לילה שקט בדרום: פיקוד העורף פרסם הנחיות חדשות לתושבים

בערוץ "אל-ג'זירה" דווח כי הושג הסכם הפסקת אש בתיווך מצרי, גורם ישראלי טען: "הדיווח לא נכון"; קייטנות העוטף יתקיימו במרחבים מוגנים בלבד, חוף זיקים עדיין סגור

דיון הערכת המצב בראשות רה"מ ושר הביטחון
דיון הערכת המצב בראשות רה"מ ושר הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שקט מתוח נרשם הבוקר (שישי) בדרום, לאחר שבמהלך הלילה לא שוגורו רקטות מעזה לשטח ישראל, ולא דווח על תקיפות של צה"ל ברצועה. פיקוד העורף עדכן את הנחיותיו לתושבי עוטף עזה ונתיבות, ולפיהן הקייטנות בעוטף ישובו לפעילות, במרחבים מוגנים בלבד. מעתה תתאפשר תנועת רכבות בקו אשקלון שדרות, אם כי חוף זיקים נותר סגור לציבור הרחב. בכיר ברצות עזה אמר הבוקר לערוץ "אל-ג'זירה" כי: "הפלגים החליטו להפסיק את ההסלמה אתמול בחצות, והודיעו על כך למתווכים במצרים וקטאר, ולשליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדאנוב".

אמש דווח ב"אל-ג'זירה" כי הושגה הפסקת אש בין ישראל וחמאס. על פי הדיווח, ההסכם, הושג בתיווך מצרי. על פי גורמים פלסטינים, המודיעין המצרי הזהיר את שני הצדדים כי אם לא יושג הלילה הסכם, הדרך למלחמה בלתי נמנעת ואז לא ניתן יהיה לשלוט בסדר העניינים. מקור דיפלומטי אמר בשעות הערב לחדשות עשר כי "הפסקת האש תיכנס לתוקפה בחצות". עוד הוסיף כי הוא "מקווה שהשעות הקרובות יעברו ללא אירועים מיוחדים". גורם בחמאס אישר את הדברים לסוכנות הידיעות "אל וטניה" ואמר כי "חמאס תשמור לעצמה את הזכות להגיב במקרה של הפרת ההסכם". מנגד, גורם ישראלי טען כי "הדיווח לא נכון".

מוקדם יותר אתמול מסר גורם בחמאס ל"אל וטניה" כי מתקיימים דיונים מתקדמים מאוד בקהיר, בירת מצרים, במטרה להחזיר את המצב לקדמותו תחת הכותרת "שקט ייענה בשקט". עוד נמסר מאותו גורם כי הפלגים הפלסטינים משתפים פעולה בצורה משמעותית עם המצרים.

הבניין שהותקף בעזה ע
הבניין שהותקף בעזה ע"י חיל האוויר | צילום: חדשות עשר

בתום ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שארכה כארבע שעות, הודיעה אמש לשכת ראש הממשלה כי הקבינט הנחה את צה"ל להמשיך לפעול בעוצמה נגד גורמי הטרור. חברי הקבינט המדיני-ביטחוני היו מכונסים בבסיס הקריה בתל אביב, על מנת לדון באירועי היממה האחרונה בדרום. פקידים ישראלים בכירים אמרו לחדשות עשר כי "ישיבת הקבינט נדחתה בשעתיים על מנת להעניק זמן נוסף למאמצי ההרגעה המצריים". נוסף לכך, פקיד בכיר אמר: "משעות הבוקר קיבלנו מסרים מחמאס באמצעות מצרים ושליח האו"ם מלאדנוב לפיהם הארגון רוצה הפסקת אש. למרות זאת פעילות צה"ל נמשכה לאורך כל היום והקבינט הורה לצבא להמשיך לפעול נגד גורמי הטרור בעזה".

