צילום לוויין חושף: איראן בונה מחסן נשק חדש במזרח סוריה

מתיעוד של חברת ISI עולה שטהראן בונה מנהרה בעלת יכולת אחסון של כלי נשק מתקדמים בבסיס סמוך לגבול האיראני • נסראללה: ישראל מפציצה מחסנים ומצבורי נשק בסוריה

זמן צפייה: 02:34

צילום לוויין של חברת (Image Sat International (ISI חשף היום (רביעי) כי איראן בונה מנהרה, שבה יהיה מחסן נשק בעל יכולת אחסון כלי רכב הנושאים מערכות נשק מתקדמות בבסיס צבאי במזרח סוריה, סמוך לגבול עם עיראק.

מהתיעוד עולה כי המנהרה ברוחב של ארבעה עד חמישה מטרים, אך אורכה אינו ידוע. החברה מעריכה כי המנהרה אינה ארוכה, בגלל השטח הקשיח באזור. מנהרה דומה הותקפה בחודש שעברה וגרמה לכך שעבודות הבנייה בה הפסיקו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"תמות, נגיע אליך": מנדלבליט התלונן במשטרה עקב איומים והטרדות

ימינה: לא הושגו הסכמות; הליכוד: מה שחשוב לבנט זה כיסאולוגיה

תחקיר פנימי של שיבא: הדוקר שלף סכין פעמיים לפני אירוע הדקירה

בניית מחסן נשק חדש בבסיס איראני במזרח סוריה | צילום: Image Sat International (ISI)
בניית מחסן נשק חדש בבסיס איראני במזרח סוריה | צילום: Image Sat International (ISI)

בתוך כך, מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, נשא דברים בציון יום השנה לחיסולו של מפקד ארגון הטרור, מוסטפא בדר א-דין, וטען כי ישראל מפציצה מחסנים ומצבורי נשק בסוריה. לטענתו, "מנהלת מלחמה מדומיינת בסוריה להוצאת הכוחות האיראניים".

"בשבועות האחרונים שר הביטחון הישראלי משקר לציבור הישראלי ולעולם כשהוא מדבר על ניצחונות בסוריה. מדובר בניצחונות דמיוניים. הישראלים מסתכלים על סוריה כאיום עתידי, הם רואים בנוכחות איראן ופלגי ההתנגדות בסוריה כאיום", אמר נסראללה. "בשיא טפשותו, שר הביטחון הישראלי נותן מגבלת זמן ליציאת הכוחות האיראניים מסוריה ולטענתו הוא השיג את המטרה".

בניית מחסן נשק חדש בבסיס איראני במזרח סוריה | צילום: Image Sat International (ISI)

"בסוריה נמצאים 'יועצים צבאיים' ו'מומחים צבאים', ולא אנשי צבא - ההנהגה הישראלית יכולה בסוף לבצע מעשה טיפשות בסוריה שיביא עוד לפיצוץ האזור. מטרת ישראל להוציא את איראן מסוריה לא יכולה להתממש והיא בלתי אפשרית".

בשבוע שעבר הודיעה סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה, סאנא, כי מערכות ההגנה האווירית במדינה הופעלו בעקבות תקיפה ישראלית על המרכז למחקרים מדעיים בעיר חלב. בתקשורת האיראנית דווח כי נשמעו שלושה פיצוצים במקום. הצבא הסורי הודיע כי מדובר במטוס קרב ששיגר מספר טילים לעבר מחסנים צבאיים בפרברי חלב.

חסן נסראללה
חסן נסראללה | צילום: רויטרס

במקביל, אמרו גורמים ביטחוניים כי איראן מצמצמת את כוחותיה בסוריה ומפנה בסיסים, לראשונה מאז שנכנסה למדינה. לדבריהם, בכוונת ישראל להגביר את הלחץ על טהראן עד שתצא לחלוטין מסוריה. עוד אמרו הגורמים כי "דמשק משלמת מחירים הולכים וגוברים בשל הנוכחות האיראנית בשטחה, על מלחמה שאינה שלה. איראן הפכה מנכס עבור סוריה, לנטל".

בשנה החולפת, כידוע, חל זינוק משמעותי במניין התקיפות שיוחסו לישראל לפי פרסומים זרים. מדובר בתקיפות שמתמקדות בכוחות איראן, נעשות בעומק שטח סוריה, וגובות מחיר גם ממשטר אסד. בחצי השנה האחרונה נרשמה ירידה משמעותית בהיקף הברחות האמל"ח מאיראן לסוריה.

"אנחנו נחושים, נחושים יותר, ואני אגיד לכם למה - בשביל איראן, סוריה זו הרפתקה שרחוקה 1,000 קילומטר מהבית, בשבילנו זה החיים", אמר שר הביטחון, נפתלי בנט. "אנחנו הרבה יותר נחושים. חיילים איראנים שבאים לאדמת סוריה ופועלים בה, דמם בראשם. הם מסכנים את חייהם, משלמים בחייהם וימשיכו ביתר שאת. אנחנו לא נוותר ולא נאפשר הקמת בסיס איראני קדמי בסוריה".