דיווח פלסטיני: הרוג בהפגנות בצפון רצועת עזה; הנסיבות בבדיקה

יום לאחר שנהרגו שלושה נערים בתקיפת אווירית, אלפים הגיעו לגבול סמוך לקיבוץ זיקים, למחאה השבועית נגד המצור הימי. ליברמן: "כל מי שבונה על הסדרה טועה בגדול"

הפגנת המשט ה-14 ברצועת עזה, מול זיקים
הפגנת המשט ה 14 ברצועת עזה, מול זיקים | צילום: חדשות עשר

פלסטיני בן 27 נהרג היום (שני) במהלך עימותים בצפון רצועת עזה - כך נמסר ממשרד הבריאות הפלסטיני בעזה. על פי הדיווחים הפלסטיניים מוחמד אבו עבאדה נורה למוות על ידי כוחות צה"ל, אולם על פי חלק מההערכות הוא נפגע ממטען מאולתר שהתפוצץ בידיו. הוא פונה לבית החולים, שם נאלץ הצוות הרפואי לקבוע את מותו.

זאת, במסגרת המחאה השבועית נגד המצור, הכוללת משט של כמה סירות המתקרבות לגבול האזור המותר לדיג, זה השבוע ה-14 ברציפות. דווח על פעילות של חיל הים באזור. במקביל, כ-3,000 בני אדם מפגינים בחוף. חלקם מבעירים צמיגים ומיידים רימונים לעבר כוחות צה"ל, והחיילים משיבים אש.

הפגנת המשט ה-14 ברצועת עזה, מול זיקים
הפגנת המשט ה-14 ברצועת עזה, מול זיקים | צילום: חדשות עשר

הלילה נערכו צעדות ליליות ברחבי רצועת עזה במחאה על מותם של שלושת הנערים הפלסטינים בתקיפת צה"ל ברצועה. סוכנות הידיעות הפלסטינית "קודס" דיווחה כי המפגינים יצאו ממספר מוקדים: ממרכז עזה, ממחנה הפליטים ג'באלייה שבצפון רצועת עזה, מחאן יונס שבדרום וגם מאזור החוף שבמערב - שם התגודדו צעירים בסמוך לביתו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, וקראו קריאות בדרישה מחמאס להגיב למותם של שלושת הנערים.

במקביל, דיווחו סוכנויות הידיעות הפלסטיניות על פעילות צה"ל במספר מוקדים ביהודה ושומרון. בין השאר דווח על מעצרים וכניסת כוחות למספר יעדים.

שליח האו"ם ניקולאי מלאדנוב התיייחס לכך בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. "תנחומיי למשפחות שלושת הילדים הפלסטינים שנהרגו אתמול כתוצאה מתקיפה אווירית ישראלית", כתב, "יש להימנע מטרגדיות כאלה בכל מחיר. יש להגן על ילדים, לא לחשוף אותם לאלימות או לסכן אותם".

בתוך כך, שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס למצב המתוח בדרום, יצא נגד מאמצי ההסדרה והביע תמיכה במחאת תושבי העוטף נגד התנהלות הממשלה. "אני חושב שחלק מחברי הקבינט שבויים בקונספציה שגויה ואנחנו כבר יודעים לאן מובילות קונספציות שגויות. כל מי שבונה על ההסדרה עם חמאס טועה בגדול", אמר ליברמן בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו.

"אין שום דרך להסדרה עם חמאס ובלי לתת את המכה הכי קשה שאנחנו יודעים, לא יהיה שקט בדרום", הוסיף. "הרוב בקבינט לא חושב כמוני. אני חשבתי שכבר לפני כמה חודשים היינו צריכים להנחית מכה על חמאס. החומרים של צה"ל הועברו בפירוט רב לקבינט. כל מי שטוען שלא הוצגה תוכנית אופרטיבית בקבינט - אני מתנדב לקנות לו משקפיים ומכשיר שמיעה".

"ראיתי את התושבים שיצאו במחאה - אני חושב שהם צודקים במאה אחוזים", הוסיף השר. "הסיפור נמשך כבר שבעה חודשים. ניסינו את כל האופציות ועובדה שאחרי שבעה חודשים, תושבי הדרום ספגו בשישי האחרון 43 רקטות. ברור שאי אפשר ככה. לכן הדרישה שלי ברורה - אני חושב שאי אפשר להסכים למשוואות שחמאס מנסה לקבע, קרי קבלת הטבות כלכליות כמו דלק קטארי תוך המשך האלימות, ולכן חייבים לפעול בצורה אחרת".

השר הדגיש כי בדבריו על מכה קשה, אין הוא מתכוון למבצע קרקעי ברצועה. "אין שום צורך במבצע קרקעי", אמר. "יש לנו מספיק אמצעים להשיב את השקט והרגיעה ללא מבצע קרקעי. גם אם נהרוג את כל 40 אלף הפעילים של חמאס והג'יהאד באסלאמי, זה לא שווה לאבד חייל ישראלי אחד".