המתיחות בדרום: מיגוניות הוצבו בכבישים כדי להגן על הכוחות

מראה חריג בהיערכות להסלמה אפשרית בעקבות מעצרו של ראש הג'יהאד האיסלאמי בשומרון. ראש המועצה האזורית שדות נגב: "ערוכים לכל תרחיש". שינויים בתחבורה הציבורית בעקבות חסימת הכבישים בעוטף עזה

זמן צפייה: 00:12

גם בשעות הצהריים (שלישי) נמשכת הכוננות המוגברת בעוטף עזה בעקבות מעצרו של ראש הג'יהאד האיסלאמי בשומרון, בסאם א-סעדי, הלילה בג'נין. בצעד חריג, מיגוניות הוצבו בכבישים כדי להגן על הכוחות הנמצאים בשטח.

התושבים חוששים מפני אפשרות של הסלמה. ראש המועצה האזורית שדות נגב תמיר עידאן בירך על המעצר והבהיר: "זאת לא הפעם הראשונה וכנראה לא האחרונה שבה אנחנו מתמודדים עם מציאות ביטחונים מורכבת. אנו ערוכים לכל תרחיש".

הכבישים החסומים:

כביש 232 נחסם במקטע שבין מפלסים לסעד, צירים חקלאיים ממערב לכביש נחסמו גם כן. הוחלט כי המקטע שבין סעד לכרם שלום יפתח לתנועה.

בנוסף, כביש 242 וכביש 2410, הנמצאים ממערב לכביש 232 נחסמו גם כן.

כביש מספר 4 נחסם מצומת זיקים עד כביש הגישה למעבר ארז.

כביש מספר 34 נחסם מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם.

יודגש לכלל היישובים באזור ישנה גישה לכניסה ויציאה דרך צירים אחוריים, זאת מלבד היישוב כרם שלום והקיבוץ נחל עוז.

חיילים מכוונים את התנועה בעוטף עזה
חיילים מכוונים את התנועה בעוטף עזה | צילום: פלאש 90

מחסום בכביש בעוטף עזה
מחסום בכביש בעוטף עזה | צילום: פלאש 90

בעקבות חסימת הכבישים בדרום, ישנם שינויים במסלולי קווי התחבורה הציבורית בדרום הארץ:

כלל הקווים הבינעירוניים החולפים בשגרה דרך צומת יד מרדכי, יוסטו לנסיעה דרך צומת גבעתי וכביש 232. מדובר בקווי אשקלון-באר שבע (קווים 361,363, 364 ,365, 366 ו-464), כל הקווים לאזור המרכז, אשדוד, תל אביב ובני ברק (קווים 378, 379, 465, 479, 592, 593, 594 ו-598), קווים לירושלים ובחזרה (492 ו-495), קו רהט-אשקלון (467), קו אשדוד-אילת (391) וקו אשכול-אשקלון (36).

כמו כן, בשלב זה מבוטלים קווים לשדרות וממנה (27 ,29 ו-145), קווים למסוף ממועצה אזורית אשכול וממנו (11 ו-15), קו 19 לאשקלון וממנה יסיים במבקיעים, קו 20 לאשקלון וממנה יסיים בגברעם, קו 11 בשדרות לא ייכנס לשכונת האחוזה וקו הרכבת באר שבע - אשקלון יפעל בין באר שבע לנתיבות בלבד. רכבת ישראל תפעיל היסעים בין תחנות נתיבות, שדרות ואשקלון, בהתאם ללו"ז הרכבת.

"זה מרגיש כמו מלחמה בדרכים", סיפרה אילנית, חברת קיבוץ כפר עזה, לחדשות 13. "יצאנו מהיישוב ולאורך כל הדרך יש מחסומים ורכבי צה"ל. זה מאלץ אותנו לשנות את מסלולי הנסיעה שלנו. בקיבוץ שקט, אבל אנשים חוששים שזה יתפתח ולכן שואלים את עצמם אם צריך לבטל אירועים".

בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי, לאחר מעצרו
בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי, לאחר מעצרו

בעל בית קפה בעוטף הוסיף: "המתיחות מורגשת היטב. יש ירידה משמעותית בכמות האנשים. הם מבינים שזה יום לא שקט ולכן חוששים להסתובב".

כמה מן התושבים החליטו כבר הבוקר להתרחק מהעוטף וניצלו את המתיחות ליום חופש מחוץ לאזור: "יכול להיות שלא יקרה כלום, אבל זה פחות נעים להסתובב כאן ביום כזה. יש תחושה שבכל רגע עלול לקרות משהו ולכן העמסנו את הילדים ונסענו בתקווה שנוכל לחזור כבר בערב".

במערכת הביטחון חוששים מירי נ"ט ארוך טווח ומירי רקטות מרצועת עזה. התושבים באזור התבקשו להיות עירניים ולוודא שיש בסביבתם מרחב ומוגן ולהשתדל שלא להסתובב במרחב הציבורי.