הערכה: מבצע שומר החומות יימשך לתוך השבוע הבא

הירי לעבר הדרום נמשך • 3 שיגורים זוהו מסוריה לישראל • בכירים בצה"ל המליצו לדרג המדיני להמשיך בלחימה • בקבינט מעריכים שבימים הקרובים יחל לחץ בינ"ל לסיום המבצע • עדכונים שוטפים

זמן צפייה: 02:08

לאחר שצה"ל הפתיע את חמאס, ישראל מעוניינת להמשיך בלחימה, ועל פי הערכות, המבצע יימשך לתוך השבוע הבא - כך פורסם הערב (שישי) בחדשות 13. בתוך כך, בקבינט החלו לקבל את הרושם כי צה"ל ניצח במערכה ואפשר להתחיל לצעוד לעבר הפסקת אש. כמו כן, על פי ההערכות, בימים הקרובים יחל לחץ בין-לאומי לסיום המבצע. בד בבד, דובר צה"ל אישר כי זוהו שלושה שיגורים מסוריה לישראל - שתי רקטות נפלו בשטחים פתוחים ואחת בשטח סוריה.

בד בבד, צה"ל המליץ הערב לדרג המדיני להמשיך ולהכות בחמאס, ולא לעצור את המבצע כדי לקנות שקט עתידי. קצין בכיר מסר כי "יש לצה"ל עוד הפתעות". יש לציין כי כשחמאס נכנס לעימות מול ישראל, הוא האריך שיהיה סבב קצר של לא יותר מיומיים. לכן, בראשית המערכה, ארגון הטרור הרשה לעצמו לירות כמויות רבות של טילים. בתחילה היו לחמאס ולג'יהאד האסלאמי יחד כ-14 אלף רקטות, מתוכן 1,500 ארוכות טווח. בשבוע הלחימה האחרון, נורו מעל 2,000 רקטות, מהן 200 ארוכות - כמחצית הכמות שנורתה בכל ימי מבצע "צוק איתן".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2105142016' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_h3kd72x6' duration='117']

לפי שעה, צה"ל תקף 860 רקטות שהיו מוכנות לשיגור. לא ברור אם כולן הושמדו, אך לפחות חלק ניכר מהן הושמד. מערכי ייצור הרקטות של חמאס ושל הג'יהאד הושמדו כליל ואין ביכולתם של ארגוני הטרור לייצר חדשות, כך לפי צה"ל. לחמאס נשארו יותר מ-10 אלף רקטות, אך כאשר ההבנה מבחינתו היא שהמערכה עשויה להימשך ימים נוספים, הוא צפוי להתנהל בצורה מחושבת יותר.

מרביעי האחרון ניכרת ירידה משמעותית במספר הרקטות שנורות מדי יום, כמו גם כמות המטחים לעבר מרכז הארץ שהצטמצמה גם היא. במהלך ימי העימות, שמונה ישראלים נהרגו מפגיעת רקטות, ועוד חייל נהרג מירי נ"ט. עם זאת, ללא מערכת כיפת ברזל אשר הצליחה ליירט יותר מ-90% מהרקטות, מספר ההרוגים בצד הישראלי היה גבוה יותר.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2105142041' autoplay='0' credit='' desc='עזה מתחת להריסות: המכה הקשה ביותר שחטפה הרצועה מזה 7 שנים' poster='' kid='1_b8k8fl21' duration='153']

עד כה נהרגו 100 אנשים המזוהים עם החמאס וההערכה היא שעוד עשרות רבות נקברו בתוך המנהרות לאחר התקיפה של צה"ל במהלך הלילה האחרון. לטענת משרד הבריאות הפלסטיני, עשרות אזרחים פלסטינים נהרגו במהלך ימי הלחימה. ישראל הצליחה לאזן את המשוואה ולפגוע קשה בחמאס, וזאת לאחר ההפתעה הראשונית ביום ירושלים.

מעבר לכך, על פי כלי תקשורת מצריים חלה התקדמות במשא ומתן להפסקת אש בין חמאס לישראל. חמאס הכחיש את הדיווח. בנוסף, לפי דיווח נוסף, מצרים דרשה מישראל להפסיק את התקיפות האוויריות, כדי לפנות את הפצועים ולהכניס סיוע הומניטרי. כמו כן, לטענת המקורות, המשך התקיפות הישראליות על עזה מונעות פגישה של המשלחת הביטחונית המצרית עם הפלגים הפלסטינים.