דיווח: המוסד גייס מדענים איראנים - כדי לחבל במתקני גרעין

לפי העיתון "ג'ואיש כרוניקל", ארגון הביון הישראלי פנה ל-10 מדענים, הבריח בעזרת מל"ט חומרי נפץ ובאמצעותם פוצצו את המתקן בנתנז באפריל האחרון. עוד דווח חומרי החבלה הוסלקו במקום כבר ב-2019

מתקן העשרת האורניום בנתנז
מתקן העשרת האורניום בנתנז | צילום: רויטרס

על פי דיווחי המגזין "ג'ואיש כרוניקל", המוסד גייס לכאורה צוות של מדעני גרעין איראניים למבצע חשאי, שמטרתו הייתה לפוצץ את אחד ממתקני הגרעין המאובטחים ביותר של איראן מוקדם יותר השנה. על פי הדיווח, סוכני ארגון הביון פנו ל-10 מדענים איראניים, שהסכימו להרוס את אולם הצנטריפוגות התת-קרקעי בנתנז באפריל, בעוד שאלו האמינו שהם עובדים עבור קבוצות בינאלומיות המתנגדות לגרעין האיראני.

חלק מחומרי הנפץ שבהם השתמשו המדענים הושלכו למתחם על ידי מזל"ט ונאספו בחשאי על ידי המדענים, בעוד שאחרים הוברחו למתקן האבטחה בתוך בקופסאות מזון במשאית קייטרינג. ההרס שהביא הפיצוץ שהרס כ-90 אחוזים מהצנטריפוגות במפעל הגרעיני והוציא אותו מכלל פעילות למשך לפחות תשעה חודשים, עיכב את ההתקדמות לקראת הנשק הגרעיני וגרם לכאוס בדרגים הגבוהים ביותר של ההנהגה האיראנית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בדרך לחובת חיסון: גרמניה הטילה הגבלות על לא-מחוסנים

כך חברות "תפסו טרמפ" על סערת נסיעת משפחת בנט לחו"ל

ריצה מאסר בעבר על אותה עבירה – ועשה זאת שוב: זהו החשוד שהדביק נשים באיידס

עוד מוסיפי בעיתון כי מדובר לכאורה בשלושה מבצעים קשורים של המוסד שהתרחשו במהלך תקופה של 11 חודשים. השניים הראשונים, ביולי 2020 ובאפריל 2021, אז תקפו את המתחם בנתנז באמצעות חומרי נפץ, בעוד שהמבצע השלישי, ביוני השנה, היה באמצעות רחפן מתקדם וכוון לחברה הטכנולוגית לצנטריפוגות באיראן (TESA), בעיר קראג', הקרובה לטהרן.

כמו כן, סוכני המוסד לכאורה החביאו חומרי נפץ בחומרי בניין ששימשו לבניית אולם הצנטריפוגות של נתנז כבר לפני שנת 2019, ואלו הופעלו לבסוף בשנת 2020. שלושת המבצעים תוכננו יחד על פני תקופה של 18 חודשים על ידי צוות של אלף טכנאים, אנליסטים ומרגלים, כמו גם עשרות סוכנים בשטח.