מטוס קרב סורי מאויש חדר 2 ק"מ לשטח ישראל - והופל

לפי דובר צה"ל כלי הטיס היה במעקב, חדר לשטח המדינה - והופל. אזעקות הופעלו בצפון. המטוס נפל בשטח סוריה. גורם צבא אסד: "המטוס כלל לא נכנס לשטח ישראל"

היירוט בשמי הצפון
היירוט בשמי הצפון | צילום: חדשות עשר
היירוט בשמי הצפון
היירוט בשמי הצפון | צילום: רמי שועאי

שני טילי פטריוט שוגרו היום (שלישי) בשעות הצהריים לעבר מטוס קרב סורי מסוג "סוחוי" השייך לצבא אסד, כך נמסר מדובר צה"ל. עוד נמסר כי המטוס היה במעקב, חדר כשני קילומטרים לשטח ישראל - והופל. דובר צה"ל בשפה הערבית, אביחי אדרעי, מסר כי החדירה אירעה באזור דרום הגולן. בעקבות החדירה והיירוט, הופעלו אזעקות באזור רמת הגולן ועמק הירדן. לא דווח על נפגעים או נזק. חיל האוויר השתהה בתגובתו כדי לוודא שאכן מדובר במטוס סורי ולא רוסי.

נוסף על כך, אמר דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס כי המטוס, שהמריא משדה התעופה הסורי T4, נפל בשטח סוריה. גורל שני הטייסים אינו ידוע. כמו כן, לדברי מנליס, במהלך היום התרחשו מספר אירועים שבהם מטוסים התקרבו לשטח ישראל. באירועים אלה, צה"ל פעל בתיאום עם הצבא הרוסי שנמצא בסוריה.

רשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דיווחה כי המטוס נפל באגן הירמוך הסורי. סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה ציטטה מקור צבאי סורי, שאמר כי "האויב הישראלי הוכיח שהוא מאמץ את קבוצות הטרור החמושות ופגע באחד ממטוסי הקרב שלנו שתקפו את ההתקבצויות שלהם בתוך השטח האווירי הסורי". לדברי המקור, מטוס הסוחוי כלל לא נכנס לשטח ישראל.  מקור מסר לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" כי אחד הטייסים הסורים, בדרגת עקיד (מקבילה לדרגת אל"מ בצה"ל), נהרג וגורלו של הטייס השני אינו ידוע.

"החל משעות הבוקר ישנה עלייה במאפייני הלחימה הפנימיים בסוריה ובתוך כך פעילות גוברת של כוחות אוויר סוריים.

צה"ל נמצא בערנות ומוכנות גבוהים וימשיך לפעול כנגד הפרות של הסכמי הפרדת הכוחות משנת 1974", נמסר מדובר צה"ל. על פי ההערכות, המטוס חדר לשטח ישראל בשוגג.

במקביל, נשמעים בגבול הצפון קולות פיצוץ כתוצאה מפיצוץ מבוקר של 350 מוקשים. כמו כן, הטלוויזיה הסורית דיווחה כי צבא אסד השתלט באופן כמעט מלא על השטחים הסמוכים לגדר הגבול עם למעט אזורים שבהם קיים ריכוז של ארגון דאע"ש. בצד הסורי מתקיימת לחימה ערה בימים האחרונים בין הצבא הסורי למורדים, כשבין היתר נעשה שימוש ברקטות, פצצות מרגמה וכלי טייס בלתי מאוישים, כל זאת סמוך לגבול עם ישראל.

