מכחיש שואה סדרתי: כך שיקר אבו מאזן לאורך השנים

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס עורר סערה כשדיבר על "50 השואות" שנעשו בפלסטינים, וזו היא אינה הפעם הראשונה בה הוא נתפס בלשונו כשהוא מכחיש את השואה. למעשה, הכחשת השואה אצלו היא שורשית - וטבועה אצלו מזה עשרות שנים

זמן צפייה: 02:16

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס עורר היום (רביעי) סערה על רקע נאום "50 השואות" שנשא בגרמניה בפני קנצלר גרמניה אולף שולץ. זו היא אינה הפעם הראשונה בה נתפס אבו מאזן בלשונו כשהוא מכחיש את השואה. למעשה, עניין הכחשת השואה אצל יו"ר הרשות הינה שורשית - וטבועה אצלו מזה עשרות שנים.

בשנת 1983, כשכתב את עבודת הדוקטורט שלו על הקשר בין התנועה הציונית לתנועה הנאצית הוא ציין כי: "האינטרס (הציוני) הוא לנפח את מספר הנרצחים ולעורר אהדה לציונות. כלל הקורבנות היהודים מסתכם במאות אלפים". גם הסכמי אוסלו לא מיתנו אצלו את עניין הכחשת השואה, והוא המשיך להשתמש בה לצרכיו.

אבו מאזן בביקור בגרמניה
אבו מאזן בביקור בגרמניה. לצידו הקנצלר אולף שולץ | צילום: רויטרס

בשנת 2016, בעת שנשא נאום בפני עצרת האו"ם אמר היו"ר: "כמה רבנים בישראל דרשו ממשלתם להרעיל את המים במטרה להרוג פלסטינים". לאחר מכן, אבו מאזן טען כי דבריו הוצאו מההקשר וכי הוא לא התכוון לזה. שנתיים לאחר מכן, בשנת 2018, לקראת פרסום פרטי "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית לשעבר דונאלד טראמפ, אבו מאזן הזועם אמר כי השואה לא אירעה בגלל הדת היהודית, אלא בגלל נסיבות חברתיות ועיסוקם של היהודים בהלוואות ובכספים.

"אם כך, הסוגיה היהודית שהתפשטה בכל ארצות אירופה נגד היהודים לא הייתה בגלל הדת שלהם אלא בגלל התפקידים שמילאו בחברה שקשורים למתן הלוואות בריבית ובנקים", אמר. על אף שאין זה ברור האם מדובר בפליטות פה של אבו מאזן, או שזה מתוכנן ונועד על מנת להסית את תשומת הלב - גם בכירים נוספים ברשות עושים שימוש במונחים האלו.

גם חלק מהפלסטינים עצמם משתמשים בשואה ובסמלים הנאציים, לעיתים אף בהפגנות. בכיר הרשות ג'בריל רג'וב טען בעבר כי "לפלסטינים יש דם גרמני". "כוונתו" הייתה כי השימוש בשואה אינה עוזבת את הפלסטינים: זה נוכח וקיים, אפילו בספרי הלימוד. כל זה בהובלתו של יו"ר הרשות אבו מאזן, ולא רק כגחמה אישית.