החיסול והכטב"ם: בחיזבאללה רוצים לפתוח חזית, ישראל משנה מדיניות

ברקע ההתפתחויות האחרונות - חשיפת שליחת הכטב"ם הנוסף ביום רביעי שעבר ודקות לאחר מכן חיסול, על-פי דיווחים זרים, של פעיל ב"תיק הגולן" של חיזבאללה באזור קוניטרה על-ידי צה"ל - נראה כי בישראל משנים מדיניות ופתחו ב"קמפיין השחרה" שנועד לחשוף לעולם את פעולות הצדדים - ובעיקר עם מי נרקם הסכם הגרעין. פרשנות

זמן צפייה: 02:02

בישראל שומרים על שתיקה הבוקר (חמישי), גם אחרי שאמש (רביעי) תקף על-פי דיווחים זרים מל"ט של צה"ל לוחם בצבא סוריה, פריד פואד מוסטאפא, תושב הכפר ח'דאר הדרוזי שבצפון רמת הגולן - ככל הנראה פעיל ב"תיק הגולן", אותו תא חיזבאללה שנועד לפתוח חזית טרור מול ישראל ברמת הגולן.

הדיווחים על חיסולו הגיעו דקות ספורות לאחר שצה"ל אישר כי עוד לפני שלושת הכטב"מים ששילח חיזבאללה לעבר אסדת הגז כריש ביום שבת האחרון - נשלח כטב"ם נוסף, ביום רביעי שעבר. הוא הופל על-ידי "אמצעים רכים" אלקטרוניים של צה"ל.

עם זאת, ברקע ההתפתחויות האחרונות, נראה שחיזבאללה נחוש לפתוח חזית מול ישראל בגזרה הימית - ומנגד בצה"ל יצאו ל"קמפיין השחרה" - הן של איראן והן של חיזבאללה - וחושפים את כל הפעילויות שלהם נגד ישראל וכן את הפעולות שמתבצעות נגדם. מדובר בשינוי מדיניות מצד ישראל שנועד להראות לעולם מי אלו איראן וחיזבאללה - ובעיקר עם מי נרקם הסכם גרעין.

אסדת הגז ''כריש''
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: אבו עלי אקספרס

כאמור, בצה"ל אישרו אמש את הפרסומים בלבנון, שלפיהם ביום רביעי לפני שבוע יורט מל"ט חיזבאללה נוסף ששוגר לעבר אסדת כריש. בצה"ל אמרו כי "כוחות צה"ל הפילו את הכלי במרחק רב מהגבול הימי, לא נשקף איום או סכנה. הכטב"ם משויך לארגון הטרור חיזבאללה והופל במרחב הימי של לבנון". במקביל, דווח ברשת אל-מיאדין הלבנונית על הרוג בתקיפת מל"ט ישראלי באזור קוניטרה שבדרום סוריה. לפי דיווחים, מדובר בפריד פואד מוסטאפא, חייל בצבא סוריה שככל הנראה היה פעיל בתיק הגולן של חיזבאללה. בישראל, לפי שעה, שומרים על שתיקה.צה''ל יירט מל''טים - תיעוד | צילום: דובר צה''ל

כמו כן, דווח כי ארה"ב רצתה שהודעת הגינוי שתוציא לבנון הרשמית נגד שיגור הכטב"מים מצד חיזבאללה לעבר אסדת "כריש" ביום שבת תצא מלשכתו של נשיא לבנון, מישל עאון, בשל העובדה שהוא אחראי על המו"מ לסימון הגבול בין ישראל ללבנון – אך כשסירב לכך, ארה"ב ביקשה זאת מראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי.

לטענת המקורות, מאז שחיזבאללה הכריז על שיגור הכטב"מים לעבר אסדת "כריש" ביום שבת – ארה"ב "איבדה את שפיותה", כנטען בעיתון, והגבירה את שיחותיה מול לבנון על מנת לקבל הסברים לגבי מה שקרה. כמו כן, המקורות הדגישו כי שיגור הכטב"מים של חזבאללה הגיע בגלל שתי סיבות: האחת – תשובתה של ישראל (להצעה שהעלה המתווך, עמוס הוכשטיין) שהועברה ללבנון באמצעות שגרירת ארה"ב בלבנון – דורות'י שיה, והוגדרה ע"י חיזבאללה וע"י הנוגעים בדבר כתשובה שבעל-פה הניתנת למספר פירושים, כתשובה לא מרגיעה וכתשובה שלא ניתן להתקדם איתה במסגרת המו"מ.

הסיבה השנייה שהובילה את חיזבאללה לשיגור הכטב"מים ביום שבת האחרון הייתה הבערת הגז שביצעה ישראל – צעד שמסמל בדרך כלל את התחלת הקדיחה ולכן שוגרו הכטב"מים בכדי להדגיש את המשוואה שהציב נסראללה לאחרונה: אסורה הקדיחה באיזור השנוי במחלוקת לפני שהצדדים הגיעו להסכם.