גורמים בכירים על תקיפת הספינה: "לא מדובר במכלית ישראלית"

כמעט יממה לאחר שהתרחשה התקיפה המיוחסת לאיראן נגד מכלית הנפט שנמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי עידן עופר, גורמים ישראלים התייחסו לנושא וטענו כי הניסיון להציג את התקיפה כקשורה לישראל - שגוי. "מדובר באירוע נוסף שמוכיח כי איראן פועלת כיצואנית טרור עולמית", הוסיפו

זמן צפייה: 01:20

כמעט יממה לאחר שהתרחשה התקיפה המיוחסת לאיראן נגד מכלית הנפט שנמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי עידן עופר, גורמים ישראלים התייחסו היום (רביעי) לנושא וטענו כי הניסיון להציג את התקיפה כקשורה לישראל - שגוי. "לא מדובר במכלית בבעלות ישראלית והקשר לחברה שבבעלותה המכלית הוא קטן מאוד", הוסיפו.

לדברי אותם גורמים, "מדובר באירוע נוסף שמוכיח כי איראן פועלת כיצואנית טרור עולמית. מדובר באותו סוג כטב"מ איראני שמשמש את הרוסים במלחמה מול אוקראינה. זו פעם נוספת שאיראן פוגעת בחופש השיט העולמי. איראן מפרה את הביטחון במפרץ ומערערת, על הדרך, את היציבות בתקופת המונדיאל. האירוע בא, בין היתר, להסיט את הקשב מניסיון הפגיעה שנכשל באיש עסקים ישראלי בגיאורגיה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1611222018' autoplay='0' credit='' desc='דיווח במהדורה המרכזית על תקיפת המכלית' poster='' kid='1_nsn3qcdz' duration='']

מוקדם יותר היום, מקורות ברפובליקה האיסלאמית טענו בפני הרשת האיראנית "אל-עאלם" המתפרסמת בשפה הערבית, כי תקיפת המכלית היא למעשה "תוכנית של ציר הנורמליזציה הערבי-ציוני" שמטרתה לייצר "מהומה תקשורתית" נגד איראן וקטאר. בסוכנות הידיעות האיראנית "נור ניוז" הנחשב למקורב למועצה לביטחון לאומי העליונה של איראן, נטען כי מדובר בניסיון "עברי-ערבי" לייצר "אווירה טעונה" באזור לקראת גביע העולם שיחל ביום ראשון הקרוב בקטאר.

מכלית נפט במפרץ
מכלית נפט במפרץ הפרסי (תמונת ארכיון) | צילום: רויטרס

קודם לכן, חברת השילוח הסינגפורית "Eastern Pacific Shipping", שהמכלית "Pacific Zircon" שנפגעה בתקיפה נמצאת בבעלותה, הודיעה כי נגרם נזק קל לגוף האוניה ונפער בה חור, וכי אין נפגעים בנפש. עוד נמסר מהחברה כי לא נגרם נזק לרכוש ולתכולת המכלית. לדברי החברה, התקיפה התרחשה כ-240 ק"מ מחופי עומאן.

כאמור, הבוקר, סוכנות הידיעות האמריקנית AP דיווחה כי מכלית נפט בבעלות איש העסקים הישראלי הותקפה אמש על ידי מל"ט איראני סמוך לחופי עומאן. גורמי ביטחון ישראלים בכירים טענו כי איראן היא זו שעומדת מאחורי פיגוע המל"ט בים עומאן, וכי מדובר במכלית ששייכת לחברה סינגפורית, וכאמור - נמצאת בבעלות חלקית של איש העסקים הישראלי עידן עופר.

הצבא האמריקני דיווח לצה"ל על פרטי האירוע, ולפי הדיווחים השונים, הספינה "פסיפיק זירקון" ששטה תחת דגל ליבריה העמיסה נפט בעומאן והייתה בדרכה לארגנטינה. החברה הסינגפורית החכירה את הספינה לחברה אמריקנית. המל"ט התוקף בו האיראנים השתמשו הוא מסוג "שאהד-136", מהסוג שהאיראנים העבירו לרוסים. יצוין כי מאז שנת 2016, נרשמו לפחות 10 תקיפות איראניות נגד ספינות המזוהות עם ישראל או לחלופין אנשי עסקים ישראלים.

מיכלית הנפט שהותקפה על ידי מל''ט איראני
מיכלית הנפט ''Pacific Zircon'' שהותקפה על ידי מל''ט איראני

בהמשך, מפקד פיקוד מרכז האמריקני CENTCOM, האמון על אזור המזרח התיכון, הגנרל מייקל קורילה גינה את התקיפה האיראנית. עוד הוא ציין "המתקפה הזו מוכיחה את הפעילות של איראן הפוגעת ביציבות האזור". גם דובר הצי החמישי של חיל הים האמריקני, שמקום מושבו בבחריין, התייחס לנושא ומסר כי הם מודעים לתקרית במפרץ עומאן. במקביל, ברשות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) הודיעו כי פתחו בחקירה על התקרית.

גם מפקד הצי החמישי של חיל הים של צבא ארה"ב, הגנרל בראד קופר, התראיין לערוץ "אלחדת'" הסעודי שם אמר: "הדבר הכי חשוב הוא איום הברחות הטילים והמל"טים מאיראן, שנעשה בהם שימוש ע"י הפרוקסי (שלוחה - ל"א) של איראן. בשנים האחרונות סיכלנו הברחות מנועי טילים מאיראן - של אותם הטילים שפגעו בסעודיה ובאיחוד האמירויות. אנחנו מקיימים שיתוף פעולה מול ישראל באיזור ים סוף - דבר שהוא טוב לכולם מפני שזה מעניק הגנה ימית. הצטרפותה של ישראל לפיקוד מרכז של צבא ארה"ב יועיל לכולם". "מקורות מיוחדים" מסרו הערב לערוץ האמריקני בשפה הערבית "אל-חורה", כי משמרות המהפכה הם אלו העומדים מאחורי התקיפה נגד מכלית הנפט מול חופי עומאן.

פרשנים ומומחים מערבים מעריכים כי התקיפה האיראנית בים עומאן, מגיעה על רקע התקיפות המיוחסות לחיל האוויר הישראלי בסוריה, ובפרט המתקפה בשבוע שעבר, במסגרתה נתקפו מכליות נפט ודלק איראניות בגבול סוריה-עיראק. ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני דווח אז כי "ישראל ביצעה תקיפות אוויריות במזרח סוריה נגד שיירת כלי רכב החשודה בהברחת נשק איראני, שחצתה את הגבול מעיראק".