חוסל מח"ט בזרוע הצבאית של הגא"פ; חמאס: נחזור לתקוף את ת"א

צה"ל עדכן שחוסאם אבו הרביד, מחליפו של בהאא אבו אל-עטא, נהרג בתקיפה • עשרות רקטות נורו לאזור הדרום • צה"ל חיסל חמישה מחבלים שעסקו בהכנות לשיגורים • סוכל ניסיון פיגוע דרך הים

זמן צפייה: 04:49

מבצע "שומר החומות": צה"ל חיסל היום (שני) את מפקד החטיבה הצפונית בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, חוסאם אבו הרביד. קודמו בתפקיד היה בהאא אבו אל-עטא, שחיסולו הביא למבצע "חגורה שחורה". על פי הודעת דובר צה"ל, אבו הרביד היה אחראי על כמה פיגועי נ"ט, ביניהם הפיגוע ביומו הראשון של המבצע. ארגון הטרור אישר כי הבכיר חוסל.

לאחר החיסול נורו מטחי רקטות כבדים לעבר יישובי הדרום. בניין באשדוד אף ספג פגיעה ישירה ושמונה בני אדם נפגעו קל. גם בשעות אלו, נמשכים המטחים הכבדים מרצועת עזה לעבר יישובי הדרום. אזעקות נשמעו באשדוד, באר שבע, אשקלון ועוטף עזה.

לפי שעה אין נפגעים באירועים ורוב הטילים יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. במסגרת גל התקיפות של צה"ל בצפון רצועת עזה, הותקף פיר מנהרה שנמצא בביתו של פעיל בארגון הטרור חמאס. זאת ועוד, הרמטכ"ל אביב כוכבי צפוי לשוחח בערב עם ראשי הרשויות בעוטף עזה.

חוסאם אבו הרביד
חוסאם אבו הרביד

בהמשך לגל התקיפות, כלי טיס של צה"ל תקפו פיר מבצעי נוסף של מנהרת לחימה של חמאס בצפון רצועת עזה. בנוסף הותקפו שש עמדות שיגור רקטות תת קרקעיות ו-10 עמדות שיגור על קרקעיות לאורך כל הרצועה. בדב בבד, מטוסי קרב וכלי טיס חיסלו חמישה פעילי טרור שעסקו בהכנת שיגורי רקטות לעבר שטח ישראל. בהמשך, צה"ל תקף את החמ"ל הראשי של ביטחון הפנים של חמאס.

בתגובה לתקיפות צה"ל, חמאס איים כי יחזור לירות על תל אביב. דובר הזרוע הצבאית של הארגון, אבו עוביידה, אמר כי "האויב הגביר בשעות האחרונות את תקיפותיו נגד בתים ונגד דירות של אזרחים ובשל כך - אנחנו מזהירים את האויב שאם לא יפסיק מיד, אנחנו נחזור לתקוף את תל אביב".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2105171613' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='' poster='' kid='1_f6919a8f' duration='14']

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הותר לפרסום: נעצר חשוד בהשלכת הבקת"ב שפצע את בן ה-12 ביפו

המהומות בערים: מת יגאל יהושע, תושב לוד בן 65 שהותקף באבנים

למה חשוב להמשיך במבצע? מעכשיו ישראל תקבע את סדר היום • טור

תקיפה, צה''ל, עזה, שומר החומות
צה''ל ביטל תקיפה בעזה בשל חשש להימצאות ילדים במקום | צילום: דובר צה''ל

בתוך כך, עקבות של שלושה ירדנים התגלו מוקדם יותר היום בקרבת גדר הגבול. זאת, בנוסף לפירצה שהתגלתה בגדר הגבול ליד כפר רופין. באזור המושבים ירדנה ובית יוסף, הופעלה התראה. מחשש לחדירת מחבלים, שערי היישובים הסמוכים לגדר הגבול נסגרו, וצה"ל מחפש אחרי האנשים שביצעו את הפריצה. 

מוקדם יותר, תקף צה"ל תשעה בתים של מפקדי גדודים ופלוגות של חמאס ברצועת עזה, שבהם נמצאו מחסני אמל"ח. בין בתי המפקדים שהותקפו נמנים בתיהם של מפקד גדוד בית חאנון, מפקד פלוגת בית חאנון, מפקד פלוגה בעזה ומפקד פלוגה בגדוד שאטי. בד בבד, דובר צה"ל עדכן כי סוכל ניסיון פיגוע של חמאס דרך הים.

