שיפור המוכנות האווירית והגדלת בנק המטרות: צה"ל מתכונן ללבנון

לאחר תחושת ההחמצה מ-2006, במערכת הביטחון שיפרו את היכולת הצבאית לקראת עימות נוסף בצפון. עם זאת, בכירים לשעבר בצה"ל מתריעים: היכולת הקרקעית מוטלת בספק • מלחמת לבנון השלישית, פרק 4

זמן צפייה: 12:31

צה"ל יצא ממלחמת הלבנון השנייה ב-2006 עם תחושת החמצה - ומאז הוא מכשיר את הקרקע למלחמה הבאה בגבול הצפוני. חלק מההכנות יבואו לידי ביטוי בכך שלבנון תישא באחריות לתוצאות המלחמה, ותשלם מחיר כבד בעקבות הגדלת בנק המטרות. דבר זה עלול להביא לכך שכל בית בדרום לבנון שיש בו מפקדה או מחסן טילים – יושמד. כמו כן, כחלק מההיערכות ללחימה עתידית, קיצר חיל האוויר את "זמני הקרקע" של מטוסיו והם צפויים לחזור לשטח האויב מיד לאחר שיתדלקו ויתחמשו - זאת תחת אש הרקטות שישוגרו לעורף. "בשנים האחרונות פיתחנו הספקי תקיפה שיכולים להביא יותר כוח אש ויותר פצצות בכל נקודת זמן למרחב האויב", סיפר אל"ם אמיר, מפקד בסיס חיל האוויר ברמת דוד. לדבריו, "האפקטיביות המבצעית גדלה באין ערוך מאז המלחמה האחרונה"

עם זאת, על אף ההיערכויות, גם בצד השני של הגבול נערכים לעימות הבא מול צה"ל והדעות סביב המוכנות של מערכת הביטחון לעימות הבא – חלוקות. זאת, מאחר וצה"ל לא ביצע תמרון קרקעי מזה שנים רבות ובלבנון מתכוננים למהלומות האווירות, חזקות ככל שיהיו, באמונה שכוחות היבשה לא יחצו את הגבול. כמו כן, גם המוכנות הקרקעית של צה"ל לעימות עומדת במבחן מפני שצה"ל לא מכין עצמו למבצעים קרקעיים מסוג זה. "הבעיה היא בתוך צה"ל, משהו ביצר ההתקפי שלו נשחק. לא ניתן לנצח מלחמה ללא תמרון קרקעי ולכן הצבא צריך לעבור שינוי מנטלי", סיכם סגן הרמטכ"ל לשעבר, אלוף (במיל') יאיר גולן.

צה''ל נערך למלחמת לבנון השלישית
צה''ל נערך למלחמת לבנון השלישית | צילום: חדשות 13

כתבות נוספות בסדרה "מלחמת לבנון השלישית":

מלחמת לבנון השלישית: השינויים שעבר חזבאללה ב-13 שנות רגיעה

האם העורף הישראלי מוכן למלחמה עתידית מול חזבאללה?

הכשרת מקלטים וכלי חילוץ מתקדמים: כך נערכים בצפון למלחמה הבאה