במקביל לכינוס הקבינט, נשמעו במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון ושער הנגב אזעקות צבע אדום ותושבי האזור דיווחו על מטח רקטות ופצצות מרגמה. שתי נפילות אותרו בשטחים פתוחים בשער הנגב. כמו כן, גורם בחמאס מסר לסוכנות הידיעות "אל וטניה" כי מתקיימים דיונים מתקדמים מאוד בקהיר, בירת מצרים, במטרה להחזיר את המצב לקדמותו תחת הכותרת "שקט ייענה בשקט". עוד נמסר מאותו גורם כי הפלגים הפלסטינים משתפים פעולה בצורה משמעותית עם המצרים.

בתוך כך, דובר צה"ל, תת אלוף רונן מנליס, התייחס אתמול בשיחה עם חדשות עשר להסלמה בדרום: "חמאס בוחר בארבעת החודשים האחרונים לדרדר את המצב של תושבי עזה ולהתמיד בפעולות טרור דרך צעדות השיבה, ירי צלפים וירי תלול מסלול לעבר חיילי צה"ל ואזרחי ישראל. צה"ל לא יכול לקבל מציאות כזאת ולכן אנחנו פועלים ביממה האחרונה בתקיפה נרחבת של מטרות אסטרטגיות ברצועת עזה". מנליס הוסיף כי "חמאס חייב להבין שהחלטותיו הן משחק באש וזה יוביל להחרפת הצעדים שלנו עד שישוב השקט לתושבי הדרום".

מנליס הסביר כי "צה"ל ניצל את ארבע השנים, שחלפו מאז סיום מבצע 'צוק איתן', כדי לשפר את המוכנות שלו לקראת מבצע צבאי בעזה הן ברמה הקרקעית והן ברמה האווירית". דובר צה"ל הוסיף כי "הדרג הצבאי ימשיך לפעול לפי ההנחיה של הדרג המדיני בהתאם לאופי התגובה ועד שהשקט ישוב לדרום באופן מלא".

בעזה דיווחו עדי ראייה כי מטוסי חיל האוויר תקפו את בניין "אל-מסחאל", מבנה ביטחון הפנים של חמאס, ומוטטו אותו. לפי דובר צה"ל, היחידה היא הזרוע המבצעת של ההנהגה המדינית של ארגון הטרור חמאס, אמונה ומנהלת את כל פעילות ביטחון הפנים ברצועה. עוד נטען כי חלק מאנשי היחידה לביטחון פנים פעילים גם בזרוע הצבאית של חמאס וכי במבנה משרדים המשמשים נושאי משרה בארגון.

בחמאס, מנגד, טוענים כי מדובר במבנה תרבות. הפלסטינים מסרו כי מספר בני אדם נפצעו כתוצאה מהתקיפה. ממשרד הבריאות בעזה נמסר כי ארבעה פלסטינים נהרגו ו-40 נפצעו ביממה האחרונה כתוצאה מתקיפות צה"ל. דובר חמאס, חאזם קאסם, הגיב על הפצצת הבניין בעיר עזה: "ההריסה המכוונת של המוסד התרבותי 'סעיד אל-מסחאל' בעזה שמכיל משרד של התפוצה המצרית היא ניסיון ישראלי להרוס את המאמצים המצרים ברצועת עזה והוא מדגיש שהכיבוש עוין את כל ישויות האומה הערבית".

הנפילה בשטח פתוח ליד ב
הנפילה בשטח פתוח ליד ב"ש | צילום: חדשות עשר

אמש הופעלה אזעקה בבאר שבע ובאזור הנגב, לראשונה מאז סיום מבצע "צוק איתן" בשנת 2014. לפחות רקטה אחת נחתה בשטח פתוח באזור העיר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתום סריקות, נמצאו שרידי הרקטה. במקביל, לפחות ארבע פצצות מרגמה נפלו בשטחים פתוחים במועצה אזורית אשכול מבלי שתישמע אזעקה. בעקבות הירי לעבר באר שבע, הוחלט בבית החולים סורוקה להעביר את מחלקת היילודים ופגים לאזור ממוגן. "גם היום בדומה לאירועים קודמים בעבר אנו דואגים לשלומם של הפגים שלנו ומעבירים אותם באופן זמני לאזור ממוגן, שאינו חשוף לירי טילים. לאור נסיוננו בעבר אנו מעדיפים להעביר את התינוקות באופן ייזום ובטוח", אמרה ד"ר אגי גולן, מנהלת המחלקה.

