לאחר שהפר את הסגר הימי: צה"ל עצר משט מחאה "לשבירת המצור"

שמונה מפליגים מרצועת עזה, בהם חולים ונכים, נעצרו על ידי חיל הים בעת שניסו לצאת מהאזור המותר לשיט אל עבר הים הפתוח. "הסגר הכרחי ומגן מפני טרור והברחת נשק"

ספינת "החירות 2" בלב ים לאחר שיצאה מנמל עזה
ספינת "החירות 2" בלב ים לאחר שיצאה מנמל עזה | צילום: רויטרס

צה"ל עצר היום (שלישי) כלי שיט פלסטיני שיצא מרצועת עזה "במטרה לשבור את המצור הישראלי".

טרם יציאת הספינה "חירות 2" הודיע הוועד הפלסטיני המארגן בחודשים האחרונים את "תהלוכות השיבה" כי בין הנוכחים על הסיפון נמצאים פלסטינים שנפצעו במהלך שלושת החודשים האחרונים בהפגנות על גדר הגבול. בהודעה הוטלה על ישראל האחריות לחיי המשתתפים, והקהילה הבינלאומית נקראה לערוב לביטחונם.

לאחר יציאת המשט, מסר דובר צה"ל כי הסירה נעצרה לאחר שהפרה את הסגר הימי. לפי ההודעה, כוחות זרוע הים עצרו שמונה מפליגים, בהם חולים ונכים, ללא התנגדות משמעותית. כלי השיט נגרר לבסיס חיל הים באשדוד, וצה"ל מסר כי הוא סייע לטיפול בחולים וסיפק להם עזרה רפואית. כל העצורים יושבו לרצועה. "הסגר הימי הוא סגר ביטחוני הכרחי וחוקי שהוכר שוב ושוב על ידי העולם והאו"ם, לשמירה על ביטחון מדינת ישראל וגבולותיה הימיים, בהיותו מגן מפני טרור והברחת אמצעי לחימה", מסר דובר צה"ל.

לאחר תפיסת הסירה, מסר הוועד הפלסטיני כי היא נעצרה 12 מייל ימיים מחופי עזה. "אנחנו מזהירים את ישראל מלפגוע בנוסעים האלה שפניהם לשלום. העם שלנו היום הדגיש את הדחיפות בשבירת המצור והוא יפעל בכל הזירות: בים וביבשה. אנחנו מזהירים את הכיבוש - אם הוא לא יסיר את הסנקציות, זה יתפוצץ בפניו", לשון ההודעה. בהמשך הערב דיווחו הפלסטינים כי כוחות צה"ל שיחררו את כל הנוסעים ששהו על ספינת "חירות 2" למעט קפטן הספינה ועוזרו. הנוסעים הועברו לרצועת עזה דרך מעבר הגבול בבית חאנון.

משט המחאה מעזה, היום
משט המחאה מעזה, היום | צילום: רויטרס

לפני כחודש וחצי נעצר משט מכיוון עזה לקפריסין שיצא בעידוד ארגון חמאס, ועל הסיפון היו 17 איש שביקשו לצאת משטח הרצועה אל הים הפתוח. דובר צה"ל מסר אז כי הספינה, שנעצרה מבלי שנרשמו אירועים חריגים, נגררה על ידי כוחות חיל הים לבסיס אשדוד - שם המתינו גורמי רפואה שהציעו טיפול לאנשי המשט, שגם במקרה זה היו חלקם חולים ונכים.

"ארגון הטרור חמאס, שעומד מאחורי ניסיון הפרת הסגר הימי, מנסה להציג מצג ציני שבסופו של יום יפגע באזרחי עזה ובסיוע המוכנס לרצועה על ידי מדינת ישראל ומדינות נוספות בעולם", נמסר אז מצה"ל.