אחרי העימות בצפון: ראשי הרשויות במאבק להגדלת תקציב המיגון

יממה לאחר ירי הנ"ט והחזרה לשגרה בגבול לבנון, תושבי הצפון כבר חוששים מהסבב הבא וקוראים לראש הממשלה לפעול בנושא: "אם הנושא קרוב ללבך, תקבל החלטה ותעביר הנחיות"

זמן צפייה: 02:04

יממה לאחר ירי הנ"ט לעבר כוח צה"ל, קראו היום (שני) ראשי הרשויות המקומיות בצפון להקצות באופן מידי תקציבים למיגון וביטחון. מדובר במחאה החריפה ביותר שנשמעת מהצפון מאז סיומה של מלחמת לבנון השנייה ב-2006. "יש מאות אלפי תושבים, מתוכם עשרות אלפי ילדים, שהם בלי שום מיגון", אמר גיורא גילץ, ראש מועצת הגליל העליון. "אני מזכיר שבשטח המועצה שלנו, וזה נכון גם ברשויות אחרות, חלק גדול מהשטח מצריך כניסה למקלטים ללא זמן התרעה".

"ישבנו כולנו, ראש הממשלה הציג את התוכנית ואמר שהנושא קרוב ללבו", אמר בפגישה בני בן מובחר, ראש מועצת מבואות גולן. "אם הצפון קרוב ללבך, אדוני ראש הממשלה, תקבל החלטה, תעביר הנחיות והשדרה הביצועית תבצע אותן".

מוקדם יותר הערב, נאם מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, מול כלי התקשורת הלבנוניים: "אני מברך את הלוחמים שבמשך שמונה ימים היו מוכנים על הגבול. בזכות היכולת וההקרבה שלהם ההישגים הושגו והרתענו את האויב. הפעולה החלה כבר בנאום הקודם שלי והסתיימה אתמול".

עוד בחדשות 13:

נסראללה: "החל שלב חדש במאבק – לא יהיו קווים אדומים"

"קיבלנו פניות מנסראללה שאמר 'חלאס' – רק רצה לצאת מזה בכבוד"

"אסור שהממשלה תשכח אותנו": תושבי הצפון והדרום בריאיון משותף

מקלט פתוח בקריית שמונה
מקלט פתוח בקריית שמונה | צילום: חדשות 13

לדברי נסראללה, התקיפה אתמול הייתה אחת מתוך שתי תגובות שבכוונת הארגון להוציא: "הודענו שנגיב על שתי התקיפות הישראליות. על זו שהייתה בסוריה ועל תקיפת הרחפנים הישראליים בשמי לבנון. אמרנו בפומבי ובצורה ברורה שנוציא פעולת נקם לאורך הגבול בלבנון".

בשעות אחר הצהריים אמר גורם ביטחוני בכיר בשיחה עם כתבים כי נעשו מאמצים בין-לאומיים למנוע את ההסלמה בגבול לבנון. "קיבלנו פניות מלבנון דרך ארצות הברית, צרפת ומצרים. נסראללה פנה דרך ראש הממשלה סעד אל-חרירי, ואמר 'חלאס'. הוא רק רצה לצאת מזה בכבוד. נסראללה יודע מה מצפה לו אם ימשיך בדרך זו, וגם אל-חרירי הבין שיש עליו איום".

פיצוץ בגבול הצפון
פיצוץ בגבול הצפון | צילום: אלון מאיר

עוד הוסיף הבכיר, כי בחצי השנה האחרונה, בעקבות הערכות מחודשות, שינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את סדר העדיפויות הבטחוני, והציב את מיגור פרויקט הטילים המדויקים מעל מניעת ההתבססות האיראנית במרחב, כאשר מניעת פרויקט הגרעין האיראני עדיין הקריטית ביותר. "לשלוש המטרות האלה יש כתובת אחת – איראן", אמר. "אנחנו במאמץ מדיני ומבצעי למנוע את הדברים האלה. מה שרואים זה הקצה של קצה הקרחון".

בהמשך, התייחס הבכיר לפעולות ישראל באזור, ואמר: "היינו במתקפה מצד סוריה, והיינו צריכים לפעול בטווח של 24 שעות בכמה זירות", המשיך. "פעלנו בדיוק מירבי, ואם לא היינו פועלים היינו עלולים להיות במלחמה שאנחנו לא זקוקים לה". לדבריו, "יש כאן הרבה רהב, אבל ישראל משיגה את יעדיה בכל הגזרות, ולפי התכנון".