"יום הנכבה" בעזה עבר בשקט יחסי: כ-10,000 פלס' הפגינו בגבול

צה"ל סגר צירים בעוטף וכוחות ריסון של חמאס פעלו באזור הגדר. משרד הבריאות העזתי דיווח על 60 פצועים בדרגות חומרה שונות בהפגנות. במקביל, חמש שרפות פרצו כתוצאה מבלוני תבערה

זמן צפייה: 02:33

המתיחות בדרום: כ-10,000 פלסטינים השתתפו היום (רביעי) באירועי "יום הנכבה" בחמישה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה וציינו את ההתנגדות הפלסטינית לתוצאות מלחמת העצמאות. מצה"ל נמסר שהמפגינים הבעירו צמיגים ויידו אבנים במספר מוקדים, כי הושלכו מספר מטענים בשטח הרצועה וכן כי זוהו מספר ניסיונות התקרבות לגדר המערכת. במקום פעלו גם כוחות ריסון של חמאס, שלבשו וסטים כתומים. משרד הבריאות ברצועה מסר כי 60 פלסטינים נפצעו בדרגות שונות מירי צה"ל.

הצוות המארגן את "צעידות השיבה" פרסם הודעה לסיכום ההפגנות ובה נמסר כי "נסרב לחיסול הסוגיה הפלסטינית ו'עסקת המאה' של ארצות הברית. אנו קוראים לציבור להשתתף בהפגנות השבועיות על הגדר ביום שישי הקרוב". בכיר חמאס, חליל אל-חיה, אמר בריאיון לרשת "אל-מיאדין" במהלך ההפגנות: "לקחנו בכוח את הזכויות שלנו לחיות בכבוד. ההבנות מתחילות להיות מיושמות, באופן איטי אבל טוב. הכיבוש הישראלי צריך לעמוד בהבטחותיו ובמידה וזה לא יקרה, נעמוד בפני סבבים נוספים של הסלמה".

בתוך כך, כוח צה"ל עצר חשוד שחצה את גדר המערכת בצפון רצועת עזה לשטח ישראל - והוא הועבר לחקירת כוחות הביטחון. כמו כן, צוותי כיבוי פעלו בחמישה מוקדים בעוטף עזה, בעקבות שרפות שפרצו כתוצאה מבלוני תבערה.

(בווידאו: מפגינים ברצועת במסגרת מחאות "יום הנכבה")

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190515-1621 ' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד המהומות ברצועה ' kid='' duration='0'']

מוקדם יותר, כהכנה להפגנות, כוחות צה"ל סגרו את הצירים בעוטף. על פי הערכת כוחות הביטחון, עשרות אלפי פלסטינים היו צפויים לקחת חלק בהפגנות, ובצה"ל נערכו בכוחות מתוגברים. היה קיים חשש מאירועים אלימים חרף ניסיונות הריסון של חמאס. במקביל להפגנות,

השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, כתב בטוויטר כי "נפגשתי לפני מספר ימים בפעם השנייה בתוך חודש עם שר האוצר הישראלי, משה כחלון, כדי לדון בקיזוז הכספים שלנו שמבצעת ישראל. לא הגענו לפתרון. אני הדגשתי את עמדותינו כי אנו מסרבים לכל סוג של קיזוז וכי לא נסכים לקבל כספים מקוזזים".

חמאס הוציא הודעה לרגל "יום הנכבה" ובה קרא לפלסטינים בירושלים, בגדה המערבית ובשטחי ישראל לקחת חלק במחאה. בהודעה נכתב כי "העם הפלסטיני לא יוותר על מולדתו, לא יחזור בו מזכותו לשיבה אל ארצו והפלסטינים עדיין מחזיקים במפתחות לבתיהם. אנו מתנגדים בצורה נחרצת לכל הפרויקטים הרוצים לחסל את הסוגייה הפלסטינית או הרוצים להפחית את זכויותינו, ובראשן 'עסקת המאה'".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190515-1432' autoplay='0' credit='' desc='שריפה שפרצה בנחל עוז כתוצאה מבלון תבערה ' kid='1_b43f4l3d' duration='17'']

