הקבינט: צה"ל ימשיך ככל שיידרש; הארגונים בעזה: הושגה הפסקת אש

השרים ליברמן, שקד, בנט ואלקין התבטאו נגד הפסקת האש במתווה הנוכחי שלה. בעזה הבהירו כי יהיו מחויבים לשקט אם ישראל תנצור את האש • גורם מדיני: הצעדים בשטח יקבעו

ההסלמה בדרום
ההסלמה בדרום | צילום: רויטרס

אש בדרום: הקבינט המדיני-ביטחוני הנחה את צה"ל "להמשיך בפעולות ככל שיידרש" - כך נמסר היום (שלישי) מלשכת ראש הממשלה, בתום ישיבת הקבינט, שארכה כשש שעות. על פי ההודעה, הקבינט דן באירועים בדרום, ושמע סקירות מצה"ל ומגורמי הביטחון על התקיפות והפעולות הנרחבות בעזה.

לאחר שדווח כי הפלגים הפלסטינים ומצרים הסכימו על הפסקת ירי הטילים החל מהשעה 15:30, אמר גורם מדיני בכיר כי "ישראל שומרת לעצמה את חופש הפעולה. הגיעו בקשות של חמאס להפסקת אש מארבעה מתווכים שונים. ישראל השיבה שהצעדים בשטח הם שייקבעו".

שר בכיר בקבינט אמר לחדשות עשר: "בסיום ישיבת הקבינט כלל לא התקיימה הצבעה בנושא הפסקת האש. השרים ליברמן, שקד, בנט ואלקין, התבטאו נגד הפסקת האש במתווה הנוכחי שלה והציעו דרך פעולה חלופית שלא התקבלה. עם זאת בסיום הישיבה לא התקיימה הצבעה כיוון שנתניהו רצה להימנע ממצב שבו ארבעה שרים מצביעים נגדו". מטעם לשכת שר הביטחון ליברמן נמסר: "התדרוכים על תמיכתו כביכול של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בעצירת התקיפות בעזה הן פייק ניוז. עמדתו של שר הביטחון עקבית ולא השתנתה". גורמים בסביבת שר הביטחון מסרו כי "ליברמן התנגד בתוקף להפסקת אש גם בהתייעצות מצומצמת לפני הקבינט אצל ראש הממשלה בנוכחות ראשי מערכת הביטחון, וגם בקבינט עצמו".

מטעם לשכת שר החינוך בנט נמסר: "הדיווחים האחרונים כאילו השר בנט תומך בהפסקת ההתקפות כנגד חמאס הם שקר מוחלט. השר בנט הציג בקבינט את העמדה הנחרצת שביטא בחודשים האחרונים ואת תוכניתו לגבי עזה".

מקור דיפלומטי שמעורב במגעים בעזה אמר: "יש הבנות בין כל הצדדים לחזור לתנאי הפסקת האש שבסיום מבצע צוק איתן ב-2014. עם זאת המצב מאוד רגיש ויכול להתפוצץ שוב".

מהג'יהאד האסלאמי נמסר בהתייחס להסכם כי "נהיה מחויבים לשקט - אם האויב יהיה מחוייב לו" ודובר חמאס, אסמאעיל רדואן, אף הבהיר: "אין חדש במאמצים להפסקת אש. ברגע שבו ישראל תנצור את האש - אז ההתנגדות תפסיק את פעולותיה בשטח. על כל המתווכים לרסן את האויב". יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, מסר כי "במצב בו הכיבוש יפסיק את התוקפנות נוכל לחזור להבנות הפסקת האש". לדבריו, בהתבטאות ראשונה מאז החל סבב ההסלמה הנוכחי: "ההתנגדות הגנה על עמה מול התוקפנות הישראלית ועמנו הפלסטיני אימץ לחיקו את ההתנגדות בסבלנות ובגאווה גדולה". דובר חמאס, עבד אל-לטיף אל-קנוע, כתב בטוויטר כי "חדר המבצעים המשותף של הפלגים הפלסטינים לימד את ישראל שיעור חשוב והביא את ישראל לשלם על פשעיה". עוד מסר אל-קנוע כי הפלגים בעזה "הביכו את ההנהגה הישראלית והכריחו אותה לסגת". נוסף לכך, אל-קנוע טען כי "ניצחון ההתנגדות יסיים את החיים הפוליטיים והצבאיים של חלק מהנהגת ישראל בגלל טיפשותם וכישלונם".

