בכיר בחמאס: "אין התקדמות בחילופי שבויים כי ממשלת ישראל לא יציבה"

לאחר פרסום הסרטון שבו נראה הישאם א-סייד, השבוי בעזה כבר 7 שנים, במצב רפואי רע, בכיר בארגון האשים את חוסר היציבות במערכת הפוליטית בישראל באי-התקדמות בעסקת שבויים. הוא ציין כי לא ניתן להזיז את א-סייד ממקומו כדי שישראל לא תגלה את מיקומו

זמן צפייה: 03:27

חבר הלשכה המדינית של חמאס, סלאח אל-ברדוויל, אמר הערב (שלישי) בריאיון לאל-ג'זירה כי ישראל צריכה לשאת באחריות במשא ומתן למען חילופי אסירים עם ההתנגדות זאת בעקבות פרסום הסרטון מוקדם יותר של הישאם א-סייד, הישראלי השבוי בעזה כבר שבע שנים, כשהוא מחובר למסכת חמצן ונראה במצב בריאותי רע.

הוא הוסיף כי גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, הציגו את סבל האסירים שבידיהם ולא ניתן להזיז את האסיר ממקומו כדי שישראל לא תגלה את המיקום שלהם. אל-ברדוויל הבהיר גם כי חמאס לא יספק מידע בחינם על האסירים שבידיהם ולא ייכנעו לסחטנות הישראלית. עוד הוסיף כי הגזענות שולטת בהתנהלות של ישראל עם האסירים שבידי ההתנגדות משום שאינם אשכנזים.

עוד ציין כי ישראל רוצה לקבל מידע ללא ערבויות ולא מוכנה לשלם את המחיר. לדבריו, ישראל אינה רצינית בעניין סיום סוגית האסירים ומהמרת על ייאוש של ההתנגדות, דבר שלא יקרה.

הישאם א-סייד שנמצא בשבי חמאס
הישאם א-סייד שנמצא בשבי חמאס

גם בחמאס עוקבים אחר הנעשה בישראל וההליכה לבחירות. אותו בכיר חמאס האשים כי ממשלת ישראל חלשה ולא יציבה וישנה מחלוקת בקרב החברה הישראלית ולכן נושא האסירים אינו מתקדם. הוא הוסיף כי ישראל אינה רצינית להתחיל מו"מ וכי הם מתעקשים על שחרור האסירים שלהם על פי הרשימות שהצהירו. עוד ציין כי לישראל לא אכפת מהאסיר ממוצא אתיופי משום שהיא מחשיבה אותו מדרגה נחותה יותר.

על פי דיווחים בערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני המקורב לארגון הטרור חיזבאללה, חמאס הודיע למתווכים כי הוא מוכן לבצע עסקת חילופי שבויים הומניטרית במהרה. עוד הוסיפו בדיווח כי חמאס מסכימה לשחרר את הישאם א-סייד בתמורה לאסירים החולים שבבתי הכלא הישראליים.

עם זאת, לישראל אין מידע על מצבו של א-סייד, או של אברה מנגיסטו, אך לוקחים את התמונות של חמאס ברצינות שכן ייתכן ואכן מצבו של א-סייד איננו טוב, והארגון נמצא במצוקה ומנסה ליצור "תעודת ביטוח" שתראה שהוא טופל, שכן במצב הפוליטי הנוכחי בישראל ידוע להם שהסיכוי לעסקת שבויים קלוש.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2806222006' autoplay='0' credit='' desc='הכתבה על מצבו של הישאם א-סייד במהדורה המרכזית' poster='' kid='1_v6qd60k1' duration='']

גורם ישראלי אמר מוקדם יותר היום לחדשות 13 כי "זו לוחמה פסיכולוגית - ישראל קבעה משוואה ברורה בעניין השבויים והנעדרים והיא לא תסטה ממנה". ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בעניין הזה בדיונים הסגורים: "לא מוכן לשחרור מחבלים עם דם על הידיים - אסירים במעגלים רחבים יותר, זה משהו שאפשר לדבר עליו".

אביו של א-סייד, שעבאן, אמר הערב על העסקה שמציע חמאס: "אם הם מתחילים לרדת מהעץ זה רוח טובה". אימו אמרה מוקדם יותר "אני סובלת כי אני רואה שהבן שלי חולה. אני לא מרגישה טוב כי הבן שלי שם רחוק מאיתנו. כשראיתי אותו בכיתי והתרגשתי. אבל תהיתי למה הוא נראה ככה. ראיתי שהוא לא מרגיש טוב. הוא סובל מבעיות נפשיות וקיבל טיפול רפואי. אני לא יודעת האם שם הוא מקבל את הטיפול שהוא זקוק לו. 8 שנים לא ראיתי אותו. כל הלילה וכל היום אני חושבת עליו. אני רוצה שהבן שלי יחזור אליי".