מג'עברי של חמאס עד ג'עברי של גא"פ: המבצעים שהחלו בחיסולים

לפני עשור חוסל רמטכ"ל חמאס אחמד ג'עברי במה שהביא לפרוץ מבצע עמוד ענן. כעבור שבע שנים חוסל בהאא אבו אל-עטא בתחילת מבצע חגורה שחורה והיום חוסל מחליפו – ומבצע עלות השחר יצא לדרך

זמן צפייה: 00:21

המבצע שנקרא "עלות השחר" שיצא היום (שישי) לדרך נגד ארגון הג'יהאד האיסלאמי בעזה החל עם חיסולו של ראש החטיבה הצפונית בזרוע הצבאית של גא"פ, תייסיר אל-ג'עברי. זו לא הפעם הראשונה שבה ישראל מתחילה מבצע בחיסול ממוקד של בכיר ברצועה.

החיסול המוכר ביותר הוא של אחמד ג'עברי, רמטכ"ל חמאס, שחוסל בשנת 2012 בפעולה שהובילה לפרוץ מבצע עמוד ענן. ג'עברי היה האיש שתכנן ויזם את חטיפתו של גלעד שליט בשנת 2006 והיה מי שעמד לצידו של שליט ביום שחרורו מהשבי.

רמטכ''ל חמאס אחמד ג'עברי שחוסל במבצע עמוד ענן
רמטכ''ל חמאס אחמד ג'עברי שחוסל במבצע עמוד ענן

נתניהו, ברק וליברמן בהצהרה במהלך מבצע עמוד ענן ב-2012
נתניהו, ברק וליברמן בהצהרה במהלך מבצע עמוד ענן ב-2012 | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ג'עברי היה סגנו של מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, אבל בפועל ניהל את הזרוע בעקבות פציעתו של דף באחד מהניסיונות הישראליים לחסל אותו. ג'עברי חוסל כאמור ב-14 בנובמבר 2012 בחיסול ממוקד של כלי טיס לעבר הרכב שבו נהג.

בניין שנפגע מרקטה במבצע עמוד ענן לפני עשור
בניין שנפגע מרקטה במבצע עמוד ענן לפני עשור | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בקיץ 2014 יצא לדרך מבצע צוק איתן שהחל בעקבות ירי ארטילרי כבד מעזה לעבר הדרום וזאת בעקבות חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים. המבצע נמשך 50 ימים ונהרגו בו 68 חיילים, 5 אזרחים ואזרח זר אחד. בין ההרוגים בעזה היה ראאד אל-עטאר, מפקד החטיבה הדרומית בזרוע הצבאית, שניצל בחיסול ג'עברי כשהיה עמו ברכב ולא נפגע.

אנשי הזרוע הצבאית של חמאס
אנשי הזרוע הצבאית של חמאס (ארכיון) | צילום: ויסאם נאסר, פלאש 90

כוחות צה''ל במבצע צוק איתן
כוחות צה''ל במבצע צוק איתן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרס ברצועת עזה במבצע צוק איתן
הרס ברצועת עזה במבצע צוק איתן | צילום: עימאד נאסר, פלאש 90

חמש שנים חולפות ושוב מבצע צה"לי שמתחיל בסיכול ממוקד. בהאא אבו אל-עטא, מי שהיה ראש החטיבה הצפונית בג'יהאד האיסלאמי, חוסל ב-12 בנובמבר 2019 ולאחר מכן החל מבצע "חגורה שחורה". המבצע נמשך שישה ימים בסך הכול.

תייסיר אל-ג'עברי, מפקד פיקוד צפון בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, שחוסל
תייסיר אל-ג'עברי, מפקד פיקוד צפון בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, שחוסל