הארגונים בעזה: "סבב ההסלמה הסתיים - המשך הרגיעה תלוי בישראל"

בהודעה משותפת נמסר כי הארגונים ברצועה יפסיקו את השיגורים - אם ישראל תפסיק את התקיפות • לאחר ההודעה: צבע אדום באשכול • צה"ל תקף שתי מנהרות לחימה של חמאס

הנזקים בדרום בעקבות ירי הרקטות
הנזקים בדרום בעקבות ירי הרקטות | צילום: רויטרס, דוברות המשטרה,

המתיחות בדרום: בהודעה שנמסרה היום (חמישי) מחדר המבצעים המשותף של הארגונים החמושים ברצועת עזה, הובהר כי "סבב ההסלמה בעזה הסתיים". עוד נמסר מטעם הארגונים הפלסטיניים כי "המשך הרגיעה בעזה תלוי בהתנהגות הכיבוש".

בכיר פלסטיני בחדר המבצעים הבהיר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הארגונים יפסיקו את השיגורים, בתנאי שישראל תפסיק את תקיפותיה ברצועה. הוא הבהיר כי סבב ההסלמה האחרון החל כ"תגובה לפשעים" של ישראל, בהתייחות לחיסולם של שני אנשי חמאס ביום שלישי האחרון, במהלך אימון של הארגון. בסוכנות הידיעות הפלסטינית "שיהאב" דווח על המשך המגעים בתיווך מצרים, קטאר והאו"ם. עוד דווח כי חמאס העבירה למתווכים מסרים ברורים, לפיהם הרגיעה תישמר במידה ולא תהיינה התפתחויות בשטח.

כתבות קשורות


עיתונאי בעזה: "ישראל לא רוצה להפסיק את הסבל, לחמאס לא אכפת" |09.08.18
להגיע להפסקת האש בעמדה חזקה: האינטרס של חמאס בהסלמה • פרשנות |09.08.18
גורם צבאי בכיר: "מתקרבים למערכה בעזה, אם צריך נפנה יישובים" |09.08.18

זמן קצר לאחר שנמסרה הודעתם של הארגונים הפלסטיניים, נשמעו שתי אזעקות צבע אדום במועצה האזורית אשכול. לא זוהו נפילות באזור. זאת, לאחר שזוהו כ-180 שיגורים מרצועת עזה לשטח ישראל ביממה האחרונה. מדובר צה"ל נמסר כי כיפת ברזל יירטה יותר מ-30 מהשיגורים, ומרבית הנפילות היו בשטח פתוח.

אזור שהופצץ בעיר עזה
אזור שהופצץ בעיר עזה | צילום: רויטרס

מדובר צה"ל נמסר כי הותקפו כ-150 מטרות ברצועה במהלך הסבב הנוכחי. היום הותקפו, בין היתר, מתחם צבאי של גדוד מזרח רפיח, פיר של מנהרת לחימה מערבית לג'באליה ושתי מנהרות לחימה שנמצאות בסמוך לחוף במרכז רצועת עזה, השייכות לחמאס.

בתוך כך, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס היום בשעה 18:00 בבסיס הקריה בתל אביב, על מנת לדון במתיחות בדרום. מוקדם יותר כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב ביטחונית עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ראש השב"כ וראש המל"ל בקריה.

ראש עיריית שדרות אלון דוידי פנה לחברי הקבינט, ומסר: "הגיע הזמן לצאת לפעולה או מבצע בעזה. צריך להכות את הטרור ולהחזיר את החיים למסלולם. אנחנו מצידנו ניתן את מרחב הפעולה והזמן שצריך לצבא ולקובעי המדיניות על מנת להשיב את השקט לאזור".

פקיד בכיר אמר לחדשות עשר כי בהערכת המצב שהתקיימה הלילה החליטו ראש הממשלה ושר הביטחון לא לסגור בשלב זה את מעבר כרם שלום ואת מעבר ארז, חרף ההסלמה. זאת, כדי לא להביא לקריסה הומניטרית בעזה וכדי לשדר מסר שישראל אינה מעוניינת לפגוע באוכלוסיה.

