הרכש החדש של חיל האוויר: המסוק החזק, הגדול והמתקדם בעולם

ה"סופר יסעור", או ה"יסעור קיי", הוא מסוק שנוצר בארצות הברית עבור חיל הנחתים האמריקני, ונקנה בידי צה"ל בעסקה שמוערכת ביותר משני מליארד דולרים. בשלב זה הוחלט לרכוש 12 מסוקים עם אופצייה ל-6 נוספים, כאשר עלותו של כל אחד מהם מוערכת בכ-100 מיליון דולרים

זמן צפייה: 02:37

חיל האוויר מספק היום (ראשון) הצצה לתוך הקרביים של סוס העבודה החדש שלו - ה"סופר יסעור" או ה"יסעור קיי", שם זמני למסוק הגדול, החזק והמתקדם בעולם.

על פי המסורת של חיל האוויר הישראלי, המסוק נקרא בשם של ציפור. ההחלטה בישראל הייתה לקנות בשלב זה 12 מסוקים מסוג זה, עם אופצייה לשישה נוספים, בעסקה שמוערכת ביותר משני מליארד דולרים, במחיר של כ-100 מיליון דולר למסוק.

מסוק ה''סופר יסעור'' או ה''יסעור קיי''
מסוק ה''סופר יסעור'' או ה''יסעור קיי'' | צילום: דובר צה''ל

לפי הביקורות בארצות הברית, ה"יסעור קיי" יקר יותר אפילו מאפ 35, מטוס הקרב החמקן. עם זאת, למסוק החדש יש טווח של כ-850 ק"מ לפני תדלוק אווירי, כושר נשיאה של 18 טונות, הכלה של עשרות חיילים ומהירות של כ-340 קמ"ש.

קולונל קייט פלידר, מנהלת פרויקט "הסופר יסעור" בחיל הנחתים, אמרה כי "המסוק יכול לשאת פי שלושה מהמשקל שיכול היסעור הוותיק". כמו כן, המסוק החדש יכול להרים כלי רכב משוריינים, ותפקידו יהיה לעבוד עם היחידות המיוחדות במבצעים הליליים מעבר לקווי האויב.

מסוק ה''סופר יסעור'' או ה''יסעור קיי''
מסוק ה''סופר יסעור'' או ה''יסעור קיי'' | צילום: דובר צה''ל

המסוק החזק ביותר, אשר נבנה בארצות הברית עבור המארינס, מכונה בידי האמריקנים כ"קינג סטאליון". תת אלוף במילואים יהושוע שיקי שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל, אמר: "יתקינו בו מערכות ישראליות והוא יהפוך למסוק ישראל לכל דבר. אין מסוק אחר. אין מסוק שמתקרב לקרסוליו של מה שצריך חיל האוויר הישראלי".

בשנים האחרונות התנהל "קרב אווירי" בנוגע למחליף של מסוקי היסעור הקודמים של חיל האוויר, כאשר מול ה"יסעור קיי" התחרה המסוק הוותיק, "הצ'ינוק" של חברת בואינג, שהיה זול ממנו ושייט בשמי הסלון האווירי בברלין בשבוע שעבר. מסוק היסעור מלווה את חיל האוויר וצה"ל יותר מ-50 שנה מאז ימי מלחמת ההתשה, באין ספור מבצעים מעבר לקווי האויב - ולקח חלק בשורה של תאונות קשות.