46 שנים למבצע אנטבה: לוחמי סיירת מטכ"ל מספרים על רגעי המתח

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חשף קטעי וידאו בהם מתארים הלוחמים את המבצע, בו הם נשלחו להציל נוסעים שנחטפו ע"י מחבלים לאוגנדה, מנקודת מבטם. "פתאום ראיתי את הזכוכית נשברת והבנתי שמישהו יורה עליי", סיפר אחד מהם, ועל יוני נתניהו נאמר: "הפרידה שלו הייתה כאילו מישהו שיודע לקראת מה הוא הולך"

זמן צפייה: 10:45

במלאת 46 שנים למבצע אנטבה, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חשף היום (שני) קטעי וידאו שהוכנו בשנת 1986 לרגל עשור למבצע - ובו מתארים בקולם הלוחמים שהשתתפו בפעולה את מהלך האירועים מנקודת מבטם.

כזכור, ב-4 ביולי 1976, צה"ל שלח כוחות לאוגנדה במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס "אייר פרנס", שנחטפו על ידי טרוריסטים במהלך טיסתם מישראל לצרפת. למרות התבצרותם של החוטפים במדינה עוינת, המבצע הוכתר כהצלחה וכמעט כל החטופים חולצו בשלום. במהלך המבצע נהרג מפקד סיירת מטכ"ל, סא"ל יונתן נתניהו, ובעקבות זאת נקרא המבצע על שמו.

לוחמי סיירת מטכ''ל במבצע אנטבה
לוחמי סיירת מטכ''ל במבצע אנטבה | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

אחד מהלוחמים אמר על יוני נתניהו: "הפרידה של יוני הייתה כאילו מישהו שיודע לקראת מה הוא הולך, הוא עבר בין כל החיילים במטוס. הוא הגיע גם לרכב שלנו, שהיה בתוך המטוס ולחץ ידיים לכל החיילים. אחרי כמה דקות המטוס נגע בקרקע והפעולה החלה".

באשר לפרטי המבצע, אחד הלוחמים שלקח בו חלק תיאר: "איך שירדנו, היה לי ברור – זה עולם אחר, זאת אפריקה. נחתנו לשום דבר. הדלת נפתחת, המסלול מואר, שקט. נסענו לאט, לא מהר. מרחוק ראינו את מגדל הפיקוח, ואת הטרמינל שהיה מואר. יצאנו, קפצנו מהרכב והתחלנו לרוץ".

חזרת בני הערובה במבצע אנטבה
חזרת בני הערובה במבצע אנטבה | צילום: משה מילנר, לע''מ

הלוחם הוסיף: "פתאום ראיתי את הזכוכית נשברת והבנתי שמישהו יורה עליי. מהאדרנלין, לא שמעתי את היריות, העפתי מבט וראיתי בתוך הבניין את כולם (החטופים) שוכבים שם. ראיתי בן אדם עם קלצ'ניקוב שוכב ויורה לכיוון שלי. אינסטניקטיבית, יריבי בו 4-5 כדורים דרך הזכוכית וראיתי את הראש שלו נופל. קפצתי מהר פנימה, ואז הסתכלתי ימינה, כי אמרנו שמי שנכנס ראשון ישר מתפרס הכי רחוק ימינה כדי לאפשר לאחרים להיכנס ולעמוד ליד הקיר. ראיתי שאין אף אחד לימיני ואז הבנתי שאני הראשון שנכנס לבניין".

לדבריו, "החטופים שכבו שם על מזרונים ושמיכות, היה שם לילה חם. לאט לאט החלו לצוץ ראשים ממתחת לשמיכות והם הבינו שלא באים להרוג אותם אלא באים להציל אותם. אנחנו הבנו שעשינו דבר יפה מאוד, אבל לא תיארנו לעצמנו שיהיה לזה כזה הד". לוחם אחר סיפר: "כשיצאתי החוצה מהמבנה, ראיתי את החטופים, קיבצנו אותם על המסלול. היה לילה חשוך והתאורה בטרמינל כבתה. העלנו אותם על כלי הרכב שלנו והחלנו לפנות אותם".

[brightcove_iframe video_id='antebenew' autoplay='0' credit='' desc='"באנו לקחת אתכם הביתה": צפו בכתבה של אור הלר משנת 2016' poster='' kid='1_doe158o0' duration='']

בשנת 2016, במלאת 40 שנה למבצע, יצא כתבנו הצבאי אור הלר לשדה התעופה באנטבה עם אותו צוות של סיירת מטכ"ל, צוות אמנון שהיה הראשון לפרוץ לטרמינל ולמעשה הכריע את הפעולה נגד המחבלים תוך קצת יותר מדקה. הלוחמים שחזרו את הפעולה, ואף נפגשו עם הבן של הרודן אידי אמין שהתנצל בפניהם.

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "היום מציינים 46 שנים למבצע אנטבה. מבצע שהשתתפתי בו כמפקד צוות בסיירת מטכ"ל, כאשר המשימה שהוטלה עליי ועל פקודיי הייתה לחפות על הפריצה לטרמינל, לחסום תגבורות של צבא אוגנדה ולהשמיד את מטוסי המיג של חיל האוויר האוגנדי בשדה התעופה באנטבה. וכך אכן עשינו".

בר לב הוסיף: "לא אשכח את רגע התדריך הראשון אצל מפקד היחידה, יוני נתניהו ז"ל, בסך הכל 48 שעות לפני שכפות רגליי דרכו על מסלול הנחיתה באנטבה. לא היה לנו יותר מדי זמן להתכונן, ובמבט ראשון המשימה שהוטלה עלינו על ידי ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל ועד מפקדנו יוני, נראתה דמיונית לחלוטין. הייתי הלוחם הישראלי האחרון שעזב את אנטבה עם תום המבצע המוצלח כל כך. עליתי על מטוס הקרנף מבלי להביט לאחור, אך אנטבה מלווה אותי עד היום".