קורוזיה בשל אחזקה לקויה: הדו"ח הסופי להתרסקות המסוק הקטלנית

סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל נהרגו בתאונת המסוק בינואר האחרון מול חופי חיפה. צה"ל מפרסם את הדו"ח המסכם שקובע כי כשל שנבע מתקלה טכנית בשל קורוזיה ברכיב פנימי במנוע הוביל להתרסקות

זמן צפייה: 01:21

מסקנות סופיות: צה"ל מפרסם הערב את הדו"ח המסכם של צוות המומחים שהוקם בעקבות תאונת מסוק העטלף בינואר האחרון שבו נהרגו סא"ל ארז שחייני ז"ל ורס"ן חן פוגל ז"ל ולפיו כשל שנבע מתקלה טכנית, שאיננה מוכרת ליצרן ולחיל האוויר, נגרם בשל קורוזיה שלא תופעלה בשל אחזקה לקויה.

הדבר הוביל לשבירת להב בטורבינה ולאש שהתפתחה במהירות והובילה להתרסקות. לפי היצרן, שבירת להב טורבינה במנגנון זה הינו המקרה היחיד בעולם בסוג ובסדרת מנועים זו.

מסוק ''עטלף''
מסוק ''עטלף'' | צילום: דובר צה''ל

עוד עולה מהדו"ח כי בשל קרבת המסוקים לים כחלק מתפיסת הפעלתם, הייתה חשיפה יתרה לסביבה בעלת פוטנציאל להיווצרות קורוזיה. הדבר השפיע גם על היווצרות הקורוזיה החמה ברכיב הפנימי של מנוע שמאל.

באשר להתפשטות האש מצא התחקיר כי במנוע היו רכיבים שאינם חסינים מפני אש בטמפרטורה הנדרשת על ידי היצרן כדוגמת אלומיניום, דבר שתרם לאי הכלת האש במנוע והעברתו למנוע השני.

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, קיבל את ממצאי ומסקנות תחקיר צוות המומחים וציין כי "מדובר בתקלה טכנית לא מוכרת, המופיעה פעם ראשונה בעולם במנועים אלו כתוצאה ממתאר נדיר, של נזקי קורוזיה חמה. חיל האוויר נושא באחריות על הכשירות והבטיחות, ועל תהליך ההכשרה והאימון של לוחמיו, ויעשה כל שביכולתו על מנת למנוע את התאונה הבאה".

מפקד חיל האוויר קיבל את המלצות צוות המומחים והנחה על מספר פעולות לביצוע, ובהן: השלמת החקירה בשיתוף יצרן המנוע, עדכון בד"ח (בדיקות חיוניות) החירום במסוק ה"עטלף" וריענון הוראות אחזקה לצוות הטכני והמשך למידה ממדינות נוספות המפעילות מסוקים ימיים דומים.

הרמטכ"ל אביב כוכבי סיכם ואמר: "בוצע כאן תחקיר מעמיק, מקצועי ויסודי. איבדנו בתאונה הזו שני טייסים מטובי בנינו. משימתנו כעת היא ללמוד את המסקנות והלקחים ולמנוע את התאונה הבאה. הלקחים יילמדו בכלל צה"ל, ויסייעו לשיפור תהליכי למידה מערכיים ורוחביים בשאר החיילות".