גורם ביטחוני לחדשות 13: "סכנה מיידית לחיי ישראלים בטורקיה"

שעות ספורות אחרי שהותר לפרסום כי ישראל וטורקיה סיכלו פיגוע איראני בחודש שעבר נגד יעדים ישראלים - אמר הגורם כי בטורקיה ישנן כמה חוליות של כוח קודס האיראני שמנסות לבצע פיגועי חטיפה ורצח נגד תיירים ישראלים. במערכת הביטחון אף התקיימו דיונים בשאלה אם לבטל טיסות לאיסטנבול ואנטליה

זמן צפייה: 02:35

אחרי שאחר הצהריים (ראשון) פורסם כי ישראל וטורקיה סיכלו פיגוע איראני בחודש שעבר נגד יעדים ישראלים, אמר גורם ביטחוני לחדשות 13 כי קיימת "סכנה ברורה ומיידית לחיי ישראלים בטורקיה". דבריו הובאו במהדורה המרכזית הערב. עוד נחשף כי באותו סיכול פיגוע נוצר קשר עם תיירים ישראלים והמחבלים, כך נראה, ניסו להביא אותם למקום שממנו הם ייחטפו.

בינתיים, נאמר עוד כי בטורקיה ישנן כמה חוליות של כוח קודס האיראני שמנסות לבצע פיגועי חטיפה ורצח נגד תיירים ישראלים ובמערכת הביטחון אף התקיימו דיונים בשאלה האם לבטל טיסות לאיסטנבול ואנטליה. עם זאת, נראה כי המהלך לא צפוי לצאת לפועל בשל שאלת החוקיות.

בסוף החודש שעבר פרסם האגף ללוחמה בטרור במטה לביטחון לאומי (מל"ל) חידוד לאזהרת מסע לטורקיה עבור מבקרים ישראלים: "מזה מספר שבועות, וביתר שאת מאז האשמתה של איראן את ישראל במותו של קצין משמרות המהפכה בשבוע שעבר, גובר החשש במערכת הביטחון מפני ניסיונות איראניים לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם".

על-פי גורמים במערכת הביטחון, מדובר באזהרות על רקע איום ממשי כלפי ישראלים בזירה הטורקית. כמו כן, חלה עלייה ברמת האיום גם במדינות נוספות הגובלות באיראן. לפיכך, על אזרחים ישראלים לשמור על עירנות ולהקפיד על כללי הזהירות הנדרשים בכל נסיעה לאחת ממדינות אלו.

במטה לביטחון לאומי הוסיפו כי ההמלצה הרשמית לאזרחים ישראלים מצד המל"ל היא להימנע מנסיעות שאינן חיוניות לטורקיה וככלל, לנהוג בצעדי זהירות מחמירים באם מחויבים להגיע למדינה:

  • הימנעות מיצירת קשר עם זרים וגילוי חשדנות כלפי הצעות ופניות מצד גורמים בלתי מוכרים. זאת לרבות נותני שירותים מקומיים.
  • הימנעות ממסירת פרטים אישיים, פרטי נסיעה ומסירת מיקום מדויק בזמן אמת או מבעוד מועד.
  • הצטיידות מראש במספרי הטלפון של שירותי החירום ביעד בו מבקרים (כוחות ביטחון/רפואה) והנציגות הישראלית.
  • הימנעות משיתוף גורמים זרים בשירות עבר מערכת הביטחון, לרבות שירות צבאי.
  • הימנעות מהחצנת הזהות הישראלית, בבתי מלון, אטרקציות, מסעדות ואזורים ציבוריים.
  • חידוד אזהרת מסע הינה מהלך חריג של המטה לביטחון לאומי וגורמים במערכת הביטחון מוסרים שמדובר באזהרות על רקע איום ממשי כלפי ישראלים בזירה הטורקית.כמו כן, אותם גורמים מדגישים היום כי חלה עליה ברמת האיום גם במדינות נוספות הגובלות באיראן ועל אזרחים ישראלים להיות עירניים ולהקפיד על כללי הזהירות הנדרשים בכל נסיעה לאחת ממדינות אלו.
  • ברקע, יוזכר כי לפני מספר ימים פורסמו ניסיונות איראניים למשיכת ישראלים לחו"ל לשם פגיעה בהם או חטיפתם.

החשש מפני פגיעה איראנית נובע מכך שהאיראנים נחושים לנקום את החיסולים שמיוחסים לישראל, כאשר חלק מהם מיוחס למוסד הישראלי. מכיוון שהאיראנים לא מצליחים לפגוע בבכירים ישראלים ובדמויות רשמיות, הם פועלים לפגוע בתיירים, ובמערכת הביטחון הדגישו אתמול גורמי ביטחון בכירים: "ההתרעה הממוקדת על טורקיה כפי שפורסמה בידי המטה ללוחמה בטרור שרירה וקיימת. האיראנים מנסים להגיע ל'שן תחת שן ועין תחת עין' ולפגוע בתיירים ישראלים".