בנוסף ב"אל-ג'זירה" דווח על קיומו של הסכם הפסקת אש מיידי בין הפלגים הפלסטיניים לבין ישראל. עם זאת, גורמים פלסטיניים הכחישו את הדיווחים. דיווח פלסטיני נוסף דיבר על כך ששההסכם אמור היה לצאת לפועל בשעה 15:30 - אבל חמאס דרש זמן בשביל להסכים על כך עם כל הפלגים הפלסטינים וישראל לא השיבה למאמצי הפסקת האש, אלא רק בסוף פגישת הקבינט".

דיפלומט מערבי אמר לחדשות עשר כי ארבע הגורמים שתיווכו בין חמאס לישראל היו מצרים, שליח האום מלאדנוב, קטאר ונורבגיה. לדברי הדיפלומט, השליח הנורבגי למזרח התיכון, תור ונסלנד, העביר מסרים לחמאס כי אם לא יפסיק את הירי הדבר יפגע בעסקת הזרמת הדלק לעזה בה מעורבת נורבגיה. השליח הנורבגי העביר מסרים בחזרה מחמאס לישראל על רצון הארגון בהפסקת אש.

יתרה מכך, ירי הרקטות לעבר ישראל נמשך גם בדקות שלאחר השעה המיועדת להפסקת הירי, והתרעות "צבע אדום" נשמעו ביישובי עוטף עזה. דקות לאחר הדיווחים הראשונים על הפסקת האש, נורה מטח לעבר מועצה אזורית חוף אשקלון ונגרם נזק לבית במקום כתוצאה מפגיעה ישירה של רקטה, לא דווח על נפגעים.

ציפי לבני באשקלון
ציפי לבני באשקלון | צילום: חדשות עשר

ראש האופוזיציה, ציפי לבני, שנמצאת כעת בסמוך לבית באשקלון שבו נהרג מחמוד אבו עצבה מפגיעה ישירה של רקטה, שוחחה עם חדשות עשר, מתחה ביקורת על התנהלות הממשלה בהסלמה הנוכחית ועל המחסור באמצעי מיגון לאזרחים. "הרעיון שכדי להכניס את הגורמים המתונים לעזה אנחנו צריכים מבצע צבאי - הוא ממש לא הכיוון. גורמים לאזרחי ישראל לחשוב שיש שתי ברירות - להכנע לחמאס או להכנס למבצע בעזה, שגם נתניהו הגדיר כמיותר", אמרה לבני. "מזוודות הכסף לא עזרו וחמאס קובע את כוגל הלהבות. מכה צבאית לא תספיק וברגע שיהיה שקא על ישראל ליזום מהלך משותף עם מצרים, ארצות הברית והרשות הפלסטינית כדי להחזיר את הגורמים הפרגמטיים לרצועה - היעד הוא פירוז עזה. בינתיים נתניהו משאיר את תושבי הדרום כבני ערובה של חמאס".

לבני המשיכה לבקר את הממשלה והוסיפה כי "נראה שנתניהו הולך לקראת השלטון בעזה, פותח את המעברים, מגדיל את מכסת הסולר לרצועה, אולם מדובר במחוות שלא עוזרות וחמאס החל לירות לכיוון ישראל. אין סיכוי לשלום עם חמאס כי הוא ארגון טרור אסלאמיסטי קיצוני. הפתרון הוא לא לרצות את חמאס אלא להחליף אותו. במשך שנים נתניהו היכה את המתונים במילים או במקלות כספיים ותיגמל את הקיצוניים ואת התוצאה משלמים היום כולם".

עוד הוסיפה ראש האופוזיציה למתוח ביקורת על המחסור באמצעי המיגון לתושבי הדרום. "מצער לשמוע מהאזרחים שאין להם מקלטים וממ"דים והם מתארגנים על מזרונים מאולתרים ליד קירות, זה משהו שיש לטפל בו", אמרה לבני.

גם יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי אמר מתח ביקורת משלו על הקבינט. "מאוד מטריד שבארבע השנים האחרונות מאז צוק איתן הקבינט לא לקח יוזמה. כשלא לוקחים יוזמה, הצד השני לוקח יוזמה - וזה מאוד לא נוח שהיא בידיים של חמאס. במצב הנוכחי אנחנו צריכים ביד אחת להכות חזק וביד השניה למצוא את הדרך המדינית לסיים את האירוע".

