חמאס: סבב הדיונים על הרגיעה עם ישראל יתחדש אחרי חג הקורבן

חבר הלשכה המדינית של חמאס עיזת א-רישק כתב בטוויטר כי פגישות הפלגים הפלסטיניים הסתיימו בשלב זה. גורם ביטחוני בכיר: מחר יוחלט אם תימשך החתירה להסכם עם חמאס

הפגנה ברצועת עזה
הפגנה ברצועת עזה | צילום: עמוד החדשות שיהאב

המתיחות בדרום: ארגון חמאס הודיע אמש (שישי) כי סבב ההתייעצויות של הפלגים הפלסטיניים בנוגע להסכם הרגיעה עם ישראל הסתיים בשלב זה וכי הדיונים יתחדשו לאחר חג הקורבן. "סיימנו היום בקהיר סבב התייעצויות עם הפלגים הפלסטינילם בנוגע לרגיעה ולפיוס. הבהרנו כי אנחנו עומדים על כך שכל הצעדים יהיו במסגרת הלאומית, הצגנו את החזון שלנו בנוגע לרגיעה ושמענו רעיונות והערות חשובים מהאחים בפלגים. המאמצים יחודשו לאחר החג אינשאללה", כתב בטוויטר חבר הלשכה המדינית של חמאס עיזת א-רישק.

במקביל, הודיע חוסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס: "השיחות בקהיר התרכזו במנגנוני ייצוב הפסקת האש משנת 2014 באופן שיביא לשבירת המצור על רצועת עזה ושיערוב להסרת הסבל מבני עמנו העומד איתן. השיחות התאפיינו ברצינות ובשקידה גדולה על הגשמת השאיפות של בני עמנו ותקוותיו. הוסכם שהפלגים יחדשו את הפגישות שלהם בקהיר לאחר חופשת חג הקורבן".

בתוך כך, גורם ביטחוני בכיר אמר אמש לחדשות עשר כי הערב יחליט שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אם יימשכו מאמצי ההסדרה לקראת הסכם עם חמאס. לדבריו, ההערכה המודיעינית היא שארגון הטרור החליט לפעול בכיוון של הסדרה.

 

עוד אמר הגורם כי אם המצב ידרדר לאלימות פעם נוספת, מעבר כרם שלום יסגר. מנגד, אם השקט ישמר לאורך כל השבוע הבא, ישראל תכניס לרצועה עוד דלק וגז. לדברי הגורם, המשא ומתן מתנהל בעל פה ובתיווך של מצרים והאו"ם שמעבירים מסרים. עם זאת, הבעיה המרכזית הוא הריב הפנימי בין הפלסטינים והתנגדותו של אבו מאזן להסכם. חבר הלשכה המדינית של חמאס בעזה ח'ליל אל-חיה התראיין הערב לרשת "אל-מיאדין" ואמר כי כל עוד ישראל מתחייבת להפסקת האש לפי תנאי ההבנות שהושגו בשנת 2014 אז גם חמאס מחויב אליה.

פלסטינים חצו את גדר המערכת לכיוון ישראל
פלסטינים חצו את גדר המערכת לכיוון ישראל | צילום: חדשות עשר

כמה אלפי פלסטינים התאספו אתמול אחר הצהריים באזור גדר הרצועה. זאת בהמשך לקריאת הוועד המארגן של צעדות השיבה בעזה להגיע ולהשתתף במה שמכונה שם "צעדת מהפכנית למען ירושלים ואל-אקצא". הטלוויזיה הפלסטינית דיווחה כי שני בני אדם נהרגו, משרד הבריאות בעזה מסר כי למעלה מ-250 בני אדם נפצעו, 26 מהם נפצעו כתוצאה מירי של צה"ל. מצה"ל נמסר כי מספר בקבוקי תבערה ומטענים מאולתרים הושלכו לעבר גדר המערכת. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. עוד נמסר כי מספר חשודים זוהו חוצים לשטח ישראל ושבים על עקבותיהם באופן מיידי. לוחמי צה״ל הגיבו לפעולות אלה באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש. במערכת הביטחון הגדירו את יום ההפגנות כשקט ביותר מאז שאלה החלו ב-30 במארס.

בד בבד, צוותי כיבוי נאבקו בלפחות שתי שריפות שפרצו באזור יער בארי כתוצאה מבלוני תבערה.

בתוך כך, הקבינט המדיני ביטחוני לא הצביע על אישור ההסכם עם חמאס, זאת למרות שהדיון נערך זמן קצר לפני שראש הממשלה, בנימין נתניהו, נועד עם ראש המודיעין המצרי בישראל. נוסף לכך, גם בשלושת הדיונים הקודמים שנערכו בנושא, לא עלה ההסכם להצבעה. המגעים להסדרה החלו כזכור בפגישה בין נתניהו לנשיא מצרים א-סיסי בחודש מאי האחרון, שנחשפה בחדשות עשר.

אמש דיווח אתר "ערבי 21" מפי מקור המתואר כ"בקי במאמצים המצריים להפסקת אש", כי מצרים הציעה לחמאס וליתר הפלגים ברצועה לנהל משא ומתן "ישיר למחצה" מול ישראל. על פי הדיווח, כחלק מהמתווה המוצע תגיע משלחת ישראלית לקהיר כבר ביומיים הקרובים. שתי המשלחות ישהו במלונות שונים, ולא ייפגשו פנים אל פנים. אולם, המצרים יעבירו את המסרים בין המשלחות. על פי הדיווח, המו"מ צפוי להימשך חמישה ימים.

המקור הפלסטיני מסר כי "חמאס הסכים להצעה המצרית, אך התנה זאת בהסכמת שאר הפלגים ברצועה". על פי הדיווח, מטרת ביקורו של ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, שהגיע ביום רביעי לתל אביב ואתמול שוחח עם אבו מאזן - לסכם את מתווה ההצעה הזו. עוד ציין המקור כי ייתכן ו"הרשות הפלסטינית תנסה לטרפד את המהלך". אולם, לפי דבריו ישנו חוסר הסכמה גם בקרב בכירים בישראל בנוגע להצעה, כך שקיום מו"מ "ישיר למחצה" עדיין מוטל בספק.

נוסף לכך, ביטאון "א-רסאלה" המקורב לחמאס מסר מפי מקורות המשתתפים בפגישות בקהיר כי למרות שהחזון העקרוני היה על הסכמה על הפסקת אש שתיארך כשנה, לאחר דיונים שנמשכו עד שעות מאוחרות בלילה, הכריזו הפלגים כי הם מסרבים לקבוע תחומי זמן להפסקת האש ולפיהם העיקרון היחיד הוא "שקט תמורת שקט" ללא התחייבויות לסעיף זמן.