צה"ל תקף שתי עמדות חמאס ברצועה; צבע אדום בחוף אשקלון

השיגור לעבר ישראל נפל ככל הנראה בשטחי הרצועה. מוקדם יותר, תקף צה"ל סמוך לעמדות ששוגרו מהן בלוני תבערה. דובר חמאס: "המאבק להשגת זכויות וסיום המצור - יימשך"

דיווח על הפצצת מזל"ט צה"ל בעיר עזה
דיווח על הפצצת מזל"ט צה"ל בעיר עזה | צילום: חדשות עשר
תקיפת צה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה | צילום: רשת אל-קודס

התרעת צבע אדום נשמעה הערב (שני) במועצה האזורית חוף אשקלון. על פי דיווחים פלסטיניים שתי רקטות שוגרו לכיוון ישראל. בשלב זה כוחות סורקים את השטח במטרה לזהות את מיקום הפגיעה. ככל הנראה מדובר בנפילה בשטח רצועת עזה. הירי בוצע כשעה וחצי לאחר שצה"ל תקף שתי עמדות של ארגון חמאס בצפון הרצועה.

מדובר צה"ל נמסר כי "העמדות סמוכות לנקודה ממנה מחבלים שיגרו בלוני תבערה שהציתו שריפות בשטח הארץ". כמו כן, נמסר כי "התקיפה בוצעה בתגובה לטרור האש שמוביל ארגון הטרור חמאס כנגד אזרחי ישראל וריבונותה". במהלך היום פרצו למעלה מ-15 שריפות בעוטף עזה כתוצאה מעפיפונים ובלוני תבערה. בד בבד, בז מצוי שאליו חובר חוט עם חומר דליק בקצהו, נמצא בסמוך לגדר הגבול באזור נחל הבשור, לאחר שככל הנראה נשלח משטח הרצועה לעבר ישראל. בצה"ל מסרו הערב כי כחלק ממאמץ הטיפול בשריפות הנגרמות מפעולות טרור בעת האחרונה במרחב עוטף עזה, גייסה אוגדת עזה גם נהגים במילואים.

על פי דיווח פלסטיני, צלפים של צה"ל ירו לעבר עמדת תצפית של חמאס מזרחית לג'בליה. עוד דווח כי כלי טייס בלתי מאוישים תקפו שתי עמדות תצפית נוספות בבית חאנון ובג'בליה. דובר חמאס פאוזי ברהום התייחס לאירועים האחרונים, ואמר "המשך האיומים מצד הנהגת הכיבוש לא תמנע מהעם הפלסטיני להמשיך את מאבקו על כל צורותיו ואמצעיו, על מנת להשיג את זכויותיו ובראשם סיום המצור. כמו כן, לא תמנע מההתנגדות לבלום כל תוקפנות ישראלית". הפלסטינים דיווחו הערב כי מצרים סגרה במפתיע את מעבר רפיח.

מוקדם יותר היום הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור בעוטף עזה, לראשונה מאז החלו השריפות באזור כתוצאה מבלוני תבערה ומעפיפונים ששוגרו מהרצועה. נתניהו הגיע לשדרות ונפגש עם ראש העירייה אלון דוידי, ראש המועצה האזורית שער הנגב אלון שוסטר, ראש המועצה האזורית שדות נגב תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני וראש המועצה האזורית חוף אשקלון יאיר פרג'ון.

בתום הפגישה אמר נתניהו: "כשם שאנחנו משלימים עכשיו את בלימת המנהרות וכשם שאנחנו פעלנו והצלחנו לעצור את ההסתערות ההמונית על הגדרות, כך הנחינו את צה"ל למגר ולעצור את טרור העפיפונים ובלוני האש, ואנחנו בעיצומו של תהליך". לדבריו, "חשוב שחמאס יבין שהוא עומד מול קיר פלדה והקיר הזה מורכב קודם כל מממשלה נחושה, ממנהיגות מקומית איתנה ומהתיישבות ציונית, שאנחנו נמשיך לחזק אותה וכמובן מצבא ההגנה לישראל".

אנחנו גאים בהם ואני גאה גם בתושבי העוטף הנפלאים שעומדים מול ימים לא קלים, אבל אני משוכנע בעוצמה המשותפת שלנו להדוף, להרתיע ובסופו של דבר גם להכריע את הטרור הזה של עזה", הוסיף נתניהו. "אני לא רוצה להגיד לאף אחד שהדבר נגמר".

ראש הממשלה ציין כי "שלשום פעלנו בעוצמה אדירה אל מול חמאס, במכה החזקה ביותר שהם ספגו מאז 'צוק איתן'". הוא הוסיף: "יש כאן חילופי מהלומות, זה לא נגמר במכה אחת ואינני יכול לנחם מי שספג את האבידות הקשות ביותר. זה דבר שקשה מאוד לספוג, אבל אנחנו יודעים שאנחנו בתוך מאבק ממושך של הציונות".

