מתח בירושלים: כוננות, בדיקות ומעצרים

הפיגוע הרצחני ביום שישי אמנם לא היה הפיגוע הראשון שהתרחש באזור שער שכם, אך למרות זאת המתיחות ניכרת בשטח. הסוחרים במקום טוענים לירידה במסחר ומאשימים את ישראל שנוקטת בעונשים קולקטיביים

מתח בירושלים
מתח בירושלים | צילום: חדשות 2

יומיים לאחר הפיגוע בו נרצחה לוחמת מג"ב הדס מלכא ז"ל, אזור שער שכם כבר הפך היום (ראשון) מזירת פיגוע מדממת למקום שבו מצטופפים תיירים, תושבים יהודים וערבים, סוחרים ואנשי כוחות הביטחון. אך למרות החזרה לשגרה, מתיחות ניכרת במקום. אחרי שנסגר לתנועה מיד לאחר הפיגוע, השער המוביל לרחוב הגיא ובהמשך אל הכותל המערבי, נפתח שוב. סביבו, הן בכניסה עצמה והן במדרגות המובילות אליה, מורגשת נוכחות מסיבית של שוטרים ושוטרות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מדי דקה מעוכבים בכניסה תושבים לבדיקה גופנית ולהצגת מסמכים ותעודות זהות. גם היום עצרה המשטרה שב"חים שיורחקו חזרה לגדה, אחרי שאתמול נעצרו 350 שוהים בלתי חוקיים שעברו בתקופת הרמדאן מהשטחים, כחלק מצעדי הענישה עליהם הוחלט מיד לאחר הפיגוע.

הסוחרים במקום מתארים את עצמם כ"סובלים העיקרים". "יש ירידה כבר היום במסחר", מספר מוחמד שתיוי, סוחר ברחוב סולטאן סולימאן לחדשות 2 online. "פחות תיירים באים כי הם שמעו על מה שקרה כאן. למה אנחנו צריכים להיענש על מה שעשו שלושה אנשים שבכלל לא הגיעו מפה?".

חיפושים ובדיקה גופנית למגיעים לאזור
חיפושים ובדיקה גופנית למגיעים לאזור
הסוחרים טוענים: ''יש פחות תיירים''
הסוחרים טוענים: ''יש פחות תיירים'' | צילום: חדשות 2

"אלה שלושה אנשים שבאו מהשטחים ועכשיו מי שסובל זה אנחנו", מאשים בהאא', תושב מזרח ירושלים, שמתייחס גם לפרסומים על כך שרה"מ נתניהו מבקש לבחון את האפשרות להפוך את רחבת שער שכם ל"שטח סטרילי". "תמיד זה ככה, עונשים קולקטיביים, זה מה שישראל יודעת לעשות. רוצים לשים פה גלאי מתכות שיבדוק חפצים חדים, אבל אנשים גרים כאן, עובדים, סוחרים, כל פעם שנקנה סכין או מזלג יחשבו שבאנו לעשות פיגוע?".

סמוך למערת צדקיהו, לשם הגיעו שלושת המחבלים עם סכינים ונשק אוטומטי, השגרה חזרה כמעט לחלוטין. כוחות מג"ב ניצבים ומפטרלים אבל תיירים ממשיכים להגיע למקום. "אנחנו לא מפחדים. הכל פה כל כך מסודר ומלא שמירה. לא נראה לנו שיש מה לפחד", אומרת ג'סיקה, תיירת מבריטניה. "סימפטי זה לא, אבל שום דבר כאן לא רגיל, וזה היופי של המקום".

הסוחרים טוענים: ''יש פחות תיירים''
הסוחרים טוענים: ''יש פחות תיירים'' | צילום: חדשות 2

במקביל, ולמרות דיווחים על הפרות סדר משמעותיות, המשטרה טוענת כי הביקורים בהר הבית התקיימו כרגיל. "בצד נסיונות של גורמים מוסלמים קיצוניים לשבש את שגרת הביקורים בהר הבית היום, מהלך הימים האחרונים של הרמדאן, פעלה משטרת ירושלים בנחישות והביקורים בהר הבית התקיימו כבשגרה", הסבירו. "השוטרים עצרו שני חשודים שתקפו שוטרים, שנפגעו וטופלו במקום. החשודים הובאו לחקירה במרחב דוד בסיומה יובאו בפני בית המשפט לדיון בעניינם", נכתב בהודעת משטרת ירושלים.