אסירים ביטחוניים התפרעו בבתי כלא; בכיר שב"ס: 7 תאים הוצתו

לאחר ש"הרשות לענייני האסיר" של הרשות הפלסטינית הודיעה כי ייתכנו התפרעויות ומרד בבתי הכלא בארץ, החלו ניסיונות התפרעות של אסירים בבתי הסוהר בארץ. הושגה שליטה על האירועים

זמן צפייה: 02:39

במתקני הכליאה רמון, קציעות, עופר ומגידו החלו היום (רביעי) התפרעויות אסירים ביטחוניים. בכלא עופר ומגידו המצב נרגע, ובקציעות הושג שליטה על האסירים לאחר כשעה של הפרות סדר. לפי בכיר בשב"ס, "הוצתו שבעה תאים באגף 6 בכלא קציעות. ההערכה שלנו היא שהעברת אסירים של הג'יהאד אסלאמי הובילה לאירוע". גם בכלא רמון פרצו שתי שריפות במספר תאים והושגה שליטה על האש.

"ישנם 400 אסירי ג'יהאד מוחזקים על ידי שב"ס. ההעברה שלהם נועדה למנוע אירועים כמו בריחת האסירים מכלא גלבוע לצד מהלכים נוספים" למקום הוקפצו כוחות כיבוי אש, כוח טירונים מבסיס גבעתי הסמוך וכוחות של "מצדה" מכלא רמון.

במקביל, ראש הממשלה נפתלי בנט קיים בשעה האחרונה הערכת מצב לנוכח האירועים והדגיש כי "ישראל ערוכה לכל תרחיש". לדברי בנט, "לאירועים יש פוטנציאל השפעה על מספר גזרות, ולכן מדובר במאמץ משותף לכלל זרועות הביטחון".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מהקורונה, דרך מבצע צבאי ועד ממשלה חדשה: סיכום שנת תשפ"א

חדשות 13 מסכמת שנה: הפספוסים המשעשעים של הכתבות והכתבים

יום שלישי למצוד: צה"ל הגביר את היקף הסיוע למשטרה

בית הכלא קציעות
בית הכלא קציעות

מספר אסירים המשתייכים לג'יאהד האיסלאמי ניסו להצית מספר תאים לאחר שהציתו מזרונים וחפצים שונים. כוחות כיבוי השתלטו על האש וכיבו אותה. הרקע לעימותים, כאמור,  היה נסיון העברה ושיבוץ מחדש של אסירי הג'יהאד האיסלאמי בכלא. האסירים התקוממו וסירבו לכך.

בתוך כך, ישנם דיווחים פלסטינים כי הנהגת האסירים בבתי הכלא בישראל הודיעה להנהלת בתי הכלא כי כל אגף שירצו להעביר ממנו אסירים, יעלה באש על ידי האסירים.

שר הביטחון, בני גנץ, התייחס לאירוע בריחת המחבלים ואמר כי "צה"ל פועל עם כלל הכוחות במטרה להביא ללכידתם, והסגר על התנועות מאיו"ש יימשך". עוד אמר גנץ כי "מערכת הביטחון וצה"ל, יחד עם השב"כ, המשטרה וכלל הגורמים ימשיכו במאמץ לשים יד על האסירים, לצד שמירה על הביטחון בכל החזיתות".

מוקדם יותר, "הרשות לענייני האסיר" של הרשות הפלסטינית הודיעה כי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל מתכוננים למרד משותף, אם שירות בתי הסוהר בישראל "ימשיך לנקוט נגדם באמצעים של דיכוי קשה וענישה קולקטיבית" בעקבות בריחת ששת האסירים הביטחוניים.

בית הכלא קציעות
בית הכלא קציעות

כזכור, שישה אסירים בטחוניים מסוכנים ברחו שלשום מאגף 2 בכלא גלבוע, בעזרת מנהרה שחפרו מתחת לכיור התא. בין האסירים נמצא המחבל זכריא זביידי, שהיה מפקד גדודי חללי אל-אקצא של הפת"ח בג'נין, וכן חמישה אסירים החברים בארגון הג'יהאד האיסלאמי.