על קו הגבול: איראן מאיימת בנקמה - וצה"ל מעלה כוננות בצפון

גזרת הר דב, במשולש הגבולות ישראל-סוריה-לבנון, נחשבת לאחת הגזרות הכי נפיצות של צה"ל בקיץ הזה. זה מחייב את לוחמי גולני והשריון בקו - להרבה יותר דריכות. "רואים שלום, מריחים מלחמה"

זמן צפייה: 07:54

גזרת הר דב בגבול לבנון, במשולש הגבולות ישראל-סוריה-לבנון, נחשבת למגרש המשחקים הקבוע של צה"ל ושל חזבאללה. במיוחד עכשיו, כשאיראן מאיימת לנקום על הפיצוצים שמיוחסים לישראל. מכאן גם ניסה באחרונה לחדור רועה צאן שנשלח, על פי החשד, בידי חזבאללה לאסוף מודיעין על צה"ל ונורה בידי לוחמי גולני. סא"ל אבי מרציאנו, מג"ד 13 בגולני שמופקדים על הגזרה, סיפר: "רואים שלום, מריחים מלחמה. עשינו תחקיר. אם היינו מרגישים שיש שם משהו, אנחנו היינו חותכים את זה. אנחנו לא יכולים להגיד, 'לא נורא, זה רק רועה צאן'. זה לא אצלנו. אנחנו צריכים לחיות בסרט, ולכן אין רועה שיחצה קו כחול שאנחנו נגיד, אוקיי, אז הוא רק בעשרה מטר".

התחושה בצה"ל בקיץ 2020, שנוכח המהלומות בין ישראל לאיראן, על פי פרסומים זרים, בימים האחרונים, ולאחר החיסול המהדהד של קאסם סולימאני בידי האמריקנים, מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה שיפר מאוד את מעמדו מול הפטרון האיראני. זה גורם לחזבאללה להעלות באופן מבוקר את המתיחות בגבול. "אנחנו נכנסים לקיץ שהוא עם חוסר ודאות בצד השני", ציין מרציאנו. "אנחנו לא יודעים מה יקרה שם, לא מבחינה כלכלית ולא מבחינת מדינות אחרות שמעורבות במזרח התיכון, והכול פה זה מרקחה אחת. נעשה את המקסימום כדי לתת פה ביטחון לתושבי הגזרה הזאת".

לכתבות נוספות בנושא >> 

איראן מודה: הפיצוץ במתקן בנתנז עלול להאט פיתוח הצנטריפוגות

שב"כ חשף: כך פעל חזבאללה לגיוס ישראלים לטובת ריגול

רוסיה, טורקיה ואיראן: תקיפות ישראל בסוריה מגבירות את המתיחות

לוחמי גולני בגבול לבנון
לוחמי גולני בגבול לבנון | צילום: חדשות 13

זה גם מחייב את לוחמי גולני והשריון בקו לבנון להרבה יותר דריכות, כי הרי איראן עלולה להורות לחזבאללה להגיב על התקיפות שהיא מייחסת לישראל, למשל על מתקן העשרת האורניום שלה בנתנז - דרך הגבול בלבנון. רק בחודש אפריל החליפו צה"ל וחזבאללה מסרים אלימים. כלי טיס, על פי פרסומים זרים ישראלי, שעקב אחרי רכב פעילי חזבאללה בין דמשק ללבנון שיגר טיל אחד, וידא שפעילי חזבאללה שבו יצאו מהרכב ואז הטיל השני השמיד את המכונית שבה התבצעה הברחת אמצעי לחימה ללבנון. עברו יומיים וחזבאללה הגיב במסר משלו. בשישי בערב, פעילי חזבאללה הגיעו לגדר הגבול, בשלוש נקודות, שונות פרצו אותה, אבל נמנעו מלחדור לישראל.

כך נראית השגרה של גולני בקו לבנון - בסרטונים שצילמו התצפיות של צה"ל אפשר לראות לבנונים שמגיעים עם עדרי הפרות שלהם ממש עד הגדר, לא בתמימות. אפשר לראות דגלים של חזבאללה על הגדר. זה מחייב את צה"ל להגביר את הפעילות שלו במובלעות, שטח של ישראל, אבל שנמצא מעבר לגדר. לכל אירוע כזה קופצים מיד גם צבא לבנון. סא"ל איתמר מיכאלי, מג"ד השיריון 75 בחטיבה 7, ציין כי "יש פה פוטנציאל מאוד-מאוד גבוה לנפיצות. אני חושב שזה מצריך שילוב כוחות משמעותי". תופעת הסודנים היא תופעה חדשה יחסית בגבול לבנון. האירוע שבו מסתנן סודני הצליח לחדור את הגבול ולהיכנס לעיירה שלומי - הביך את צה"ל. אז אנחנו הולכים לעוד קיץ חם בגבול לבנון, קיץ שמקווים בצה"ל שלא יביא לבעירה הגדולה. "אני רוצה להאמין שיהיה קיץ בטוח ושקט, שיבואו לצפון לטייל, ליהנות מהצפון, בטח כשגם נסגרו השמים לחו"ל, חייבים לפקוד את הארץ", סיכם מיכאלי.