כתבות קשורות


בכיר ישראלי: רוסיה שואפת להרחיק את האיראנים 100 ק"מ מהגבול |23.07.18
אחד משני הטילים המיירטים של "קלע דוד" - נפל בשטח סוריה |24.07.18

היירוט בשמי הצפון
היירוט בשמי הצפון | צילום: רמי שועאי

הפעם האחרונה שמטוס קרב סורי מסוג "סוחוי 24", הופל ע"י צה"ל אירעה לפני כארבע שנים, בספטמבר 2014. המטוס שחדר אז לשטח האווירי של ישראל יורט בידי חיל האוויר. מדובר במטוס שאמור היה לסייע לצבא סוריה במלחמת נגד ארגוני המורדים ברמת הגולן וככל הנראה חצה בשוגג את הגבול. סוללת טילי קרקע-אוויר של חיל האוויר מסוג "פטריוט", המוצבת באזור צפת, שיגרה לעבר המטוס המאויש טיל אחד ויירטה אותו באוויר.

בני בן מובחר, ראש מועצה אזורית מבואות חרמון, התייחס ליירוט המטוס הסורי: "ככל שהקרבות מתקרבים לגבול שלנו אכן יהיו זליגות. עם זאת, אני לא פוסל שיש גם ניסיונות לבדוק את הדופק והערנות שלנו. אנחנו כתושבי ישראל ממשיכים לסמוך על צה"ל ועל המערכות המתוחכמות שלו". עוד הוסיף כי "אנחנו ממשיכים את השגרה בצפון, אך עם טיפה יותר זהירות".

אתמול, שוגרה לראשונה מערכת "קלע דוד", לעבר שני טילי קרקע-קרקע שנורו במסגרת הלחימה בסוריה, והתקרבו לשטח ישראל. היום הותר לפרסום כי אחד משני הטילים המיירטים של המערכת נפל בשטח סוריה ולא פגע בטיל המטרה. כתוצאה מהשיגורים, נשמעו אתמול אזעקות ברמת הגולן ובגליל העליון, ביישובים ביריה, צפת, איילת השחר, גדות, חולתה, יסוד המעלה, משמר הירדן, עמוקה ושדה אליעזר. השיגורים נצפו מעל קיבוץ עמיעד שבגליל.

מתחקיר האירוע אתמול עולה כי מערכת קלע דוד שוגרה לעבר שני טילי קרקע-קרקע SS-21 Tochka שנורו ע"י צבא סוריה ועמדו ליפול בישראל. מדובר בטיל לטווח כ-100 קילומטר עם ראש קרבי של כ-500 ק"ג ואשר נעשה בו בשימוש בדרום סוריה. עוד עולה מתחקיר צה"ל כי ההחלטה לשגר אותם הייתה נכונה.

מטוס סוחוי (אילוסטרציה)
מטוס סוחוי (אילוסטרציה) | צילום: רויטורס

הטילים שנורו אתמול מעומק סוריה היו כדקה וחצי באוויר. במערכת הביטחון סברו שהטילים עומדים לפגוע בצפון ישראל ולכן המערכות נדרכו. מתחקור ראשוני עלה כי המערכת פעלה על פי הציפיות, זיהתה את הטילים ושיגרה לעברם. נקודת הזמן שבה שוגרו היא הנקודה האחרונה שבה אם לא היו משוגרים, הטילים היו עלולים לנחות בישראל ובצה"ל הוחלט להתעלם משיקולים כלכליים בעת השיגור. האזעקות בצפון הופעלו עקב חשש מנפילת שברי טילי יירוט בשטח יישובים.

שר הביטחון לשעבר, עמיר פרץ, התייחס לכך שמערכת "קלע דוד" הופעלה לראשונה. "המערכת מוכיחה כי התפיסה המשלבת הגנה אקטיבית, בנוסף לזרוע האווירית הארוכה של צה״ל, זו התפיסה הנכונה להבטחת ביטחונם של אזרחי ישראל", אמר. "לצד ההגנה האקטיבית שמספקות המערכות השונות, יש להשלים גם את ההגנה הפסיבית שהיא בניית ממ״דים וחיזוק מבנים בצפון ובכל הארץ להערכות הן למלחמה והן לרעידות אדמה. בנושא זה אכנס את ועדת המשנה למוכנות העורף בשבוע הבא".