"ישראל תקפה מתקנים איראניים במערב סוריה"

לפי סוכנות הידיעות הסורית, מערכות ההגנה יירטו חמישה טילים, ואדם אחד נהרג במתקפה. ככל הנראה הותקפו מפעל טילים ומפעל לשדרוג טילים שבהם נוכחות איראנית • צפו בתיעוד

דיווח על תקיפה ישראלית בסוריה (ארכיון)
דיווח על תקיפה ישראלית בסוריה (ארכיון) | צילום: רשתות חברתיות

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית דיווחה אתמול (שלישי) כי ישראל תקפה כמה בסיסים צבאיים במחוזות טרטוס וחמאה שבמערב המדינה. לפי הדיווח, בתקיפה נהרג אדם אחד ונפצעו שמונה אזרחים, ומערכת ההגנה האווירית הסורית יירטה בהצלחה חמישה טילים ששוגרו ממטוסי חיל האוויר בעת שהיו מעל לים התיכון, מול חופי לבנון. "מערכות ההגנה האווירית שלנו יירטו תקיפה של מטוסים ישראליים, שטסו בגובה נמוך מכיוון מערב ביירות לכיוון צפון", דווח עוד בסוכנות הרשמית.

המרכז הסורי לזכויות האדם דיווח כי הטילים שנורו במחוז חמאה כוונו למתקנים איראניים שנמצאים באזור. מדובר ככל בשתי מטרות - מפעל טילים ומפעל לשדרוג דיוק הטילים, הנמצאים במתקנים של צבא אסד שהייתה בהם נוכחות איראנית.

ארגון זכויות האדם אף דיווח כי אחת התקיפות אירעה באזור הנמצא בין העיר מסיאף וואדי אל-עיון. באזור נמצא המרכז המדעי של אסד ובו מפעל טילים, שלפי דיווחים זרים הותקף על ידי ישראל שלוש פעמים בשנים האחרונות. במקביל דווח כי הותקפה גם מטרה בעיר החוץ בניאס. בישראל לא מגיבים לדיווחים.

העיתון הלבנוני א-דיאר דיווח כי לפי עדי ראייה, ארבעה מטוסי אף 15 טסו לאורך קו החוף הלבנוני לכיוון סוריה, ושיגרו 12 טילים לעבר המטרות. העיתון אף ציטט דברים של בכיר ישראלי לכלי תקשורת בגרמניה ובצרפת, לפיהם המטרות שהותקפו שייכות למשמרות המהפכה האיראניות.

בווידאו: תיעוד שמופץ ברשתות החברתיות בסוריה המציג לכאורה את התקיפה

מוקדם יותר הציג צה"ל את נתוני התקיפות נגד ההתבססות האיראנית בסוריה והברחות הנשק מאיראן לחיזבאללה דרך המדינה המשוסעת בשנה האחרונה: הותקפו 202 מטרות, שבהן 275 רכיבים ו-792 חימושים. בצה"ל מציינים גם כי האיראנים החליטו להתבסס צבאית בעיראק, כפי שעשו בלבנון ובתימן - זאת ברקע הדיווחים על העברת טילים איראנים לעיראק.

בווידאו: תיעוד של אחד היירוטים מעל שטח סוריה

בתחילת השבוע דיווחו כלי תקשורת בסוריה כי ישראל תקפה מחסן תחמושת בבסיס צבאי, בסמוך לנמל התעופה אל-מזה שבדמשק. הארגון הסורי לזכויות אדם, היושב בלונדון, דיווח כי כתוצאה מהתקיפה היו במקום הרוגים ופצועים. נוסף על כך, דווח כי צבא אסד שיגר טילי נ"מ לעבר אחד הטילים שנורו.

מנגד, מקור צבאי סורי הכחיש את הדיווחים על תקיפה ישראלית, ומסר ל"סקיי ניוז" בערבית כי הפיצוץ נגרם כתוצאה מקצר חשמלי במחסן נשק הנמצא בסמוך לשדה התעופה. בתקשורת הממלכתית מקור צבאי סורי טען כי "בסיס חיל האוויר באל-מזה לא נחשף לתקיפה ישראלית".

המתחם במסיאף שתקיפתו יוחסה לישראל
המתחם במסיאף שתקיפתו יוחסה לישראל | צילום: אינטלי טיימס

לפני חודש וחצי דווח בסוריה כי ישראל תקפה באזור מסיאף. באתר חדשות לבנוני דווח כי הותקפו "מפעלי הגנה", ועל פי הדיווחים ככל הנראה הותקף מפעל טילים. סוכנות הידיעות הרשמית בסוריה דיווחה אף היא על התקיפה, מבלי למסור מידע על יעדה.

ברשת אל-מיאדין הלבנונית דווח כי "ארבעה מטוסים ישראלים ניסו בשעה 19:17 לתקוף את המתקן של המרכז למחקרים מדעיים במסיאף. על פי הדיווח, "התקיפה התבצעה מהעיירה אל-הרמל בלבנון. המטוסים הישראלים ירו 4 טילים, כאשר ההגנה האווירית הסורית הפילה שלושה מהם והרביעי נפל ליד המתקן של המרכז למחקרים מדעיים במסיאף". עוד דווח כי לאחר ירי הטילים, המטוסים הישראליים התרחקו לאחר שזוהו על ידי הרדארים הסורים.

אתר חדשות סורי המקורב למשטר אסד דיווח כי "ההגנה האווירית בלמה את התקיפה הישראלית". מקור צבאי סורי הוסיף כי "אחד ממוצבינו הצבאיים שבמסיאף הותקף על ידי מטוסים ישראלים, על מנת לכסות על התמוטטות ארגוני הטרור החמושים בפרברי דרעא וקוניטרה". אותו מקור הבהיר כי "הנזקים חומריים בלבד". רשת טלוויזיה סעודית דיווחה מפי מקור אופוזיציה בסוריה כי יש הרוגים ופצועים בקרב אנשי חיזבאללה ומשמרות המהפכה האיראניים בהפצצה הישראלית.