עימות בין נתניהו לח"כים הערבים: "אתם מקדשים פשעי מלחמה"

רה"מ התייחס בנאום בכנסת להסלמה מול הג'יהאד האסלאמי ברצועה, וגינה את הח"כים של הרשימה המשותפת. הח"כים התפרצו לנאום בקריאות "שקרן ומסית" ולאחר מכן נטשו את האולם

זמן צפייה: 11:36

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (רביעי) במליאת הכנסת והתייחס לחיסול בהאא אבו אל-עטא ולהסלמה בדרום. במהלך הדיון תקף נתניהו את הח"כים הערבים, שלטענתו תוקפים שלא בצדק את חיילי צה"ל. הח"כים מצידם התפרצו לדברי ראש הממשלה בקריאות ולאחר מכן נטשו את האולם.

"העיקרון המרכזי שמכתיב את פשעי המלחמה הוא שבצד אחד ישנם לוחמים ומצד שני נמצאים אזרחים. אפשר לעבור את הקו הזה בשגגה, אתה יכול לפגוע לפעמים בחפים מפשע אבל אסור לעשות זאת בזדון. אם אתה פוגע בשיטתיות באזרחים אז אתה נחשב לפושע מלחמה. פשע מלחמה עושים האלה מעזה שיורים טילים לעבר אזרחים. אסור להם להסתתר מאחורי אזרחים", אמר והצביע לעבר חברי הרשימה המשותפת. "מה שאתם עושים אתה מקדשים את פשעי המלחמה שלהם".

בהמשך פנה נתניהו לחבר הכנסת אחמד טיבי, והאשים אותו: "אתה אמרת עליי, שמעתי הפגנה תומכת שלכם שבה חברת כנסת מבקשת בכל דרך להוקיע אותנו כפושעי מלחמה". טיבי התרעם על דבריו וקרא ממושבו: "אתה משקר במצח נחושה. אתה מסית נגדנו", ולאחר מכן הוצא מהאולם. יתר חברי הרשימה המשותפת יצאו במחאה מהדיון בעקבותיו. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין חתם את הדיון ואמר: "לא צריכים להקשיב כאן לדברי הסתה".

עוד בחדשות 13:

נתניהו: "הג'יהאד צריך לבחור – להפסיק הירי או לספוג מהלומות"

שר הביטחון: "מסר ברור לאויבינו – הייתם ותישארו על הכוונת"

הג'יהאד: כשנסיים להגיב אפשר יהיה לדון ברגיעה; הירי נמשך

שריפות ויירוטים ברחבי הארץ
שריפות ויירוטים ברחבי הארץ | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום מסר הג'יהאד האסלאמי כי אינו פתוח למשא ומתן לסיום ההסלמה מול ישראל. "אין כל דיבור עם שום מתווך ואין מקום לכך כעת", נמסר מהארגון. "כשנסיים להגיב אפשר יהיה לדון ברגיעה".

צה"ל תגבר בכמה פלוגות גולני ובצוותים של יחידות מיוחדות את כוחות אוגדת עזה. זאת בעיקר כדי לבודד את המרחב, ולסייע לחטיבת כפיר שנמצאת לראשונה בקו עזה. הפריסה היא הגנתית ולא התקפית, לצורך אפשרות של סיכול חדירות של מחבלי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה.

בתוך כך, הירי לעבר ישראל נמשך, וביממה האחרונה שוגרו יותר מ-250 רקטות לעבר יישובים בעוטף עזה, אשקלון, וכן ללטרון, לבית שמש וליישובים נוספים במטה יהודה. פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור קיבלו אחריות על הירי לעבר יישובי הדרום ומרכז הארץ, ומסרו: "אנחנו וגדודי אל-מוג'אהדין ירינו 20 רקטות גראד לעבר אשקלון ושדרות. מדובר בתגובה טבעית על פשעי ישראל, תגובה לחיסול אבו אל-עטא ולניסיון חיסול אכרם אל-עג'ורי בדמשק. אנחנו נוטלים אחריות על שיגורי הטילים מאז אתמול לעבר ירושלים, תל אביב, אשדוד, אשקלון ונתיבות בעשרות מטחי טילים – אשר פגעו במטרות בדיוק רב".

לול שנפגע פגיעה ישירה מרקטה במועצה אזורית אשכול | צילום: חדשות 13

בשעות הצהריים מסר דובר צה"ל כי הסתיימה תקיפה נוספת של יעדי טרור הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, על ידי חיל האוויר. במהלך התקיפה הותקף מפעל מרכזי לייצור ראשי קרב לרקטות בדרום רצועת עזה. מדובר באתר לייצור רקטות וחומרי גלם ייחודיים לייצור רקטות ארוכות טווח. "בגל תקיפות זה הגביר צה"ל את קצב תקיפותיו וסוג המטרות", נמסר.

מערך ייצור הרקטות שהותקף הוא מערך פנימי עליו ארגון הטרור מסתמך לחידוש ותחזוקת מלאי הרקטות שברשותו. המערך מורכב ממספר אתרים ברחבי הרצועה, אשר כל אחד מהם אמון על אחד או יותר מהתהליכים הנדרשים לייצור רקטות: ייצור חומרי הגלם, חריטה על ברזל הרכיבים, מחשוב ואלקטרוניקה והרכבה סופית. ארגון הטרור משקיע בתשתיות ובמשאבים במערך הייצור, שנחשב מערך מכריע להתעצמות יכולות הארגון.

אופנוע שנפגע מתקיפת צה''ל | צילום: חדשות 13

כמו כן, הותקפה מפקדת חטיבת חאן יונס של ארגון הטרור ומחסן תחמושת בביתו של אדם אבו חדאיד, פעיל במערך הרקטות הארגון, והופצץ מתחם צבאי לאימונים של הכוח הימי של גא"פ המשמש גם כמחסן אמצעי לחימה. במקביל, חיל הים תקף כלי שיט של הכוח הימי של הג'יהאד האסלאמי, ששימש לאימונים לקראת פיגועים ימיים עתידיים.

בכלי התקשורת ברצועת עזה דווח כי באחת מתקיפות צה"ל מוקדם יותר הבוקר נהרגו אב ובנו. עוד דווח כי אופנוע נפגע במזרח הרצועה, אך לא ניתנו אישורים רשמיים לדיווחים. במהלך הבוקר מסר צה"ל שכלי טיס תקף ופגע בחוליית מחבלים ששיגרה רקטות לעבר שטח ישראל. פלוגות אל-קודס הודיעה כי ההרוג הוא חאלד פראג', בן 38, אחד ממפקדי השטח של הארגון במרכז הרצועה. עלאא אשתיוי, בן 32, פעיל בארגון, נהרג אף הוא בתקיפה שהתקיימה הבוקר. עד כה דיווח משרד הבריאות הפלסטיני על 22 הרוגים וכ-70 פצועים מתקיפות צה"ל, בהם בכיר הג'יהאד בהאא אבו אל-עטא שחיסולו הביא להסלמה.