בכירי אמ"ן לשרי הקבינט: חמאס רוצה מאוד הסדרה עם ישראל

הגורמים אמרו בישיבה אתמול כי הארגון מעוניין שבשלב הראשון בהסדר יוכנסו דלק וכסף לתשלום משכורות פקידי הממשלה בעזה • עקב המתיחות: שונו נתיבי נחיתה והמראה בנתב"ג

בנימין נתניהו, אסמאעיל הנייה
בנימין נתניהו, אסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

הסלמה בדרום: בכירי אגף המודיעין בצה"ל אמרו לשרים בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה אמש (רביעי) כי חמאס רוצה מאוד הסדרה עם ישראל - אך כזו שתתבסס בשלב ראשון על הכנסת הדלק לתחנת הכוח בעזה כדי לטפל במשבר החשמל וכן על הכנסת כסף לתשלום משכורות פקידי הממשלה בעזה. כך אמרו לחדשות עשר שרים שהשתתפו בישיבה.

עוד נודע לחדשות עשר כי לאחר חמש שעות וחצי של דיונים, החליטו שרי הקבינט להמתין ולראות אם חמאס ירסן את ההפגנות על גדר הגבול מחר - ובהתאם לכך לפעול. במהלך הישיבה נדונו פעולות ישראל בתרחיש שבו ההפגנות ביום שישי יביאו להתלקחות אלימה, אל מול פעולות ישראל בתרחיש שבו ההפגנות מרוסנות.

שני שרים בקבינט אמרו כי במהלך ישיבת הקבינט היו כמה מקרים שבהם הייתה סתירה בין דברי השר ליברמן לדברי נציגי צה"ל בכל הנוגע להערכות מודיעין, מידע מודיעיני ומידע בנוגע למטרות ברצועת עזה. מלשכת שר הביטחון נמסר: "לא היה ולא נברא".

כתבות קשורות


היגיון הקבינט גבר על היצר - וניתן עוד סיכוי להסדרה • פרשנות |18.10.18
בצל המתיחות - נמשך המאמץ להרגעה: הנייה נפגש עם בכירים מצרים |18.10.18
כוחות נוספים נפרסו בעוטף עזה: "כללי המשחק עומדים להשתנות" |18.10.18

הנייה עם ראש המודיעין המצרי בעזה
הנייה עם ראש המודיעין המצרי בעזה | צילום: חדשות עשר

בתוך כך, בשל המתיחות, שונו נתיבים לנחיתה והמראה בנמל התעופה בן גוריון. רשות שדות התעופה הבהירה כי השינוי לא יפגע בלוח הטיסות.

בד בבד, בכיר חמאס חליל אל-חיה, שנכח בפגישה עם חברי המשלחת המצרית היום במשרדו של אסמאעיל הנייה, אמר כי "המשלחת המצרית לא נשאה עימה מסרים מישראל לחמאס ולעם הפלסטיני. הוא התמקד רק ביחסים בין חמאס למצרים".

"הדגשנו בפני המצרים שאנחנו רוצים שהכיבוש יסתיים והדגשנו שהצעדות העממיות ימשכו עד שיושגו מטרותיהן", הוסיף אל-חיה. "הפגישה הזו מגיעה כחלק מהתפקיד של מצרים באזור לסיום הסבל של העם הפלסטיני. הביקור הזה מדגיש את העמדה המצרית שתומכת בסוגיה הפלסטינית".

"בפגישה הודגש כי ביקור עבאס כאמל, ראש המודיעין המצרי, יתקיים וכי הוא נדחה אמש בשל סיבות ביטחוניות ובשל עיסוקיו של כאמל בפגישות עם א-סיסי" ציין אל-חיה. "אנחנו מחכים לביקור הזה".

הבית בבאר שבע שנפגע מרקטה
הבית בבאר שבע שנפגע מרקטה | צילום: חדשות עשר

הערב, אמר מקור המקורב לחדר המבצעים המשותף של הפלגים הפלסטיניים ברצועה כי "גדודי עז א-דין אל-קאסם ואיתם כל שאר פלגי ההתנגדות נמצאים במוכנות מלאה לתגובה על כל תוקפנות ישראלית חדשה על רצועת עזה". הדברים נאמרו בריאיון לערוץ הטלוויזיה "פלסטין היום".

בצל המתיחות: הנייה נפגש עם משלחת מצרית

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, נפגש היום (חמישי) במשרדו בעזה עם משלחת מצרית רמת דרג, בניסיון להגיע להסדרה עם ישראל. בין היתר, הגיע לדיונים איימן בדיע, סגנו של ראש המודיעין המצרי שביקורו ברמאללה, עזה וישראל נדחה עקב המצב המתוח.

יחד איתו, הגיעו לרצועה דרך מעבר ארז גם המאם אבו זיד, נציג המודיעין המצרי בשגרירות המצרית בתל אביב, אחמד עבד אל-ח'אלק, האחראי על התיק הפלסטיני במודיעין המצרי ושני אנשים נוספים. עיתונאי המקורב לחמאס דיווח כי הפגישה מתרחשת "במסגרת המאמצים המצריים לשמור על השקט בשטחים הפלסטיניים, ולאור המתיחות הנוכחית ברצועת עזה". עוד דווח כי המשלחת תגיע גם לישראל "במטרה לפעול למען כינון הפסקת אש ולזרז את השגת הפיוס הפלסטיני".

בתוך כך, הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה סרטון ובו קראה לישראל "לקרוא אותנו נכון". בד בבד, צה"ל עיבה כוחות באזור גבול רצועת עזה, וטנקים נפרסו בדרום.

בית משפחת תמנו בבאר שבע, שנפגע מרקטה ששוגרה מרצועת עזה
בית משפחת תמנו בבאר שבע, שנפגע מרקטה ששוגרה מרצועת עזה | צילום: חדשות עשר

השר גלנט: "כללי המשחק עומדים להשתנות"

מוקדם יותר, אמר השר וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, יואב גלנט, כי "אני לא יכול להתייחס לתוכן דיוני הקבינט, אבל אני יכול לומר דבר אחד בצורה מאוד מפורשת - כללי המשחק עומדים להשתנות. זאת, בעקבות דיון הקבינט שנערך אתמול בעקבות פגיעת הרקטה בבאר שבע. גלנט, חבר הקבינט הראשון שמתבטא בפומבי מאז הישיבה, אמר את הדברים בכנס ארגון הקבלנים והבונים באילת, והוסיף: "לא נקבל יותר את טרור האש וטרור הגדרות".

לפי גורם שהשתתף בישיבה, הקבינט החליט בישיבתו לא לפעול צבאית בעזה בשלב זה, ולהמתין להפגנות המתוכננות ברצועה מחר כדי לבחון אם חמאס מרסן את אנשיו. הגורם הוסיף כי במקביל, הוחלט על החרפת התגובה לכל ניסיון של פגיעה בגדר או חציית הגדר, וכן החרפת התגובה להפרחת עפיפוני ובלוני תבערה.

בתוך כך, פקיד בכיר ציין כי במהלך ישיבת הקבינט עדכנו גורמי המודיעין את השרים לגבי ההערכות בעזה כי סופת ברקים היא שגרמה לשיגור בשוגג של הטיל שפגע בבאר שבע ושל הטיל שנורה לכיוון גוש דן. הפקיד הבכיר ציין כי גורמי המודיעין ציינו בפני השרים כי מדובר בתזה אפשרית בהחלט אף כי אין לכך הוכחות חד משמעיות.