צה"ל משמר כוננות בצפון - מחשש לתגובה נוספת של חזבאללה

גם אחרי שהורדה הכוננות בגבול לבנון לאחר ירי הנ"ט של חזבאללה, בחיל האוויר ואמ"ן נשמרת הדריכות מפני תגובה - ייתכן שבמאפיינים שונים מהאופן שבו פעל הארגון עד כה

זמן צפייה: 01:25

מתיחות בצפון: למרות הורדת הכוננות בגבול לבנון לאחר פיגוע הנ"ט של חזבאללה בגליל, בצה"ל משמרים היום (רביעי) כוננות במערכי חיל האוויר ואגף המודיעין, בין היתר בשל חשש להמשך תגובה של חזבאללה, ייתכן שבמאפיינים שונים מהאופן שבו פעל עד כה במתיחות הנוכחית.

פריסת סוללת פטריוט בצפון
פריסת סוללת פטריוט בצפון | צילום: חדשות 13

בבוקר דיווח העיתון הלבנוני "א-ליווא" מפי גורמים דיפלומטיים כי ישראל מנסה ללחוץ על חזבאללה בעזרת תיווך בין-לאומי של ארצות הברית, צרפת, רוסיה ומצרים לשוב ולהתחייב להחלטה 1701 של האו"ם. לדבריהם, ישראל הראתה נכונות להפסיק לתקוף את פעילי חזבאללה בסוריה במידה והארגון יסכים להחזיר את המצב על הגבול לקדמותו - אך ההצעה סורבה. עוד ציינו הגורמים כי חזבאללה נמצא במוכנות וכוננות מלאה בפני כל פזיזות ישראלית נוספת.

בתוך כך, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" דיווח מפי גורמים בממשלת לבנון כי עמדת מנהיגי המדינה למתיחות מול ישראל מהווה תמיכה משמעותית בחזבאללה. לדבריהם, עמדתו של ראש הממשלה סעד אל-חרירי נותנת רוח גבית לפעילות הארגון, ובישראל תלו תקוות בחוסר התמיכה שלו - שייצור חילוקי דעות פנימיים בלבנון.

יו''ר חזבאללה חסן נסראללה
יו''ר חזבאללה חסן נסראללה

מתחקיר צה"ל על ירי טילי הנ"ט על ידי חזבאללה עולה כי בין שניים לשלושה טילי קורנט נורו על רכב ה"זאב". עם זאת, על מפקדת הגדוד של צה"ל באביבים לא נורה קורנט.

אתמול חשף צה"ל אתר נוסף להסבה וייצור טילים מדויקים של חזבאללה, הממוקם סמוך לעיירה נבי שית שבבקעת הלבנון, בקרבת הגבול עם סוריה. על פי דובר צה"ל, המתקן הוקם לפני כמה שנים כאתר לייצור אמצעי לחימה בהובלת איראן וחזבאללה, ולאחרונה זוהתה במקום פעילות להסבתו לייצור טילים מדויקים. במסגרת פעילות זו, הוקם באתר פס ייצור לאמצעי לחימה מדויקים וכן הועבר ציוד ייעודי רגיש למתחם.

אתר המיועד לייצור והסבת טילים מדויקים
אתר המיועד לייצור והסבת טילים מדויקים | צילום: דובר צה''ל

בד בבד, הגישה ישראל מכתב תלונה למועצת הביטחון בעקבות ירי טילי הנ"ט על ידי חזבאללה. "מתקפת הטרור שביצע חזבאללה בוצעה מתוך שטח המנדט של יוניפי"ל כחלק ממהלך רחב שמבצע הארגון במימון ובהכוונה איראנית במטרה לערער את היציבות האזורית", כתב שליח ישראל באו"ם דני דנון. "ישראל התריעה לא פעם בפני הקהילה הבין-לאומית כי חזבאללה פועל להתעצם צבאית, כולל בתחום הנשק המדויק, וזאת תוך כדי הפרת החלטות המועצה 1559 ו-1701".

ביום שני, מקורות יודעי דבר, המעורים בעמדת חזבאללה, אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי ירי טילי הנ"ט לאביבים שביצע הארגון היה בתגובה לתקיפת פעילי חזבאללה בסוריה, ולא בעקבות מתקפת המל"טים בביירות. המקורות רמזו כי בתגובה לתקרית כלי הטיס, תיתכן תקיפה עתידית נגד מל"ט ישראלי.

יו"ר כחול לבן בני גנץ גינה את התנהלות הממשלה בנושא העמימות הביטחונית ואמר: "צריך שיהיה מעשה ופחות מעשייה. מה שנסדק זה מדיניות העמימות, שהיא מיותרת לחלוטין. יש יותר מדרך אחת להעביר מסרים לצד השני, לא חייבים לעשות הכל דרך התקשורת".