ההסלמה בדרום
ההסלמה בדרום | צילום: רויטרס

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד הוסיף כי "לא מיצינו את ארגז הכלים של צה"ל - אפשר לחזור לסיכולים ממוקדים. אתמול עמד אסמעיל הנייה והתראיין באמצע עזה כאילו דבר לא מפחיד אותו".

גורם ישראלי בכיר אמר הבוקר, כי לא מתקיימים מגעים עם מצרים או האו"ם בנוגע להפסקת אש, כל עוד הארגונים בעזה ימשיכו לירות לעבר ישראל. עם זאת, דיפלומט מערבי טען הבוקר כי האו"ם ומצרים ממשיכים במגעים עם ישראל וחמאס לכינון הפסקת אש ברצועה. חלק משרי הקבינט מעריכים כי למרות ההסלמה החריפה, נתניהו לא שינה את עמדתו לגבי הימנעות ממערכה ברצועה, ומעוניין לחתור להסדרה.

460 שיגורים לעבר יישראל, 160 תקיפות ברצועת עזה

התקשורת הפלסטינית דיווחה כי שלושה פלסטינים נפצעו כתוצאה מהפצצה של צה"ל בצפון חאן יונס שבדרום הרצועה. במקביל התקבלו דיווחים פלסטיניים על תקיפה של צה"ל באזור דיר אל-בלח. כמו כן, דווח על הרוג אחד ו-3 פצועים פלסטינים בתקיפה של צה"ל בבית-לאהיא שבצפון הרצועה. משרד הבריאות בעזה אישר כי בתקיפה בצפון הרצועה נהרג גבר בן 29 ששמו ח'אלד אכרם יוסף מערוף.

בית בשדרות שנפגע ממטח הרקטות
בית בשדרות שנפגע ממטח הרקטות | צילום: חדשות עשר

לאחר תחילת העימות אתמול אחר הצהריים, במהלך, כאמור, נורו כ-460 רקטות לעבר יישובי עוטף עזה, שמתוכן ייורטו למעלה ממאה על-ידי מערכת "כיפת ברזל, התקיימה הערכת מצב מחודשת בפיקוד העורף, בה הוחלט להקל את הנחיות ההתגוננות לתושבי עוטף עזה. על פי ההקלות, מאושרת עבודה שאינה חיונית ברחבי העוטף, בתנאי שקיימת סמיכות למרחב מוגן. ניתן לקיים לימודים בגנים ממוגנים בתוך היישובים בלבד. ההנחיה לשהייה רציפה במרחבים המוגנים הוסרה, אך יש לפעול בהתאם להנחיות וזמני ההתגוננות. ערוץ אל-מנאר של החיזבאללה דיווח כי המשלחת הביטחונית המצרית תגיע מחר לישראל במסגרת מאמציה להביא לרגיעה ברצועת עזה.

במהלך מטחי הרקטות שנורו לעוטף ביממה האחרונה, נהרג מפגיעה ישירה בבית מחמוד אבו עצבה, בן 48. אבו עצבה היה פועל בניין מהעיירה חלחול הסמוכה לחברון, טרם ידוע אם הייתה בידו אשרת שהייה חוקית. ממד"א נמסר כי פרט להרוג באשקלון, ישנם 54 נפגעים מאז אתמול, בהם שלושה במצב קשה, ואחד במצב בינוני. 23 בני אדם נפצעו קל, ו-27 נוספים לקו בחרדה.

בסך הכול הפציץ צה"ל כ-160 מטרות ברחבי הרצועה במהלך סבב הלחימה האחרון, ביניהן משרד המודיעין של חמאס, ומטה אל-אקצא - ערוץ חמאס בעזה, שהושמד כליל. הבוקר נמסר מדובר צה"ל כי בנוסף תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר במהלך הלילה את מטה ביטחון הפנים של ארגון החמאס, מחסן אמצעי לחימה בחאן יונס, מתחם צבאי בשכונת זייתון, אתר לייצור אמצעי לחימה בשייח עומדאן וכלי שיט יעודי של החמאס. מנתוני משרד הבריאות בעזה עולה כי ארבעה פלסטינים נהרגו במהלך תקיפות צה"ל ברצועה הלילה. דובר צה"ל עדכן כי מסוק קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו מספר חשודים שזוהו חוצים את גדר המערכת מצפון רצועת עזה לשטח ישראל. החשודים היו במעקב תצפיות וכוח צה"ל.