איראן: "העברנו את ההערות שלנו על הטיוטה - מחכים לתגובה"

שר החוץ האיראני חוסיין-אמיר עבדאללהיאן התייחס לתשובתה של מדינתו על טיוטת הסכם הגרעין שהציע האיחוד האירופי, והודיע כי בטהרן ממתינים לתגובתה של ארצות הברית והמעצמות. "אנחנו מוכרחים לוודא בכל הסכם שיכבדו את הקווים האדומים שלנו ושהאינטרסים הכלכליים שלנו יושגו"

שר החוץ האיראני, חוסיין-אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ האיראני, חוסיין-אמיר עבדאללהיאן | צילום: רויטרס

שר החוץ האיראני חוסיין-אמיר עבדאללהיאן התייחס היום (רביעי) לתשובתה של מדינתו על טיוטת ההסכם שהציע האיחוד האירופי ואמר: "הודענו לוושינגטון וליתר הגורמים הרלוונטיים באמצעות המתווך האירופי, על ההערות שלנו ואנו מחכים לתגובתם. אנחנו מוכרחים לוודא בכל הסכם שיכבדו את הקווים האדומים שלנו ושהאינטרסים הכלכליים שלנו יושגו".

יצוין כי אתמול, נציגים מטען ארצות הברית והאיחוד הודיעו כי הם בוחנים את תגובתה של איראן ל"טיוטה הסופית" של האיחוד האירופי. דובר מחלקת המדינה של ארה"ב נד פרייס אמר כי ארה"ב מתייעצת עם שותפותיה באירופה לגבי תגובתה של איראן. "כרגע, אנחנו לומדים את הטיוטה שהחזירו זה ואנחנו מתייעצים עם יתר מדינות ההסכם האחרות וגם עם ארה"ב", אמר דובר האיחוד האירופי, בהתייחסו להסכם הגרעין.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות | צילום: רויטרס

כאמור, האיחוד האירופי קיבל אתמול לידיו את תשובתה של ממשלת איראן לגבי הסכם הגרעין. גורם המעורב בשיחות הגרעין מטעם המערב אמר אתמול לאתר האמריקני "פוליטיקו" כי התגובה של האיראנים מתמקדת ברובה בשאלות בנוגע לסנקציות וערבויות סביב מעורבות כלכלית, זאת לאחר שלאורך כל שיחות הגרעין מול המעצמות, איראן עשתה כל שביכולתה כדי להבטיח את הרווח הכלכלי מעסקת גרעין משוחזרת.

לפי הדיווח, האיראנים קיבלו הצעה אירופית נדיבה, שגם פותרת להם את התיקים הפתוחים שהיו להם בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה האטומית, וגם מוצאת מנגנון עוקף סנקציות על משמרות המהפכה, אבל האיראנים מעלים דרישות נוספות, וכעת הם גם דורשים ערבויות נוספות.

צנטריפוגות במתקן גרעין איראני
צנטריפוגות במתקן גרעין איראני | צילום: רויטרס

בתוך כך, האיראנים לא הוסיפו הסתייגויות נוספות על אלו שישנן, בנוגע לחקירת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על מקורותיהם של עקבות חומר גרעיני שמצאו פקחי הסוכנות באתרי שונים באיראן, לפני כמה שנים. לפי ההצעה של האיחוד האירופי, אם סבא"א אכן תאשר שאיראן סיפקה תשובות מהימנות לגבי מקורם של עקבות האורניום - יהיה אפשר לסגור את החקירה.

לפי דיווח של האתר "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, תשובת איראן לא תספק את המערב. לכאורה, איראן הסכימה לפתרונות מסוימים, אך עדיין מתעקשת על השגת בטוחות בנושא הכלכלי. פסקה נוספה על ידי האיראנים, שבמסגרת חברות שעובדות עמה יימנעו מסנקציות למשך שנה במקרה שארה"ב תיסוג מההסכם, אבל איראן רוצה זמן ממושך יותר. לפי גורמים ששוחחו עם האתר, השיחות בין איראן למעצמות יקרסו אם הרפובליקה האיסלאמית תדחה את ההצעה.

ראש המשלחת מטעמה של איראן למו''מ על הסכם הגרעין עלי באקרי-כני
ראש המשלחת מטעמה של איראן למו''מ על הסכם הגרעין עלי באקרי-כני | צילום: רויטרס

גורמים בישראל סיפרו אתמול על שיח אינטסניבי מול האמריקנים ביממות האחרונות, סביב התשובה האיראנית להצעת האיחוד האירופי להסכם הגרעין (JCPOA). אם בשבוע שעבר העריכו בישראל כי הסיכוי שיחתמו על הסכם מחודש עומד על 20 אחוזים, כעת עולה חשש בירושלים מ"וויתורים אמריקנים של הרגע האחרון".

בנוסף לכך, בישראל רואים תחילה של שינוי גישה מצד המעצמות, "לאור הפנמה על חוסר כוונה אמיתית מצד איראן למסגרת הסכמית", כך לפי אותם גורמים. "ישראל מקווה שהמעצמות לא יאפשרו לאיראנים להמשיך עם הדשדוש ומשיכת הזמן ויפנימו כי פני האיראנים לא להסכם". עוד הוסיפו הגורמים כי ישראל נערכת לתרחישים שונים שייתכנו בעקבות השיחות על הסכם הגרעין, ולצעדים שייגזרו מתוך השתלשלות האירועים.