דובר צה"ל: "ערוכים לירי רקטות לעבר גוש דן"

בריאיון לחדשות 13 אמר מנליס כי מתבצע גיוס מצומצם של כוחות מילואים, שיורחב על פי הצורך: "אין מגעים להפסקת אש" • 120 יעדי טרור הופצצו ברצועה • תיעוד הפצצת מנהרת ג'יהאד אסלאמי

זמן צפייה: 08:36

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, אמר הערב (שבת) כי מערך ההגנה האווירית של צה"ל ערוך לירי רקטות לעבר גוש דן. "לא שמעתי היום באף דיון את הביטוי 'לסיים את סבב הלחימה'", אמר בריאיון לחדשות 13. "מה שאני שמעתי בדיונים זה איך אנחנו פוגעים בארגוני הטרור, כשמצד אחד חמאס מנסה לקיים שיח בנושא ההסדרה ומצד שני הג'יהאד האסלאמי מנסה לבצע פיגועים בלי שנדע שזה הוא. אין מגעים להפסקת אש שצה"ל מעורב בהם. במוצאי שבת נתחיל בגיוס מילואים מצומצם במערכי המודיעין, פיקוד העורף וההגנה האווירית – אם יהיה צורך נרחיב זאת. אנו נערכים לימי לחימה נוספים". צה"ל תקף 120 יעדי טרור ברצועת עזה.

בווידאו: תיעוד רגע פגיעת הרקטה בקריית גת ופציעתה של הקשישה

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190504-2034' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_9cvr0zev' duration='85']

"ישראל יישמה את כל ההתחייבויות שלה במסגרת תהליך ההסדרה עם חמאס. אם יש דברים שלא ייושמו זה לא היה בגלל ישראל", אמר והוסיף: "לוח האירועים בשבועיים הקרובים ידוע לנו, וגם לארגוני הטרור והם מנסים להשתמש בזה כאמצעי להפעלת לחץ, אבל השיקול היחיד שלנו הוא השבת הביטחון והשקט".

בווידאו: הפצצת מנהרת הג'יהאד האסלאמי שיצאה מרפיח לשטח ישראל (צילום: דובר צה"ל)

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190504-1924' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_t7vkepak' duration='37']

מנליס ציין כי חיל האוויר הפציץ כשבעים מטרות טרור ברצועה. "עקבנו אחריה טכנולוגית, בשבועות האחרונים הג'יהאד השמיש אותה לקראת ביצוע פיגוע", אמר והוסיף: "מהבוקר מתבצע ירי פראי של חמאס וג'יהאד לעבר טווח מרחקים מתרחב. אני מעריך שהם לא יפסיקו לירות".

"ביממה האחרונה תקפנו במכוון מטרות מאוישות. בתקיפת מוצב חמאס נהרגו שלושה פעילים, וזו אחת הסיבות לדרך בה התגלגל היום. סך הכל לאויב 5-6 הרוגים", המשיך מנליס. "נמשיך לבצע עוד עשרות תקיפות. אנחנו מתגברים כוחות הגנה אווירית, וכן מתבצע תגבור הכוחות הקרקעיים בגבול הרצועה".

בתגובה לירי הרקטות מרצועת עזה, שנמשך מאז הבוקר הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, על סגירת מעברי הגבול ארז וכרם שלום, וכן על ביטול מרחב הדיג ברצועת עזה, עד להודעה חדשה.

בד בבד, לראשונה מזה חודש וחצי, ראש הממשלה נתניהו החליט לכנס את הקבינט המדיני-בטחוני מחר כדי לדון בהסלמה ברצועת עזה. העובדה שהקבינט יתכנס רק מחר עשויה לרמז כי נתניהו מעוניין להגיע לקבינט כאשר המצב בשטח ברגיעה יחסית, וכך להימנע מפעולה נרחבת ברצועה. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי שרי הקבינט מעודכנים בכל עת בהתפתחויות.

בתום דיון שכינס אחר הצהריים ראש הממשלה נתניהו בקריה, אמר גורם ישראלי בכיר כי גוברת ההערכה כי לא ניתן יהיה לשוב מיד לרגיעה בגבול הדרום. "לפנות לפחות יומיים עד שלושה ימי לחימה", אמר. עוד הוסיף כי הנחיית נתניהו הייתה "לתת מהלומה קשה" ברצועת עזה. גורם ביטחוני מסר כי לא מתקיימים דיונים בהפסקת אש. תקיפות חיל האוויר ברצועה נמשכות, עד כה הותקפו יותר משבעים מטרות. ממשרד הבריאות בעזה נמסר כי גבר פלסטיני ותינוקת בת כשנה נהרגו ותשעה בני אדם נפצעו מתחילת סבב הלחימה הבוקר.

בתוך כך, הודיעו הפלגים הפלסטינים כי הם מקבלים אחריות לירי הרקטות בסבב ההסלמה הנוכחי. לדבריהם, הירי הוא תגובה לירי והרג בני העם הפלסטיני, ובייחוד "חיסול" שני פעילי הזרוע הצבאית של חמאס אתמול. עוד איימו הפלגים: "אם ישראל תמשיך את התקיפות – נרחיב את טווח הירי".

זירת נפילה בשדרות
זירת נפילה בשדרות | צילום: דוברות משטרת ישראל

ירי הרקטות לעבר יישובי הדרום נמשך מאז שעות הבוקר, והתרעות "צבע אדום" נשמעות גם בשעה זו. חיל האוויר ממשיך לתקוף יעדים ברצועה. אחר הצהריים פגעה רקטה בבית בקריית גת. אישה כבת 80 נפצעה קשה מרסיסי רקטה בראשה ובגפיה, טופלה על ידי צוותי רפואה שהגיעו למקום, ופונתה לבית החולים ברזילי שבאשקלון כשמצבה יציב. רקטות נפלו בשתי זירות נוספות בעיר, מבלי לגרום לנפגעים. במטח רקטות לעבר אשקלון גבר כבן 50 נפצע בינוני ופונה לבית החולים ברזילי כשהוא בהכרה מלאה. אדם נוסף נפצע קל מנפילה במהלך האזעקה. במטח נוסף נפלה רקטה מחוץ לגדר קיבוץ במועצה האזורית שער הנגב.

מעגל הירי אף התרחב ואזעקות נשמעו בבית שמש וביישובי לכיש, בהן קריית גת, קריית מלאכי, אשדוד ואשקלון. זאת, במקביל לשיגורים לעבר יישובי עוטף עזה. עד כה נרשמו יותר מ-200 שיגורים לעבר שטח ישראל. מערכת כיפת ברזל יירטה היום עשרות שיגורים.

לבית החולים ברזילי הובאו עד כה 12 נפגעים, אשר סובלים מפגיעות חרדה וחבלות אורטופדיות, בעיקר בעת המנוסה למרחב מוגן. שלושה מהם טופלו ושוחררו, אחד אושפז ושמונה נוספים עדיין מקבלים טיפול רפואי.