הכוננות נמשכת: צה"ל מתגבר כוחות בצפון, המרחב האווירי נסגר

במסגרת הדריכות לקראת אפשרות של פיגוע נקם מצד חיזבאללה בעקבות התקיפה בביירות , בצה"ל העבירו כלים כבדים לצפון. בנוסף, המרחב האווירי שמעל קריית שמונה ואצבע הגליל נסגר

זמן צפייה: 01:05

הכוננות נמשכת: צה"ל ממשיך גם היום (שבת) לשמור על דריכות, והעלה בין היתר תותחים מתנייעים צפונה, כחלק מתגבור הכוחות הלוחמים בצפון. בצבא מתדרכים את החיילים מחשש לפיגוע נקם של חזבאללה נגד לוחמים בגבול לבנון או בבסיסים בצפון. בנוסף הוחלט על סגירת המרחב האווירי מעל לקריית שמונה ואצבע הגליל, לפחות עד ל-8.9.

בתוך כך, סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה כי הלילה נשמעו מספר פיצוצים לאורך קו הגבול בין ישראל ללבנון. מהדיווח עלה כי מקור הפיצוצים הוא בפצצות תאורה שנורו על ידי כוח צה"ל. בשעה האחרונה דווח כי אחת הפצצות שנורו נחתה בבסיס "בסטרה" השייך לכוח יוניפי"ל, וכי לא היו נפגעים.

בישראל מעריכים כי אנשי חזבאללה כבר החלו להוציא לפועל את פיגוע הנקמה, בעקבות התקיפה בביירות בתחילת השבוע המיוחסת לישראל. עוד מסתמן כי חזבאללה מתכוון לצלם את פיגוע הנקמה, ולשדרו במועד שיבחר בערוץ אל-מנאר.

תותחנים מתנייעים עושים את דרכם צפונה | צילום: חדשות 13

על מנת להימנע מהידרדרות למלחמה כוללת, ההערכה היא כי חזבאללה יפגע במטרות צבאיות ולא אזרחיות, ועל כן צה"ל צמצם את הפעילות במרחב הגדר. בינתיים, משני צדדי הגדר - כוחות יוניפי"ל, צבא לבנון וצה"ל במתיחות וכוננות שיא.

אחת ההערכות בלבנון היא כי ייתכן שבארגון מתכננים תקיפה בשלוש חזיתות: ירי נ"ט על סיור, ירי קטיושות לעבר מוצבים וירי לעבר כוח נוסף, כדי להציג מפגן כוח של פעולה משולבת. כמיטב המסורת של חזבאללה האירוע כנראה יצולם וישודר בערוץ אל-מנאר.

בתוך כך, ערוץ אל-מנאר, המקורב לחזבאללה, דיווח מפי מקורות כי אירגון חזבאללה העביר לידי המודיעין של צבא לבנון את שני המזל"טים שנפלו בדאחייה בביירות - במטרה להראות כי הוא משתף פעולה עם השלטונות. כמו כן, טענו המקורות כי המזל"טים לא שוגרו משטח לבנון, אלא מהים והסבירות היא שהם שוגרו מסירות קרב ישראליות.

ביום חמישי הוארך במועצת הביטחון של האו"ם מנדט כוח יוניפי"ל לשמירת השלום באזור, עד אוגוסט 2020. בין החידושים בכתב המנדט ניתן למצוא קריאה לממשלת לבנון לאפשר גישה לכוח יוניפי"ל להגביר את הדיווח על העברת נשק לגורמי טרור בלבנון.

Gettyimages 1068296166 594x594
כוח יוניפי''ל בדרום לבנון | צילום: Getty Images

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון אמר כי "נוסח המנדט המעודכן מעביר מסר ברור לממשלת לבנון – רסני את חיזבאללה. האחיזה של ארגון הטרור בדרום לבנון נועדה לפגוע במדינת ישראל בלבד ומסכנת את האזור כולו. ישראל לא תקבל מציאות כזו וקוראת לקהילה הבינלאומית לפעול גם היא בנחישות נגד הזרוע האיראנית בלבנון".

מוקדם יותר פרסם צה"ל מידע חדש על פרויקט דיוק הטילים של ארגון חזבאללה, שעלה מדרגה בתקופה האחרונה. מטרת הפרויקט הייתה להביא את מאגר הטילים של ארגון הטרור לרמת דיוק של עד עשרה מטרים – גם ביעדים מרוחקים מהגבול, ואף במרכז הארץ. בימים אלו ברשות חזבאללה כמה עשרות טילים מדויקים - שלא יוצרו בשטח לבנון.

כוח צבאי לשמירת שלום מטעם האומות המאוחדות שמוצב בדרום לבנון
כוח צבאי לשמירת שלום מטעם האומות המאוחדות שמוצב בדרום לבנון | צילום: רויטרס

ב-2013, בחסות מלחמת האזרחים בסוריה, איראן החלה להעביר טילים מדויקים לסוריה כדי להעביר אותם לחזבאללה – אך הרוב המוחלט של משלוחי הטילים סוכל ברצף תקיפות שיוחסו לחיל האוויר הישראלי. בעקבות אי הצלחת המבצע, ב-2016 משנה טהראן את האסטרטגיה, ופועלת לדיוק הטילים המיוצרים בסוריה – בין היתר על ידי "סרס", התעשייה הצבאית הסורית.

לאחר שגם פרויקט הדיוק בסוריה סוכל בהתקפות אוויריות הוחלט להעבירו ללבנון, וכעת פועל חזבאללה להקמת מפעלים ממוגנים לדיוק טילים גם בביירות, בבקעת הלבנון ובדרום המדינה. כדי להעביר את חומרי הגלם לייצור הטילים המדויקים, הקימה איראן שלושה נתיבי העברה: נתיב יבשתי דרך גבול סוריה, ציר ימי וציר אווירי העובר דרך שדה התעופה הבין-לאומי "רפיק אל-חרירי" בביירות.

החלק המשמעותי ביותר בתהליך ייצור הרקטות הוא הרכבת מנוע הטיל, המצריך מערבל תעשייתי ייעודי, שנוצר על ידי איראן עבור הפרויקט. הגעת המערבל למפעלים הייתה מביאה את חזבאללה ליכולת ייצור עצמאי של טילים מדויקים, וסיכולו ימשיך לעכב אותם בתהליך.