פצע נערה ורצח זוג, נעצר - ורצח שוב: שחזור מסע הפיגועים בירושלים והמחדל

רגע אחרי שניסה לרצוח את הנערה הדר בצלאל ורצח את בני הזוג כדורי, הוכנס פעיל דאעש ואסים א-סעיד, שכבר ריצה מאסר בעבר בגין עבירות ביטחוניות, למעצר מנהלי של השב"כ. רגע אחרי שהשתחרר – הוא רצח פועל זר ממולדובה. במהלך החקירה נשלל הכיוון הלאומני ובין היתר גם נעצרו כמה מבני המשפחה של הזוג כדורי וכעת מתגלה איזה מחדל התרחש

זמן צפייה: 12:54

המשטרה פענחה היום (חמישי) והצליחה לאתר ולללכוד את האחראי לרצח הכפול של בני הזוג יהודה ותמר כדורי בירושלים, תעלומה שהייתה לא פתורה במשך כשלוש שנים. כעת מתברר שרק כמה ימים קודם לרצח, ניסה ווסים א-סעיד, אסיר ביטחוני לשעבר ופעיל דאעש, לרצוח את הנערה הדר בצלאל לא רחוק מזירת הרצח של בני הזוג כדורי.

אחרי הרצח הכפול הוכנס א-סעיד, בן 34 מחברון, למעצר מנהלי של השב"כ למשך שלוש שנים. רגע אחרי שהוא שוחרר מאותו מעצר מנהלי – הוא פעל שוב ורצח את איוון טרנובסקי, פועל זר ממולדובה, ופצע פועל נוסף.

עדיין לא ברור כיצד לא עלו על עקבותיו מהר יותר בשל העובדה שהוא נעצר בהפרש של ימים מניסיון הרצח והרצח הכפול בירושלים בשכונת ארמון הנציב. יש להזכיר שבשלב מסוים נשלל הכיוון הלאומני בחקירת רצח בני הזוג כדורי ובמהלך החקירה אף נעצרו כמה מבני משפחתו בחשד למעורבות במעשה.

בני הזוג כדורי שנרצחו בדירתם בירושלים
בני הזוג כדורי שנרצחו בדירתם בירושלים ב-2019

היום הותר כאמור לפרסום כי א-סעיד הוא פעיל דאעש שביצע את מעשי הרצח כחלק מהאידיאלוגיה של ארגון המדינה האיסלאמית. הוא היה כלוא כאסיר ביטחוני במשך שלוש שנים בין השנים 2018-2015. לאחר ששוחרר ביצע את ניסיון הרצח של הדר בצלאל ורצח את בני הזוג כדורי בינואר 2019. זמן קצר לאחר מכן הוא נעצר והואשם בהסתה וחברות בדאעש ועם סיום תקופת מאסרו הוא הועבר למעצר מנהלי של כשנתיים וחצי.

הוא שוחרר לאחרונה וביצע רצח נוסף – הפעם הקורבן היה הפועל הזר איוון טרנובסקי בשכונת ארנונה בירושלים. למרות הזמן הרב שחלף ולמרות שהיה במאסר ואף ברשות השב"כ, הוא לא עלה על הרדאר של שירות הביטחון הכללי למרות המשאבים העצומים שהושקעו כדי לפענח את הפרשה.

הקלסתרון שפרסמה המשטרה בחודש ינואר בהקשר לרצח בני הזוג כדורי | צילום: דוברות המשטרה

המשטרה פרסמה בינואר האחרון קלסתרון של החשוד. לאחר הרצח של טרנובסקי, המחבל זוהה במצלמות אבטחה עם דפוס פעולה ונראות חיצונית דומים לחשוד ברצח בני הזוג כדורי בשכונת ארמון הנציב שלוש שנים קודם לכן.

א-סעיד עבד בעבר כשיפוצניק בשכונות ארמון הנציב וארנונה ולא החזיק בהיתר עבודה ונכנס לישראל כשוהה בלתי חוקי. במשטרה זיהו את הקווים הדומים והציבו מארב באזור נווה יעקב, שם זיהו את א-סעיד מנסה לחצות את הגבול לכיוון הרשות הפלסטינית.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-part-2204141329' autoplay='0' credit='' desc='אמה של הדר בצלאל שניצלה מרצח: "ידענו שזה פיגוע"' poster='' kid='1_i5el8vic' duration='94']

הוא נתפס ובחיפוש עליו נמצא תיק גב גדול ובו פריטים רבים ובהם הסכין שאיתה ביצע את רצח הפועל ממולדובה. בבדיקות מעבדה זוהה דם של כל הקורבנות שלו והוא נלקח לחקירה בשב"כ. בנוסף, הוא זוהה עם אותם בגדים שאיתם צעד משכונת ארנונה ברגל עד לנווה יעקב. בנוסף, באחת מחקירותיו הוא הודה בפרט מוכמן שרק הרוצח יכול היה לדעת ואז הוא החל לשתף פעולה ולקשור את עצמו לכלל האירועים.

בחקירות עלו סימנים שדפוס הפעולה גם דומה לתיק רצח כדורי ובחקירה מאומצת ומתוחכמת של השב"כ וימ"ר ירושלים הוא הודה ברצח בני הזוג כדורי ומתוודה גם על מקרה ניסיון רצח הנערה הדר בצלאל. לאחר מכן הוא גם שחזר בזירות השונות את ניסיון רצח הדר בצלאל רצח בני הזוג כדורי ורצח הפועל המולדובי בארנונה.

הראיות הפורנזיות שחיברו אותו לרצח היו עקבות נעל בשם נביל שמיוצרת רק בחברון ונמצאה מתחת לגופתו של יהודה כדורי ז"ל. במשך שנתיים חיפשה המשטרה אחר הנעל במזרח ירושלים בשטחים ואפילו הגיעה ליצרן שלה בחברון.

אחרי המעצר נמצאו בחיפוש ממוקד בבית אמו חומרים של דאעש ותיק גב גדול שיכול להתאים לחשוד שזוהה הולך בזירת ניסיון הרצח של הילדה. בתיק נמצאו גם נעלי הנביל במידה 42 שהיו תואמות לממצאים שנמצאו בזירה.  במכון לרפואה משפטית נמצא דם של יהודה כדורי על הנעל ו-DNA של המחבל עוד לפני שהוא הודה במעשים.