המפכ"ל שבתאי: "יש קושי בגיוס שוטרים - אנחנו עדים לאירוע משברי"

מפכ"ל המשטרה אמר בדיון בכנסת כי במסגרת גל ההתפטרויות הנוכחי, שוטרים עוזבים את עבודתם בעקבות שחיקה: "אנחנו מתקרבים למצב שבו באירוע חירום של רצח או אונס, לא רק שלא נוכל להגיע תוך דקות - ייתכן שלא נוכל להגיע בכלל". בכיר באוצר: "תוספות שכר - לא על סדר היום"

זמן צפייה: 02:07

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי דיבר היום (שלישי) בדיון הוועדה לביטחון פנים על גל ההתפטרויות במשטרה, והפגיעה בתנאי משרתי השב"ס והמשטרה. לדבריו, העבודה במשטרת ישראל הינה מגוונת, אך גובה מחיר כבד במקביל. "יש לנו קושי בגיוס ובאטרקטיביות בגיוס השוטרים, וזה מביא לשחיקה".

עוד אמר שבתאי, כי "שוטר שיוצא למשמרת, אין לו זמן לאכול או ללכת לשירותים, הוא רץ מאירוע לאירוע. בסקר שביצענו, 71 אחוזים מהשוטרים היו לא מרוצים מהשכר. אנחנו עדים לאירוע משברי, שוטר זה לא איזה שליח של פיצה - בשביל לעשות את העבודה צריך כוח אדם איכותי, ורק שכר ראוי יכול לייצר יציבות תעסוקתית למשרתים. אין פה בכי ואין נהי, לא באנו לבקש תוספות ומותרות. העיקרון הוא טובת מדינת ישראל ואזרחיה".

המפכ''ל קובי שבתאי בדיון הוועדה לביטחון פנים
המפכ''ל קובי שבתאי בדיון הוועדה לביטחון פנים | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מפכ"ל המשטרה טען כי חווינו אירועים ביטחוניים רבים השנה, שערערו את תחושת הביטחון בישראל. "מתחנו את משטרת ישראל עד קצה גבול היכולת, והמחיר הוא השחיקה. אנחנו מתקרבים למצב שבו באירוע חירום של רצח או אונס, לא רק שלא נוכל להגיע תוך דקות - ייתכן שלא נוכל להגיע בכלל. יש פה זעקה! מדברים על מנוע צמיחה, אבל מדינה ללא ביטחון כלכלתה תתרסק. יש קשר ישיר בין תנאי השירות של השוטרים לבין הביטחון האישי של אזרחי ישראל".

סגן הממונה על התקציבים באוצר, אמיר רשף, אמר בדיון: "הממשלה מתעדפת את המשטרה בתקציב. המשטרה גדלה, אבל לא מצליחה למלא את התקנים מסיבות שונות. תוספות שכר זה לא משה שנמצא על סדר היום". על כך אמר המפכ"ל לרשף: "אתה מטעה את הציבור".

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, חברת הכנסת מירב בן ארי, מסרה: "לא השכלנו כמדינה לתגמל את השוטרים בהתאם. אנחנו לצערי היינו רגע לפני פריצת דרך בתקציב המדינה, אך בשל התפזרות הכנסת המהלך נעצר. עם זאת, לא אמרנו נואש ואנחנו ממשיכים לחפש את הפתרונות לדאוג להעלאת שכר השוטרים בדרכים שונות".

המפכ''ל קובי שבתאי בדיון הוועדה לביטחון פנים
המפכ''ל קובי שבתאי בדיון הוועדה לביטחון פנים | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בדיון נחשף כי מתחילת שנת 2022 עזבו את המשטרה 456 שוטרים לעומת 631 לובשי מדים במהלך שנת 2021. ההערכה היא שאם קצב המתפטרים יימשך, המספר יגיע ל-1,000 שוטרים עד סוף השנה הנוכחית. סיבה מרכזית לעזיבת השוטרים את הארגון זה השכר. עוד עולה, כי כיום יש חסר של כ-1,720 שוטרים בתפקידי הליבה של המשטרה, ביניהם: 566 סיירים, 322 חוקרים, 198 בלשים, 133 תנועה ו-500 שוטרי מג"ב. המשמעות: 18 תחנות משטרה סגורות, 12,880 תיקים לא מטופלים, 2,830 אירועי סיור שאינם מטופלים בזמן ואפס סופי שבוע חופשיים לסיירים.