", פרסם הלילה (חמישי) את רשימת הוויתורים שארה"ב הסכימה, לפי הדיווח, לתת לאיראן במסגרת הסכם הגרעין. הערוץ טוען כי הצליח לשים את ידו על המידע שהופץ בקרב החוגים השמרניים ברפובליקה האסלאמית המקורבים לממשלתו של הנשיא איבראהים ראיסי. יחד עם זאת, הערוץ הסתייג מהרשימה וטען כי לא ניתן לאמת אותה.

בתגובה, המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב פרסמה בחשבון הטוויטר שלה הודעה בה היא מכחישה את הדיווחים הללו אותם העלה קודם לכן הסנאטור (רפובליקני) ג'ים ריש. "לעולם לא היינו מקבלים תנאים כאלה. גם לא היינו חותמים על הסכם רק כדי לראות את איראן מאיצה באופן מסיבי את תוכנית הגרעין שלה". גם דוברת המועצה לביטחון לאומי אדריאן ווטסון הכחישה את הדיווחים הללו.

לפי הדיווח, ההסכם ייחתם בעוד 120 ימים (4 חודשים) ועד אז, שני הצדדים ינקטו בשורה של צעדים בוני אמון, לרבות שחרור של אזרחים איראנים הכלואים בארה"ב המואשמים בהפרת הסנקציות האמריקניות על איראן ואף חשודים בפעולות למען איראן. מנגד, איראן צפויה גם היא לשחרר אזרחים אמריקניים הכלואים במדינה.

רשימת הוויתורים כוללת גם "שחרור" מיידי של כספים כלואים איראניים ביניהם 7 מיליארד דולרים שהוקפאו בשני בנקים בדרום קוריאה. כמו כן, ארה"ב תבטל שלושה צווים מנהליים שנחתמו על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ המתייחסים לסנקציות על איראן. צווים שנחתמו לאחר שפרש מהסכם הגרעין בשנת 2017.

שרי החוץ של המעצמות ואיראן בהצגת מתווה הסכם הגרעין
שרי החוץ של המעצמות ואיראן בהצגת מתווה הסכם הגרעין, 2015 | צילום: רויטרס

לפי הדיווח, איראן תורשה למכור 50 מיליון חביות נפט בתקופה הזו של 120 הימים, וייתכן ואף תקבל את ההסדרים הנדרשים לקבלת הכספים בערוצים בנקאיים חוקיים. נכון לעכשיו, איראן מייצאת את הנפט שלה בעיקר לסין בדרכים חשאיות ולא ברור מהו סכום הכסף שהיא מקבלת בתמורה. מכירה חוקית של 50 מיליון חביות במחירי הנפט על היום עשויה להניב לאיראן 4 מיליארד דולרים נוספים.

עוד נטען כי ארה"ב צפויה להסיר את הסנקציות שהטילה על 17 בנקים איראניים ביניהם גם הבנק המרכזי של איראן, ובנקים נוספים שנמצאים בבעלות הממשלה וחלקם אף קשורים למשמרות המהפכה. נוסף על כך, יוסרו הסנקציות מ-150 מוסדות וגופים נוספים, הקשורים גם הם לאיראן ולמרכזי כוח בה כמו ארגוני "צדקה" הקשורים ללשכת המנהיג העליון וייתכן שגם למשמרות המהפכה, ביניהם הארגון קונגלומרט "סטאד" (EIKO) שנשלט בידי המנהיג העליון עלי חמינאי.

אסדת נפט איראנית
אסדת נפט איראנית | צילום: רויטרס

על "EIKO" הוטלו סנקציות ב-13 בינואר 2021, ימים אחדים לפני שהנשיא טראמפ סיים את תפקידו כנשיא. כזכור, בעבר ממשל ביידן טען כי הוא לא יסיר את הסנקציות שאינן קשורות לשאיפותיה הגרעיניות של איראן, לרבות אלה שהוטלו בגין קשרים לטרור, תוכנית הטילים של איראן או הפרות זכויות אדם. המידע שהגיע לידי הערוץ מצביע על כך שבמקרה שארה"ב תפרוש מההסכם פעם נוספת, יינתן "פטור" מסנקציות לחברות זרות המנהלות קשרים עם איראן. משך תקופת הפטור אינו מוזכר, אם כי השבוע דווח כי הוא עשוי להגיע לשנה.

שר האוצר אביגדור ליברמן הגיב לפרסומים וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "פרטי ההסכם המזעזע שמתגבש בין המעצמות לאיראן כפי שפורסם באתר החדשות פוליטיקו, אל-ערביה ובכלי תקשורת איראניים, הן של המשטר והן של האופוזיציה, משמעותן רק דבר אחד- תוך חמש שנים, איראן היא מדינה בעלת נשק גרעיני, קרי מדינה עם ארסנל טילים גרעיניים שיוכלו לפגוע בכל נקודה במדינת ישראל. הנגזרת מכך שמדינת ישראל חייבת לבחון היערכות מחדש של כל המערכות הביטחוניות והאזרחיות ויפה שעה אחת קודם".

רה''מ יאיר לפיד בהצהרה לסיכום מבצע עלות השחר
רה''מ יאיר לפיד | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

אתמול דיווחנו כי ראש הממשלה יאיר לפיד כמו גם ראש המועצה לביטחון לאומי ד"ר איל חולתא ממשיכים במאמציהם למנוע חתימה על הסכם גרעין ותרני ומתפשר. ראש הממשלה שוחח עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, עם שגריר ארה"ב טום ניידס בישראל וגם עם חבר הקונגרס טד דויטש המכהן כיו"ר תת ועדת מזרח התיכון בבית הנבחרים.

במהלך השיחות, ראש הממשלה הדגיש כי ישראל אינה מחויבת לשום הסכם ותעשה כל מה שנדרש כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני, וגם למנוע מאיראן שימוש בשלוחות הטרור שלה באזור. לפיד העביר את המסר לפיו סירובה של איראן להצעה האירופית - הוותרנית ממילא שאינה עומדת בעקרונות עליהם התחייבו האמריקנים בעצמם, נוסף על דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מסוף מאי הקובע כי איראן לא מספקת הסברים אמינים לסוגיית התיקים הפתוחים - אמורים להדליק אור אדום לקהילה הבינלאומית.

לדבריו של גורם מדיני ישראלי בכיר, כל אלו מוכיחים כי איראן אינה מוכנה להתחייב להסכם וכי דרישותיה רק הולכות וגוברות. על כן, "זה הזמן לקום וללכת", אמר הבכיר. "כל דבר אחר מעביר מסר חזק של חולשה". בשבוע הבא, ראש המל"ל חולתא יצא לסבב שיחות ארה"ב בשליחות רה"מ.