בהתייחסות לשיגור עפיפוני התבערה, אמר נתניהו: "אכן הנחינו את צה"ל לעצור את זה. אמרתי את זה אתמול בצורה הכי ברורה, וכדאי שיקשיבו לי, במיוחד בצד השני, אין דבר כזה מבחינתנו הפסקת אש שמחריגה את עפיפוני האש ובלוני האש, אין דבר כזה. מבחינתנו זה לא קיים ולכן אנחנו בעיצומו של מהלך". הוא הבהיר: "אני אגיד את זה שוב והדבר הזה, אני מקווה, יחדור, אבל אם הוא לא יובן על ידי המלים שלי - הוא יובן על ידי המעשים של צה"ל".

בהמשך, אמר נתניהו בישיבת סיעת הליכוד: "קודם לכן הייתי במפגש עם ראשי היישובים בעוטף עזה ופגשתי גם את הילדים הנהדרים שם. אנחנו בתוך מהלך, הוא כרוך בחילופי מהלומות, הוא כרוך בכוח רצון ובכוח. ואנחנו באים כשהצד השני צריך להכיר בזה שיש מולו קיר פלדה של ממשלה נחושה, של מנהיגות מקומית איתנה ושל התיישבות ציונית שאנחנו מחזקים אותה ועוד נחזק אותה בדברים שנביא גם לכאן וכמובן להכיר בצבא חזק, צה״ל, שכולנו גאים בו וכולנו מצדיעים לו".

נתניהו בביקור בשדרות עם ראש העיר
נתניהו בביקור בשדרות עם ראש העיר | צילום: חדשות עשר

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), חברת ועדת החוץ והביטחון, מסרה בתגובה כי "סופסוף הגיע ראש הממשלה לעוטף, אבל את הפלגנות הוא לא השאיר בירושלים. מסתבר שהקיבוצניקים בעוטף ישראל אינם אזרחיה בעיניו. כל שנותר לקוות הוא שאת 'האומץ' שהוא מפגין עכשיו מול העפיפונים הוא יפגין בביקור קרוב  מול אנשי הקיבוצים שעומדים בחוסן בלתי רגיל אל מול שדותיהם השרופים".

אתמול החליט הקבינט המדיני-ביטחוני להנחות את צה"ל להפסיק את טרור העפיפונים. לפי החלטת הקבינט, ישראל תגיב צבאית לכל שיגור של עפיפון או בלון תבערה לשטחה, כך אמרו לחדשות עשר שני שרים ופקיד בכיר שהשתתפו בישיבת הקבינט. כמו כן, הצבא הונחה לפעול נגד משגרים בוגרים ולא נגד ילדים.

החלטת הקבינט מגיעה על רקע העובדה שבשבועות האחרונים לחצו השרים נפתלי בנט וגלעד ארדן לנקוט בתגובה צבאית קשה לשיגור עפיפוני ובלוני התבערה מרצועת עזה וכן לפגוע בחוליות השיגור. בד בבד, צה"ל תגבר את סוללות "כיפת ברזל" במרחב גוש דן והדרום. כמו כן, התבצע גיוס מילואים נקודתי לתגבור מערך ההגנה האווירית.

במהלך הישיבה, שר הביטחון, אביגדור ליברמן, יצא נגד השרים ישראל כץ ובנט על רקע הביקורת שמתחו על המדיניות מול רצועת עזה. "אני מבקש לא לפתוח באש על צה"ל על הממשלה ועל ראש הממשלה", אמר ליברמן בדברי הסיכום שלו לפני סיום הישיבה. השר יובל שטייניץ שאל בציניות "האם מותר לפתוח באש על שר הביטחון?". ליברמן השיב: "מותר ואפילו רצוי".

שר החינוך בנט ביקר בבית משפחה שביתה נפגע מרקטה ואמר: "תושבי שדרות ועוטף עזה זכאים לביטחון כמו כל אזרח במדינת ישראל. אנחנו נתנגד לכל הפסקת אש שמאפשרת לחמאס להתחמש מחדש לקראת עוד סבב. זו לא הפסקת אש, זה שובר חינם לעוד ועוד סבבים. תושבי שדרות והעוטף אומרים לנו: ׳אנחנו מוכנים להכיל אם אתם תפתרו את הבעיה׳. לכן, כל מיני הפוגות למען חמאס לא מקובלות עלינו. זו לא הדרך. הדרך היא רק של עוצמה, רק של טיפול יסודי בחמאס".

נתניהו בביקור בגן ילדים בשדרות עם ראש העיר
נתניהו בביקור בגן ילדים בשדרות עם ראש העיר | צילום: חדשות עשר