תרגיל צבאי של חמאס בעזה; ראש אמ"ן: "חמאס רץ לזרועות איראן"

הזרוע הצבאית של הארגון ערכה תמרון צבאי נרחב, שכלל שיגור רקטות לים והצבת דגמי טנקים. ראש אמ"ן התייחס להשפעה האיראנית ברצועה: "חמאס זורקת את אזרחי עזה על הגדר"

תמרוני הזרוע הצבאית של חמאס
תמרוני הזרוע הצבאית של חמאס | צילום: סוכנות הידיעות שיאהב

הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, החלה היום (ראשון) בתרגיל צבאי נרחב בהשתתפות מאות לוחמים.

בהודעה רשמית שפרסם הארגון אמש נמסר כי "התרגיל תוכנן מראש". במהלך היום, פורסמו בכלי התקשורת הפלסטיניים תמונות וסרטונים מתוך התרגיל, שכוללים פעילות לוחמים בשט, שיגורי רקטות לעבר הים וכן הוצבו דגמים של טנקי מרכבה של צה"ל ברחבי הרצועה.

תמרוני הזרוע הצבאית של חמאס
תמרוני הזרוע הצבאית של חמאס | צילום: ללא קרדיט

ראש אמ"ן, אלוף הרצי הלוי, התייחס לאתגרים הביטחוניים שעומדים בפני ישראל. "חמאס רצה לזרועות איראן וזורקת את אזרחי עזה על הגדר", אמר על כוונת הארגון לערוך "צעדת שיבה" לעבר ישראל, "ישראל תמנע הפרות ריבונות שכאלה בנחישות". הוא הסביר כי חמאס נמצא בשפל של שנים, וכן כי המשבר ההומניטרי ברצועה יכול להגיע ללא התראה ויהיו לו השלכות גם על ישראל.

"אנחנו רואים שבריריות ונפיצות", אמר הלוי ביחס למצב במדינות האזור, "בחסות הסכם הגרעין עם איראן היא נועזת יותר". בנוגע לאתגרים ביהודה ושומרון, אמר הלוי כי "יש מורכבות גוברת - חודש מאי עם יום הנכבה ותחילת הרמאדן מזמנים נפיצות מוגברת, יש תסכול בציבור הפלסטיני ובתקופה הזאת נידרש ללחימה עיקשת בטרור".

צפו בתמונות מהרצועה:

תמרוני הזרוע הצבאית של חמאס
תמרוני הזרוע הצבאית של חמאס | צילום: ללא קרדיט

מוקדם יותר היום התייחס שר הביטחון אביגדור ליברמן למתיחות בדרום, ול"צעדת השיבה" שמתכנן חמאס החל מיום האדמה, ביום שישי הקרוב. "בכל דבר חייבים לטפל בקור רוח ונחישות", אמר, "אנחנו ערוכים לכל תרחיש, מעלים את המוכנות ונתמודד עם כל אירוע שיהיה".

אמש תקף צה"ל באמצעות מטוסי קרב מטרת טרור של חמאס במחנה אימונים ברפיח, בדרום רצועת עזה. זאת, לאחר שארבעה פלסטינים חצו את גדר המערכת מעזה לישראל וניסו להצית כלי הנדסי שעבד על המכשול התת-קרקעי נגד מנהרות שמוקם בגבול. תיעוד של החדירה פורסם ברשת "אל-ג'זירה".

בתיעוד נראים חמישה צעירים מתקרבים לגדר המערכת, ואז ארבעה מהם עוברים דרך פתח בגדר לתוך שטח ישראל. החשודים רצים מעל סוללת עפר ומתקרבים לכלי ההנדסי. על פי צה"ל החשודים עברו באזור כיסופים וניסו לשרוף את הכלי. בסרטון נראה עשן עולה מאזור הכלי ואז טנק של צה"ל מתקרב במהירות אל הפלסטינים, שנמלטים מהמקום ובחזרה לשטח הרצועה.

הנזק לכלי הנדסה ברצועת עזה
הנזק לכלי הנדסה ברצועת עזה | צילום: ללא קרדיט

בהודעת דובר צה"ל נכתב כי "האירוע שהתרחש אמש, בו זוהתה פגיעה בגדר הביטחון וניסיון להצתת כלי רכב הנדסי, הינו אירוע חמור נוסף ברצף אירועים במרחב הגדר. ארגון הטרור חמאס הוא האחראי הבלעדי לנעשה ברצועה וממנה. צה"ל מזהיר מפני אירועים בהם אזרחים נקראים ל'הפגנות' שמשמשות כיסוי לפגיעה בתשתיות ביטחוניות ולניסיון פגיעה באזרחי ישראל או בחיילי צה"ל. נמשיך להגיב ביד קשה לכל ניסיון מסוג זה". עוד הסבירו שהעבודות על המכשול היו מושבתות בגלל השבת.

מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, כתב אמש בעמוד הפייסבוק של מתפ"ש בערבית כי "ברור שחמאס נכשל בניהול הרצועה. ידוע שחמאס מתעדף את צרכיו על פני האוכלוסייה. חמאס מנצל וינצל את ההפגנות כדי לשלב בתוכן פעילי חמאס, גם אם הם יטמעו בביגוד אזרחי, מהלך שקוף וברור. חמאס משקיע כסף בהפגנות במקום שישקיע זאת בבריאות ותשתיות מים ואיכות הסביבה. אל תאפשרו לחמאס להשתמש בנשים, ילדים ואוכלוסייה תמימה".

האירועים התרחשו ברקע הכנות שני הצדדים ל"צעדת השיבה", שצפויה להתרחש בסוף השבוע, במקביל לליל הסדר. כמה אלפי פלסטינים צפויים לצעוד לעבר גדר המערכת במסגרת האירוע. חמאס קרא לצעדה של מאה אלף איש אולם לא ברור כמה אנשים יגיעו בפועל. המפגינים מצידם, טענו כי לא יהיו חמושים וכי בכוונתם רק לצעוד. היום, כהכנה למחאה, ניטעו עצי זית מזרחית לחאן יונס, כסמל של שלום.