נוסף לכך, חמאס טענו כי "זוהי זכותו של העם הפלסטיני להתנגד לישראל בכל האמצעים ובראשם ההתנגדות החמושה המהווה אופציה אסטרטגית לשמירה על הפלסטינים ולהחזרת זכויותיהם. אנו מתנגדים באופן מוחלט לכל צורות הנורמליזציה עם ישראל ומחשיבה אותה כסכין בגב העם הפלסטיני, פגיעה בזכויותיו וכעידוד עבור ישראל לביצוע פשעים נוספים נגדנו ונגד המקומות הקדושים".

הפגנות יום הנכב ברצועה
הפגנות יום הנכב ברצועה | צילום: רויטרס
השריפות בעוטף עזה מהצד הפלסטיני
השריפות בעוטף עזה מהצד הפלסטיני | צילום: רויטרס
הפגנות יום הנכבה
הפגנות יום הנכבה | צילום: רויטרס
מפגינים ברצועת עזה, היום
מפגינים ברצועת עזה, היום | צילום: חדשות 13
מפגינים ברצועת עזה, היום
מפגינים ברצועת עזה, היום | צילום: חדשות 13

בווידאו: תחילת ההפגנות ברצועת עזה לרגל יום הנכבה

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190515-1354' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_a93ygul0' duration='70'']

עוד בחדשות 13 >> 

על רקע "יום הנכבה": ארה"ב מזהירה מפני התקפות טרור בישראל

לקראת הפגנות "יום הנכבה" בעזה: בצה"ל נערכים בכוחות מתוגברים

"מאה דולר לכל משפחה ענייה": החלה חלוקת המענק הקטארי

כמו כן, לקראת ההפגנות, ארגון הג'יהאד האסלאמי הוציא הבוקר הודעה ובה הדגיש את "דבקותם באדמת פלסטין ההיסטורית מהים התיכון ועד נהר הירדן, זו זכות שלא ניתן לגרוע ממנה. אנו דבקים בתכנית ההתנגדות כערבות לשחרור ולשיבה". נוסף לכך, הארגון קרא לכל הפלסטינים "להתאחד סביב ההתנגדות ולזנוח את המחלוקות כדי להיאבק בפרויקטים הציוניים-אמריקניים הרוצים לפגוע בנוכחות ובזהות הערבית והאסלאמית".

כמו כן, הג'יהאד האסלאמי קרא "לאיחוד והגברת המאמצים נגד המדיניות שמטרתה לבסס את הנוכחות של הכיבוש. ההפגנות מייצגות שכבה משכבות המאבק בישראל ויש לפעול בכדי להפוך אותן לאינתיפאדה כוללת".

ח"כ איימן עודה השתתף בטקס לציון יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב שארגנו הסטודנטים, ואמר: "הדרך לשוויון מלא מוכרחה לעבור דרך ההכרה בעוולות ההיסטוריים ובראש ובראשונה באסון הלאומי של העם הפלסטיני. אין חוק ואין דחפור שיכול להשכיח את הזיכרון שלנו את אדמתנו, את משפחותינו שאיבדו את אדמותיהם, את הכפר, העיר והמולדת, את הטבחים והאסונות שפקדו אותנו, את התרבות שלנו שנפגעה אנושות. רק הכרה בעבר תוכל להוביל לשינוי בהווה ולעתיד משותף של ערבים ויהודים בארץ הזו".

