בצה"ל מעריכים: חזבאללה יוציא לפועל פיגוע נוסף בצפון

בישראל מבינים שחזבאללה, שיצא חבול מהאירועים האחרונים, רוצה לבסס משוואה חדשה ונערכים לאפשרות של חדירת מזל"טים ממולכדים או הפלת כטב"ם ישראלי • וגם: הסכסוך בין נסראללה לסולימאני

זמן צפייה: 01:05

מתיחות בצפון: בצה"ל מאמינים כי חילופי המהלומות עם חזבאללה לא נגמרו, וייתכן שהארגון רוצה להוציא לפועל פיגוע נוסף כנקמה על הפעולות שהוא מייחס לישראל.

בצבא חוששים מפיגוע אווירי ומאפשרות של חדירת כלי טייס בלתי מאוישים, ולכן מערך ההגנה האווירי בצפון תוגבר, בין היתר באמצעות סוללות כפית ברזל ופטריוט. כמו כן, צה"ל נערך לאפשרות שחזבאללה ינסה להפיל כלי טיס בלתי מאויש ישראלי בשמי לבנון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מחשש לחדירת מזל"טי נפץ של חזבאללה: צה"ל פרס פטריוט בצפון

דיווח: חזבאללה מסרב להצעה ישראלית לחזור לרגיעה בגבול

נחשף מתקן לייצור טילים מדויקים בלבנון – בתמיכת איראן • צפו

תיעוד חזבאללה של הירי אתמול לעבר אביבים
תיעוד חזבאללה של הירי אתמול לעבר אביבים | צילום: חדשות 13

בישראל מעריכים שחזבאללה חש חבול וכי כבודו נפגע בעקבות האירועים האחרונים, ולכן ההבנה במערכת הביטחון הישראלית היא שמזכ"ל הארגון חסן נסראללה רוצה לבסס משוואה של הדדיות מול ישראל – הרוגים מול הרוגים, והפרת ריבונות מול הפרת ריבונות. זאת ברקע תקיפת הרחפנים בדאחיה שבביירות, פעולה אשר הוא מייחס לישראל. מכאן יוצאת הנחת העבודה של המודיעין הישראלי שחזבאללה יפעל שוב.

עוד מעריכים בצה"ל כי ישראל בולמת במגוון כלים את נסראללה ופרויקט דיוק הטילים שלו, וזאת במטרה לחסום אותו עד שיניח לנושא.

מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה | צילום: רויטרס

הצבא מכחיש בתוקף כל קשר בין הבחירות לכנסת ה-22 לתקיפת כוח קודס האיראני בסוריה. ההבנה במערכת הביטחון היא שפעולת הסיכול הייתה הכרחית, ואם צה"ל לא היה פועל בזמן הוא היה סופג פיגוע של רחפנים חמושים של האיראנים. למעשה, הצבא הוא זה שהמליץ על הפעולה לדרג המדיני ולראש הממשלה בנימין נתניהו.

חאסם יוסוף זאביב ויאסר אחמד צאהר, חלק מהמיליציות השיעיות שהופעלו ע''י כוח קודס כדי לבצע את פיגוע רחפני הנפץ
חאסם יוסוף זאביב ויאסר אחמד צאהר, חלק מהמיליציות השיעיות שהופעלו ע''י כוח קודס כדי לבצע את פיגוע רחפני הנפץ

כשהתברר לצה"ל כי בתקיפה בסוריה נהרגו שני פעילים לבנונים, היה סיכון שנסראללה ייקח עליהם אחריות. לכן הוחלט לפרסם על השניים מידע מפליל – תמונות המראות שהם נסעו לאיראן להכשרות הפעלת רחפנים.

נוסף לכך, עולה כי נסראללה לא היה מודע לכך שמפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, מתכנן פיגוע רחפנים נגד ישראל. ההבנה בישראל היא שנוצר מתח בין מזכ"ל הארגון למפקד הכוח, סכסוך בין בני ברית. נסראללה מצד אחד לא רוצה מלחמה ועסוק בנושאים פנים לבנוניים, ואילו סולימאני מאיץ את ההתבוססות האיראנית בסוריה.

אלוף פיקוד צפון אמיר ברעם בהערכת מצב לאחר ירי הנ''ט
אלוף פיקוד צפון אמיר ברעם בהערכת מצב לאחר ירי הנ''ט | צילום: דובר צה''ל

כאמור, צה"ל פרס ביום רביעי סוללת פטריוט בצפון הארץ בעקבות חשש כי חזבאללה מתכנן תקיפה נוספת נגד ישראל, באמצעות מזל"טי נפץ. זאת, למרות הורדת הכוננות בגבול לבנון לאחר פיגוע הנ"ט בגליל.

מוקדם יותר באותו היוםדווח בעיתון הלבנוני "א-ליווא" מפי גורמים דיפלומטיים כי ישראל מנסה ללחוץ על חזבאללה בעזרת תיווך בין-לאומי של ארצות הברית, צרפת, רוסיה ומצרים לשוב ולהתחייב להחלטה 1701 של האו"ם. לדבריהם, ישראל הראתה נכונות להפסיק לתקוף את פעילי חזבאללה בסוריה במידה והארגון יסכים להחזיר את המצב על הגבול לקדמותו - אך ההצעה סורבה. עוד ציינו הגורמים כי חזבאללה נמצא במוכנות וכוננות מלאה בפני כל פזיזות ישראלית נוספת.

רסיסי טיל הנט ששוגר מלבנון לשטח ישראל
רסיסי טיל הנט ששוגר מלבנון לשטח ישראל | צילום: חדשות 13

נוסף לכך, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" דיווח מפי גורמים בממשלת לבנון כי עמדת מנהיגי המדינה למתיחות מול ישראל מהווה תמיכה משמעותית בחזבאללה. לדבריהם, עמדתו של ראש הממשלה סעד אל-חרירי נותנת רוח גבית לפעילות הארגון, ובישראל תלו תקוות בחוסר התמיכה שלו - שייצור חילוקי דעות פנימיים בלבנון.