פרשה ביטחונית: גבר ונער מואשמים בפרסום ידיעות סודיות ביותר

הבגיר, שמשרת במילואים באגף המודיעין, נעצר והואשם יחד עם קטין בפרשה של החזקה, איסוף, מסירה ופרסום של ידיעות סודיות ביותר. החקירה משותפת למשטרה ישראל, צה"ל ושב"כ ומחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה

זמן צפייה: 03:12

בתום חקירה משותפת למשטרת ישראל, צה"ל ושב"כ, מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה היום (שני) כתבי אישום נגד בגיר וקטין בפרשה של החזקה, איסוף, מסירה ופרסום של ידיעות סודיות ביותר. הפרשה הותרה היום לפרסום מוגבל. כתבי האישום הוגשו על ידי עורכי הדין יוני חדד ומורן אשול לביהמ"ש מחוזיים. בשל פרשיות עבר (פרשת סרן ת' מאמ"ן) החליטו לנקוט בשקיפות מלאה בפרשה הנוכחית.

לפי ההודעה, "החקירה החלה לפני מספר שבועות בעקבות פרסומים ברשתות החברתיות, כפי שהתגלה בשב"כ, מהם התעורר חשד לפרסום ידיעות סודיות ביותר. החקירה המשותפת נערכה בשבועות האחרונים על ידי משטרת ישראל - יאחב"ל להב 433, היחידה המרכזית לחקירות מיוחדות (ימל"מ) של המשטרה הצבאית החוקרת ושירות הביטחון הכללי, בליווי מחלקת ביטחון מידע בצה״ל וגורמי ביטחון נוספים.

"במסגרת החקירה נחקרו מספר מעורבים, חיילים ואזרחים, אחד מהם קטין (על סף בגירות), בחשד לעבירות ביטחון שמהותן פרסום ידיעות סודיות ביותר. ב- 24.5.2022 נעצרו חשודים בביצוע העבירות, וכיום מוחזקים שלושה מהם במעצר, שני אזרחים (האחד בגיר והשני קטין) וחייל בשירות חובה.

חיל המודיעין, צה''ל
חיל המודיעין, ארכיון | צילום: דובר צה''ל

מן החקירה עלה כי המעורבים לא הופעלו על ידי גורמים עוינים, וכי הם פעלו יחדיו ופרסמו מידע מסווג ורגיש ברשת. נשלל מניע אידיאולוגי, ריגול או כסף. מפרסמי הידיעות הסודיות של אמ"ן: "רצו להיות ראשונים ולרוץ לספר לחבר'ה". בצה"ל אומרים כי בפרשה נגרם נזק בטחוני "בינוני עד חמור" למדינת ישראל. באמ"ן עורכים עכשיו בקרת נזקים על הנזק המודיעיני בפרשה הזו. בתוך כך, החליט ראש אגף המודיעין, האלוף אהרון חליוה, על מינוי צוות בראשות קצין בדרגת אלוף משנה, שיערוך בדיקה מערכתית ומקיפה, לבחינת ההתנהלות בתחום ביטחון המידע, ויגבש המלצות בעניין.

היום הוגשו שני כתבי אישום בפרשה. כתב אישום אחד הוגש לבית המשפט המחוזי מרכז נגד הנאשם הבגיר, ששירת כחייל סדיר ומילואים ביחידה באמ"ן. כתב אישום זה מייחס לנאשם ריבוי עבירות של השגה, איסוף, רישום והחזקה של ידיעות סודיות, וכן ריבוי עבירות של מסירת ידיעות סודיות".

עוד נאמר כי "כתב אישום שני הוגש לבית המשפט המחוזי נגד הנאשם הקטין, ובו מיוחס לו כי קיבל מהנאשם הבגיר ומחייל סדיר נוסף, המשרת באמ"ן, ידיעות סודיות. כן מיוחס לנאשם הקטין כי שיתף את מכריו בידיעות סודיות שהחזיק, ואף פרסם חלק מהן ברבים במרחב המקוון לקהל נרחב ובלתי מסוים. גם נאשם זה הועמד לדין בגין ריבוי עבירות של החזקת ידיעות סודיות ומסירת ידיעות סודיות. עניינו של החייל הסדיר הנוסף, שנחשד כאמור במסירת ידיעות סודיות לנאשם הקטין, מטופל בימים אלה על ידי התביעה הצבאית, ואף הוא נתון במעצר.

"בד בבד עם הגשת כתבי האישום הוגשה היום גם בקשה למעצר עד תום ההליכים נגד שני הנאשמים. כמפורט בכתבי האישום ובבקשות המעצר, נגרם סיכון ביטחוני חמור ביותר ונרחב כתוצאה מן העבירות שביצעו הנאשמים, וכן נגרם נזק ביטחוני חמור בפועל. הערכת הסיכון נסמכת על חוות דעת מומחים לביטחון מידע מקרב גורמי הביטחון".

עו''ד ירום הלוי
עו''ד ירום הלוי | צילום: דוד ששון, פלאש 90

עו"ד ירום הלוי, המייצג את הבגיר, אמר: "חרף האשמה החמורה והלכאורית חשוב לציין כי גם החוקרים וגם בית המשפט שליווה את מעצרו של הנאשם שאותו אנו מייצגים הסכימו כי הוא לא פעל מתוך מניע אידיאולוגי, כספי, פרסומי או כל מניע לשם טובת הנאה כלשהי. המסקנה היא שככל הנראה היו מעורבות כאן תמימות וטפשות, ואנו נבחן כמובן את משמעותן ומימדיהן כשנקבל את חומר הראיות".

עו"ד אל"מ במיל' רן כהן רוכברגר ועו"ד סרן אמיר גונמן, המייצגים את החייל מטעם הסנגוריה הצבאית, מסרו: "מדובר בחייל מצטיין, מקצועי וערכי שתרם רבות בשירותו. גם אם טעה בשיקול דעתו, לא התכוון חלילה לפגוע בצבא.
בשימוע שייערך בשבוע הבא נציג לתביעה הצבאית ראיות וטענות משמעותיות ביחס לחייל ולנסיבות מעשיו. אנחנו משוכנעים שבעקבות זאת יובן ההקשר הנכון והמקל של המקרה".