בווידאו: אונ' ת"א, היום

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190515-1214' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_i1v0w3do' duration='20'']

כרזת אזהרה של צה''ל
כרזת אזהרה של צה''ל | צילום: חדשות 13

חמאס, שאחראי על ההפגנות, עלול לאבד שליטה על עשרות אלפי הפלסטינים שצפויים להשתתף בהן, על אף שהבטיח למנוע אירועי אלימות קשים. בשנה שעברה הסתיימו אירועי יום הנכבה ב-60 הרוגים פלסטינים מאש צה"ל במהלך ההתפרעויות על הגדר. גם השנה ייערך צה"ל עם פריסה של צלפים לאורך הגבול ובאמצעים לפיזור הפגנות. במקביל, התושבים בעוטף עזה קיבלו הנחיות לשמור על עירנות גבוהה במהלך היום.

חבר הלשכה המדינית של תנועת הג'יהאד האיסלאמי, חאלד אל-בטש, מסר אתמול לכלי תקשורת פלסטיניים פרטים בדבר ההפגנות המתוכננות לציון יום השנה ה-71 ל"נכבה": "המסר העוצמתי יתבטא בהתגייסות ההמונים בשטח ובעריכת המחאות בכלים הבלתי אלימים ובתקווה שלא יפלו הרוגים מקרב המשתתפים".

חמאס ניסה להלהיט את הרוחות גם בגדה המערבית ובאזור הר הבית, ובדרשות הרמדאן קרא לקיים מהומות. "צריכים לדעת שכל אחד מהאומה האיסלאמית הוא פצצה מתקתקת שתתפוצץ ברגע שהחליפה של המוסלמים יקרא לצאת לג'יהאד", אמר במהלך השבוע נידאל סיאם, דרשן במסגד אל-אקצא.

הפגנות יום הנכבה ברצועה
הפגנות יום הנכבה ברצועה | צילום: רויטרס
הפגנות בסמוך לגבול רצועת עזה
הפגנות בסמוך לגבול רצועת עזה | צילום: חדשות 13

ביום שני הוציאה שגרירות ארצות הברית בירושלים אזהרה לתיירים השוהים בישראל מפני הסלמה אפשרית בדרום הארץ. זאת, על רקע "יום הנכבה", וכן על רקע יום השנה להעברת שגרירות וושינגטון מתל אביב לירושלים. על פי הודעת השגרירות, ארגוני טרור עלולים לנצל את תקופת האירוויזיון להפגנות ומתקפות אלימות, בדגש על ירי רקטות לעבר אשדוד, אשקלון ובאר שבע.

מוקדם יותר באותו יום, דווח כי החלה חלוקת המענק הקטארי ברצועת עזה. בסך הכול יחולקו למשפחות הנזקקות בעזה 30 מיליון דולרים. ביום ראשון בלילה נכנס לרצועה שגריר קטאר, מוחמד אל-עמאדי, דרך מעבר ארז. זאת, כדי לפקח על העברת הכסף הקטארי - כך דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען".

חלוקת המענק הקטארי בעזה
חלוקת המענק הקטארי בעזה | צילום: החדשות 13

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, הגיע גם הוא לרצועה. "מקווה שכל הצדדים יפעלו כדי שהרגיעה בעזה לא תקרוס, ושהשקט יישמר לפחות לשלושה שבועות כדי שנוכל להתחיל לבצע את הפרויקטים ההומניטאריים", אמר מלאדנוב. "בסוף השבוע שעבר היינו קרובים מאוד למלחמה רביעית. אנו זקוקים לשיתוף פעולה מכולם: מהרשות הפלסטינית, מצרים וישראל, למען שיפור החיים בעזה וכדי שתהיה להם תקווה לעתיד טוב יותר".

בד בבד, החלה אתמול בניית חומה נוספת בגבול רצועת עזה, להגנה על יישובי ישראל מפני ירי טילי נ"ט - כך פורסם לראשונה בחדשות 13. סוללת העפר שתוקם תהיה בסמוך לבתים שנמצאים תחת איום של ירי טילי קורנט, כשבקביל ייפתח ציר חלופי מהחשש לירי טילים לעבר הכניסה ליישוב. ישנם נקודות נוספות בעוטף שצה"ל מקיים ישיבות בניסיון למצוא להן פתרון.