דו"ח מבקר המדינה: ההוצאות על "אייר פורס 1" הישראלי - יקרות ב-108 אחוזים

בזמן ששר החוץ יאיר לפיד מתנגד להפעלת מטוס ראשי הממשלה "כנף ציון", דו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום מצא כי ההשקעה הייתה גבוהה ב-137 מיליון שקל, מספר המקומות גבוה לפחות ב-65 אחוזים והוצאות הטיסה גבוהות ב-108 אחוזים מעלות במצב הקיים של חכירת מטוס. עם זאת, קובע המבקר: "קיים שיפור ניכר לעומת המצב הקיים ברמת הביטחון"

זמן צפייה: 08:15

ההתנגדות למטוס ראש הממשלה המכונה אייר פורס 1 הישראלי או כנף ציון זוכה לתמיכה הבוקר הזה מצידו של לא אחר ממבקר המדינה מתניהו אנגלמן. בדו"ח המבקר שמתפרסם הבוקר (רביעי) בין היתר בסוגיית מטוס ראש הממשלה הוא קובע כי ההוצאות עליו יהיו יקרות יותר ב-108 אחוזים מאשר בהסדר הקיים שבו ראשי המדינה חוכרים מטוסים לטיסות מדיניות לחו"ל.

המבקר גם מותח ביקורת על הדרישות בפרויקט המטוס. למשל, נקבע שבזמן שמטוס כנף ציון מכיל בין 100 ל-120 מקומות, המספר גבוה בהרבה, בשיעור שבין 64 אחוזים ל-97 אחוזים ממספר האנשים בפועל שטסו עם ראש הממשלה לחו"ל ב-2010 ו-2011 שעמד על 61 אנשים, וזאת מבלי שהמועצה לביטחון לאומי הסבירה את הפער הגדול הזה לאנשי המבקר.

אנגלמן מותח ביקורת בדו"ח גם על הקבינט שאישר את פרויקט מטוס ראש הממשלה בעלות של 729 מיליון שקל – 137 מיליון יותר ממה שסוכם שיושקע בפרויקט. עוד מותח אנגלמן ביקורת על המל"ל, שהמצגת שהציג לא הייתה מעודכנת וכללה נתונים לא נכונים ולא כללה למשל עלויות מע"מ.

מטוס ראשי המדינה ''כנף ציון''
מטוס ראשי המדינה ''כנף ציון'' | צילום: התעשייה האווירית

המבקר משווה בדו"ח את עלות הטיסה הממוצעת במטוס ראשי המדינה (ובכלל זה עלות ההקמה, ההסבה, ההפעלה ועלות ההון) וקובע שהיא צפויה להיות גבוהה בכ-108% מהעלות של טיסה ממוצעת במצב הקיים של חכירת מטוס אזרחי (כ-5.2 מיליון ש"ח לעומת כ-2.5 מיליון ש"ח).

למרות הביקורת על העלויות הגבוהות, מבקר המדינה מסכים כי מטוס ראשי הממשלה יהיה בטוח יותר עבור ראשי המדינה מבחינה אבטחתית וכן ישפר את יכולתם להמשיך ולנהל את המדינה באוויר. "במטוס ראשי המדינה קיים שיפור ניכר לעומת המצב הקיים ברמת הביטחון", כותב המבקר. "לרבות בהיבטים של ההגנה על המטוס ואבטחת המידע בו, התקשורת, השליטה, התנאים במטוס, השירות שניתן בו וכן הזמינות בו".

יאיר לפיד
מתנגד להפעלת הפרויקט. לפיד | צילום: ניב מוסמן, לע''מ

על רקע ההתנגדות של שר החוץ יאיר לפיד להפעלת מטוס כנף ציון מסכם מבקר המדינה כי "ההחלטות המובאות בפני הקבינט המדיני-ביטחוני כמו זו של הפרויקט הן בעלות משמעות לאומית-ביטחונית וכרוכות בהיקף כספי נרחב. מן הראוי כי חברי הקבינט יקבלו את החלטותיהם בהסתמך על בחינה מעמיקה של מידע שלם ונתונים מלאים אשר יובאו בפניהם".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "בפרויקט מטוס ראשי המדינה, משרד הביטחון פעל ופועל כקבלן ביצוע של משרד ראש הממשלה, בהתאם לדרישותיו, לאפיון שקבע ולתקציב שהעמיד לביצוע המשימה. חלקו של צה"ל בפרויקט נקבע גם הוא בהתאם לדרישות משרד רה"מ".

תגובת משרד ראש הממשלה והמטה לביטחון לאומי: "דו"ח המבקר מאיר היבטים שונים בתהליכי קבלת ההחלטות בפרויקט מטוס ראשי המדינה, אשר מצריכים תיקון והתייעלות. הדברים יילמדו ביסודיות ויתבצע תהליך הפקת לקחים בהתאם. יצוין, כי כתיבת הדו"ח הושלמה בשנת 2021 והוא מתייחס לתהליכים ולהחלטות שהתקבלו ע"י ממשלות קודמות והחלו לפני עשר שנים ויותר, כמו גם ע"י נושאי משרות אשר רובם אינם מכהנים בתפקידם כיום. מטוס "כנף ציון" השלים בעת האחרונה את הליכי הרישוי, לאחר שהותקנו בו מערכות ייחודיות ברמות סיווג שונות שהותאמו לחפ"ק האווירי של ראשי הממשלות והנשיאים. לצד זה, מתבצעת במשרד ראש הממשלה עבודת מטה בנושא שבוחנת את כלל היבטי הפרויקט, וזו תביא בחשבון גם את הנאמר בדו"ח המבקר".