הרמטכ"ל: "ביום פקודה נדע להכריע כל אויב"

50 שנים לאחר מלחמת ששת הימים, כתב הרמטכ"ל גדי איזנקוט לחיילים ולמפקדים: "אתם תקבעו את תוצאות המלחמה הבאה"

"אם נידרש לכך, ננצח במלחמה". איזנקוט
"אם נידרש לכך, ננצח במלחמה". איזנקוט | צילום: דובר צה"ל

לרגל ציון 50 שנה למלחמת ששת הימים, פרסם הערב (שבת) הרמטכ"ל גדי איזנקוט פקודת יום לחיילי ומפקדי צה"ל - בה הזכיר גם את פקודת היום המפורסמת של הרמטכ"ל יצחק רבין עם תום הקרבות. "50 שנה חלפו והאתגרים שמולם ניצבת מדינת ישראל השתנו לבלי היכר, אולם העקרונות המנחים אותנו היום הם אלה אשר הובילו את צה"ל לניצחון במלחמת ששת הימים", כתב איזנקוט, "עקרונות שלפיהם אנו מציבים את המוכנות בראש סדר העדיפויות, מעמיקים את שיתוף הפעולה הבין-זרועי ומבססים יכולות המותאמות לאתגרים הצפויים".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"לפני חמישה עשורים נקרא צה"ל למנוע את פלישת צבאות ערב שנערכו בגבולות המדינה ואיימו לפלוש לשטחה. עם הישמע הפקודה, התייצבו לוחמי צבא ההגנה לישראל בכל החזיתות, שילבו כוחות ביבשה, באוויר ובים, ולחמו בנחישות אדירה כדי להגן על המדינה", ציין הרמטכ"ל. "בשישה ימים בלבד הצליחו כוחותינו לאחד את ירושלים, להשיב את השקט לגבולות ולחרות על דפי ההיסטוריה את אחד הניצחונות המפוארים בתולדות מדינת ישראל".

עוד הוסיף איזנקוט כי "במאבק על קיומה של המדינה שילמנו מחיר יקר – איבדנו רבים מטובי בנינו ובנותינו, אשר חירפו נפשם על משמר הארץ ולא זכו לשוב הביתה. עם נופלם, הרכנו את ראשנו ביראת כבוד והתחייבנו להנציח את זכרם, ללכת בדרך שהתוו לנו ולהמשיך לבנות ולבצר את ביטחונה של מדינת ישראל". במסר לעתיד אמר: "מול האיומים שמציבים אויבינו, נוסיף לבנות יחד את צה"ל כצבא העם, צבא לוחם, ערוך וחזק, בעל יתרון איכותי על אויביו; צבא שביום פקודה ידע שוב לעמוד איתן, לפעול בנחרצות ולהכריע כל אויב".

הרמטכ"ל הדגיש בפני החיילים והמפקדים: "אתם תקבעו את תוצאות המלחמה הבאה. מצופה מכם לשמור בכל עת על כשירות ועל מוכנות למשימה. זכרו כי אזרחי המדינה ותושביה סומכים עליכם – על צבא ההגנה לישראל". עוד ציטט איזנקוט את האיגרת שפרסם רבין ב-1967 וכתב: "צבא זה... מהעם בא ואל העם חוזר. עם המתעלה בשעת דוחק והיכול לכל אויב בזכות רמתו המוסרית, הרוחנית והנפשית העומדת לו בשעת מבחן".

הרמטכ''ל רבין בתום המלחמה
הרמטכ''ל רבין בתום המלחמה | צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

"היום כמו אז, נוסיף לצעוד מתוך תחושת שליחות לעם ולארץ ולאור אותם הערכים שליוו את לוחמי צה"ל לדורותיהם", סיכם איזנקוט. "נעמוד יחד – מאוחדים, איתנים ונכונים לכל אתגר – ונפעל למימוש ייעודו של צה"ל: להגן על המדינה, להבטיח את קיומה, ואם נידרש לכך – לנצח במלחמה".

באיגרת שפרסם רבין ב-1967 בעת שהיה ליד הכותל המערבי הוא כתב: "עם הפסקת האש, נסתיימה מלחמת בני-אור באלה אשר ניסו להוריד עלינו את החשיכה. צבא-הגנה לישראל, ביבשה באוויר ובים, מחץ צבאות ארבע מדינות-ערב. ירושלים השלמה משוחררת, הגדה המערבית בידינו. כל חצי האי סיני בידינו, וסולק האיום הסורי על יישובי הצפון".

עוד הוסיף רבין: "המלחמה לא הייתה קלה. כולה נעשתה בידי צה"ל וצה"ל בלבד. הקרבות נתפשטו לשטחים גדולים ונרחבים. צה"ל על כל חילותיו, הסדיר והמילואים, יישובי הספר ואוכלוסיית העורף נשאו במאמץ גדול זה. רבים מטובי המפקדים והחיילים נפלו בקרב. נישא זכרם ביגון ובגאון. צה"ל עמד בכל המשימות שהוטלו עליו בכוח המאמץ העילאי של מפקדיו וחייליו - ותנופת פעולתו. המאבק טרם נסתיים יכול אני לומר כאן ליד הכותל המערבי, בביטחון, כי כשם שיצאנו להילחם על הישגים אלה, נדע לשמור ולנצור אותם בעתיד. מפקדים וחיילים, היו ברוכים".