להביא מודיעין ולבצע תקיפות: כך פעלו המל"טים במבצע בעזה

עם 80 אחוז מהשעות המבצעיות של חיל האוויר ותהליך הכשרת מפעיל שנמשך יותר משנה, מערך המל"טים של צה"ל יוצא לאור. קצין בכיר בצה"ל מספר על הפעילות של המערך במבצע עלות השחר: "היו תקיפות שעצרנו כי היו שם בלתי מעורבים"

זמן צפייה: 02:57

אחרי שהותר לפרסום בעקבות פניית חדשות 13 כי צה"ל מפעיל מל"טים חמושים, הצבא מציג הערב (רביעי) את פעילותם במבצע עלות השחר בעזה. מדובר בתדרוך ראשון של צה"ל העוסק בגלוי בפעילות המל"טים החמושים כאשר מדובר במל"ט זיק מסוג הרמס 450 של אלביט.

קצין בכיר בצה"ל מספר כי מערך המל"טים הוא לא רק המטוס והפצצה. מדובר בשלושה אלמנטים: מטוס באוויר, התחנה המפעילה אותו והתקשורת ביניהם. "המפעיל של המל"ט מאפשר לו להפעיל אותו כמערך שלם, להביא מודיעין ולבצע תקיפות", אומר הקצין.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2208171411' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תקיפות של יחידת כלי הטיס הבלתי מאוישים' poster='' kid='1_eqtlcoio' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2208171408' autoplay='0' credit='דובר צה"ל ' desc='תקיפת משגר מרגמה וסיכול פעילים ע"י כלי טיס בלתי מאויש' poster='' kid='1_bkcz24wa' duration='']

אותו קצין מספר גם כי אין פעילות צה"לית שאיננה כוללת מל"ט. "80 אחוז מהשעות המבצעיות של חיל האוויר הן כלי טיס בלתי מאוישים", מסביר הקצין. "יש לנו ניסיון רב של יותר מ-20 שנה. יש 6 טייסות כטב"מים, חמישה בחיל האוויר ואחת של התותחנים".

הקצין הבכיר מספר כי המל"טים השתתפו גם במעצרו בג'נין של בסאם א-סעדי, ראש הג'יהאד האיסלאמי בשטחים, מעצר שהוביל לפתיחת המבצע. "כל מערך הכטב"מים נרתם להכין את המבצע מיום שלישי לאחר המעצר בג'נין כולל אנשי מילואים רבים. היה איסוף ממוקד לוודא שאין אנשים בלתי מעורבים ללפני שמטוס הקרב תוקף", מבהיר הקצין.

כלי טיס בלתי מאויש של צה''ל במבצע עלות השחר
כלי טיס בלתי מאויש של צה''ל במבצע עלות השחר | צילום: דובר צה''ל

במהלך המבצע בעזה שנמשך שלושה ימים הותקפו משגרים לפני שיגור כמו גם פעילי ג'יהאד איסלאמי שעמדו לשגר רקטות או הרחקתם באמצעות ירי לשטחים פתוחים על ידי המל"טים. הקצין הבכיר מספר על אחת התקיפות: "בגיחה שהשתתפתי היו אנשים בלתי מעורבים ליד בית של מבוקש ועצרנו תקיפה. כשראינו פעילים שקירבו ילדים לא ביצענו את התקיפה".

הקצין מספר גם על הדילמות של מפעיל כלי טיס בלתי מאויש. "הוא מתמודד איתן. תהליך הסמכה למפעיל כטב"מ מוסמך לאורך זמן בבית ספר לכטב"מים בבסיס פלמחים. הם לומדים הטסה ואז מקבלים סיכת מפעיל ומתפזרים לטייסות להכשרה נוספת. זהו תהליך שנמשך יותר משנה והאנשים מגיעים אלינו עם ניסיון רב", מסביר הקצין.

מתפעלים את מערך המל''טים במבצע עלות השחר
מתפעלים את מערך המל''טים במבצע עלות השחר | צילום: דובר צה''ל

מפעילי המל"טים, מסביר הקצין, מעורבים בכל ההחלטות. "הם מעורבים מאת מי לתקוף, איך לתקוף ואיך לא לפגוע בחפים מפשע", הוא מתאר. על מל"ט הזיק אומר הקצין כי הוא שכבת ביניים וטס בגבהים נמוכים עד 20 אלף רגל.

כמו כן מסביר הקצין כי קשה לפגוע במל"טים למרות שיש לא מעט ניסיונות. גם באיראן וחיזבאללה הובילו את יעילות הכטמ"בים. "זה מאתגר", אומר הקצין. "המל"טים יילכו למקומות מסוכנים יותר ויבוא היום שיכול ליפול מל"ט, אבל זה עדיף על מטוס מאויש".