הערכת מצב לילית בקריה בת
הערכת מצב לילית בקריה בת"א בראשון רה"מ ושר הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

דובר חמאס בעזה, סאמי אבו זוהרי, מסר הבוקר כי "הכיבוש נושא באחריות המלאה על סבב ההסלמה הנוכחי, שהחל לפני יומיים בתקיפה שהביאה להרג שניים בצפון הרצועה". זאת, בהתייחסות להרג פעילי הארגון במהלך אימון. לדברי אבו זוהרי, "אנו מדגישים כי ההתנגדות האמיצה תגן על העם הפלסטיני וכי על הקהילה הבינלאומית לקחת אחריות על התוקפנות הישראלית והמצור, שהמשכם יוביל לפיצוץ גדול במצב".

הלילה נפצעה קשה אישה בת 30, עובדת זרה אזרחית תאילנד, מפגיעה ישירה של רקטה בבית האריזה מושב תלמי אליהו במועצה האזורית אשכול. היא סובלת מפציעות בחזה ובגפיים. מבית החולים סורוקה נמסר כי שיפור חל במצבה, שמוגדר כעת בינוני.

אדם נוסף נפצע קל מרסיסים, ושוחרר מבית החולים בתום טיפול, וישנם שלושה נפגעי חרדה. הפצועה פונתה לבית החולים סורוקה. רקטה נוספת נפלה בסמוך ללולים. כמו כן, בסמוך לשעה 03:00 נפלה רקטה בבית במועצה אזורית חוף אשקלון.

ממשרד הבריאות בעזה נמסר כי שלושה פלסטינים נהרגו בתקיפות, בהם אישה ובנה, וכי 12 נפצעו. הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על הירי ומסרה כי "בתגובה לתוקפנות הישראלית ההתנגדות הפלסטינית שיגרה מזה שעות מספר גדול של רקטות לעבר אתרים וישובים של האויב בעוטף עזה".

נפילה בבית במועצה אזורית חוף אשקלון
נפילה בבית במועצה אזורית חוף אשקלון | צילום: דוברות המשטרה

בשעות הבוקר נורה מטח נוסף לעבר יישובי עוטף עזה, ולראשונה בסבב הנוכחי נשמעו אזעקות גם באזור הערים אשקלון ונתיבות. בעקבות גל השיגורים, פיקוד העורף הודיע על החמרה בהנחיות בעוטף עזה ובאזור נתיבות. במקביל, בכלי התקשורת הפלסטיניים דווח על תקיפות נרחבות של צה"ל ברחבי הרצועה.

בעקבות ההסלמה, בפיקוד העורף הורו על הנחיות מיוחדות. בעוטף עזה, לא תתקיים פעילות בקייטנות, ומקומות העבודה יפעלו רק במקומות שיש בהם מרחב מוגן. עבודה חקלאית אינה מאושרת. במרחב נתיבות, מעבר ל-7 ק"מ מגבול הרצועה, הלימודים יתקיימו רק במרחבים מוגנים, נאסרה התכנסות במרחבים פתוחים וחלה הגבלה על התכנסות בשטחים סגורים, עד 500 איש.

מכללת ספיר בשדרות הודיעה לסטודנטים, למרצים ולעובדים כי על פי הנחיית פיקוד העורף לא יתקיימו היום לימודים ובחינות, והמכללה תהיה סגורה. כמו כן, בהנחיית פיקוד העורף הופסקה תנועת הרכבות במקטע אשקלון-שדרות. לפי שעה, רכבות מצפון יסתיימו בתחנת אשקלון, ורכבות מדרום יסתיימו בתחנת נתיבות. בנוסף, חוף זיקים סגור לציבור, כל התכנסות במרחב עוטף עזה תהיה מוגבלת בשטח סגור ל-300 אנשים, ולא תתאפשר התכנסות בשטחים פתוחים, וחל איסור לאזרחים להגיע למרחב המכשול.