פיר מנהרות שתקפו כלי טיס במבצע שומר החומות
פיר מנהרות שתקפו כלי טיס במבצע שומר החומות | צילום: דובר צה''ל

בנוסף, הותקפה תשתית צבאית לניהול לחימה בבית אחראי למודיעין צבאי של ארגון הטרור חמאס בסג'עייה. מטוסי קרב גם תקפו פיר מנהרה השייך לחמאס בדרום רצועת עזה, ונמצא סמוך לגן ילדים ומסגד. לפי משרד הבריאות בעזה, מתחילת סבב הלחימה נהרגו 197 בני אדם, מתוכם 58 ילדים ו-34 נשים. מספר הפצועים עומד על 1,235.

במקביל, בוצע ניסיון פיגוע דריסה בכפר חווארה שסמוך לשכם - אף חייל לא נפגע, המחבל נוטרל.

חיסול בעזה
חיסול ברכב ברצועת עזה

תקיפות צה"ל ממשיכות לאחר שבמהלך הלילה ארגון הטרור המשיך בשיגורי הרקטות לעבר יישובי הדרום ועוטף עזה. על פי נתוני צה"ל משעה 19:00 אמש בוצעו 60 שיגורים לעבר ישראל, כאשר 10 מהם נפלו בשטח הרצועה. המטחים נורו לעבר באר שבע, אשקלון, אשדוד ונתיבות. עם זאת, לא דווח על נפגעים בגוף, מלבד שניים שנפגעו במהלך הריצה למרחב המוגן. כמו כן, לא דווח על פגיעה ישירה במבנים או על נזק.

אתמול התכנס הקבינט המדיני ביטחוני, אך לא דן באפשרות של הפסקת אש, כאשר נציגי צה"ל ביקשו להמשיך במבצע עוד כמה ימים. מנגד, בכיר בקבינט מסר לחדשות 13 כי "תוך כמה ימים יחלו המגעים להפסקת אש".

ירי טנקים לעבר הרצועה במבצע שומר החומות
ירי טנקים לעבר הרצועה במבצע שומר החומות | צילום: רויטרס

אתמול, טען ראש הממשלה בנימין נתניהו כי כבר החל לחץ בין-לאומי להפסקת המבצע. עם זאת, גורם מדיני בכיר מסר לחדשות 13 כי "אין לחץ בין-לאומי אמיתי לסיים את המבצע". יש לציין כי הלחץ האמריקני לסיום מיידי של המבצע צפוי לגבור בימים הקרובים. זאת, בעקבות לחץ פנימי על נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, כאשר חברי קונגרס דמוקרטיים החרימו סעודה מסורתית בבית הלבן בשל תמיכתו בישראל.

בנימין נתניהו וג'ו ביידן
בנימין נתניהו וג'ו ביידן | צילום: רויטרס

שר ההגנה האמריקני אנתוני בלינקן, התייחס לתקיפה הישראלית בעזה בה הושמד בניין בו שכנו גופי תקשורת בין לאומיים: "ישראל לא הציגה לפנינו הוכחות על פעילות חמאס בבניין המשרדים בו יושבים AP ואחרים, אותו בניין בו היא ביצעה את התקיפה. זמן קצר לאחר התקיפה ביקשנו פרטים נוספים והוכחות לכך שחמאס השתמש בבניין כמשרד מודיעין צבאי. עד רגע זה לא הועבר אלינו שום מידע בנושא מצדם".

אנתוני בלינקן, שר החוץ של ארצות הברית
אנתוני בלינקן, שר החוץ של ארצות הברית | צילום: רויטרס

במקביל, נתניהו שוחח עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, וראש ממשלת הולנד, מארק רוטה וקיבל תמיכה מהם. מרקל מסרה כי גרמניה תומכת בצורה בלתי מסויגת בזכותה של ישראל להגן על עצמה וכי ממשלתה פועלת נגד גורמים אנטישמיים במדינה. לצד זה, רוטה הביע תמיכה בזכותה של ישראל להגנה עצמית לנוכח הירי מצד ארגוני הטרור על ערי ישראל.

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ, סייר היום במפעל מטרות של צה"ל בדרום. לדברי גנץ, "במהלך השנה האחרונה ייצרנו אלפי מטרות איכותיות, שהפכו למאות גיחות מבצעיות ומבצעים שביצענו במהלך הימים האחרונים. יש לנו אלפי מטרות של ארגוני הטרור. נגיע לבתיהם, למסתורי התת-קרקע שלהם, למחסני אמל"ח, למפעלי הייצור שלהם, בכל מקום שבו הם מייצרים טרור - אנחנו נייצר בו מטרות ונתקוף אותן".

לצד זה, התקשורת בירדן דיווחה היום כי בפרלמנט של ירדן נערך דיון בנושא המצב בשטחים. במהלך הדיון, קראו חברי הפרלמנט במהלך נאומיהם לגרש את שגריר ישראל מהמדינה, להחזיר את שגריר ירדן בת"א ולבטל את כל ההסכמים שנחתמו מול ישראל – כולל הסכם השלום.