מוקדם יותר שתי אזעקות נשמעו במועצה האזורית אשכול, מעט אחרי שהכריזו הארגונים הפלסטיניים ברצועת עזה על סיום סבב ההסלמה. הפלסטינים דיווחו אתמול אחר הצהריים כי כוחות צה"ל ביצעו ירי לשטחים ממזרח לעזה. גורם מדיני מסר לחדשות עשר: "חמאס ספג מכה קשה. ישראל תמשיך לפעול בעוצמה. רה"מ ושר הביטחון הנחו את צה"ל להיערך לכל אפשרות".

ראש הממשלה נתניהו כינס הערכת מצב ביטחונית עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ראש השב"כ וראש המל"ל. נוסף לכך, מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך, קיים אמש הערכת מצב ביטחונית מיוחדת כדי לבחון מקרוב את המוכנות של כוחות המשטרה לקראת אירועי הימים הקרובים.

רצועת עזה לאחר תקיפות חיל האוויר
רצועת עזה לאחר תקיפות חיל האוויר | צילום: חדשות עשר

מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי, אמר: "אנחנו בהסלמה בעוטף עזה ביממה האחרונה. צה"ל תקף מטרות רבות, יש נזק רב בהרבה מאוד מקומות לחמאס ברצועת עזה - הנזק הזה יתברר בהמשך היום. הסיבה היא שלא נקבל בשום פנים ואופן ירי על אזרחי מדינת ישראל, טרור על הגדר שממשיך ופוגע כאן גם במציאות הביטחונית וגם בשקט. הסתובבתי היום בעוטף, פגשתי גם חיילים וגם אזרחים, אזרחים חזקים מאוד והנהגה שיודעת היטב לטפל באזרחים, ואני בטוח שיחד עם הביטחון נמשיך בטיפול טוב מאוד. אנחנו מסתכלים קדימה, יש כאן צד אחד של חמאס שממשיך לדרדר את המצב ברצועה. בצד שלנו נמשיך לעשות ולבנות, המוכנות של צה"ל גבוהה בידע וביכולות - ואם חמאס לא ישנה את דרכו, הנזק ברצועה יילך ויגבר".

סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" דיווחה כי יו"ר הרשות אבו מאזן ערך שיחות רבות עם מנהיגים בינ"ל בכל הדרגים במטרה להפסיק את "התוקפנות הישראלית" ברצועת עזה. לפי הדיווח, אבו מאזן הדגיש כי הסלמה זו טומנת בחובה סכנה גדולה וקרא לקהילה הבינלאומית להתערב בצורה מיידית ודחופה בנעשה במטרה להפסיק את ההרס וחוסר היציבות באזור.

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, הת'ר נוירט אמרה כי "חמאס הוא היחיד שנושא באחריות על הנעשה בעזה". מוקדם יותר נמסר ממשרד החוץ האמריקני כי "אנו מגנים את ירי הטילים לעבר ישראל מעזה וקוראים להפסקת האלימות ההרסנית. אנו תומכים באופן מלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה ולבצע פעולות כדי למנוע פרובוקציות נגדה. חמאס נושא באחריות העיקרית למצב ההומניטרי והכלכלי הגרוע בעזה ולייאוש אותו חשים תושבי עזה. השליטה של חמאס בעזה מסכנת את חיי התושבים בעזה".